Натомість, в Україні все більший попит мають фаст-фуд та японські ресторани, а з доброго іміджу Карпат користають хіба що китайці, що збувають на українських ринках начебто традиційні дерев''''яні ложки з бамбуку та вишиванки, вироблені звісно, що не в нашій державі… Карпатські виробники вважають, що змінити ситуацію можна. Як саме це зробити - нещодавно обговорювали у Львові у ході семінару "Створення Карпатського бренду для місцевих традиційних продуктів та послуг".
Ідея витає в повітрі
Купити товари з Карпат за межами гірського регіону, поза сумнівом, можливо. Скажімо, в Києві на Узвозі є і "карпатський мед", і "карпатський чай", і "карпатське мило". Втім, нерідко, ці продукти "карпатські" хіба що на словах та на етикетках - насправді ж у покупців жодної гарантії, що це автентичні товари, нема. З іншого боку - нелегко на цьому ж таки Узвозі ( чи Вернісажі, або будь-якому іншому ринку) вижити невеликим товаровиробникам із Карпат, адже китайська вишиванка, яку там же продаватимуть, видаючи за автентичну та ще й зроблену вручну, коштуватиме значно дешевше.
З аналогічними проблемами 10 років тому зіткнулись невеликі виробники у Швейцарії, розповів керівник проекту "Карпатська торгова марка -шлях до покращення іміджу, конкурентоспроможності та прибутковості" із Швейцарії Тобіас Айзенрінг. "Проблемою цих виробників було те, що їхні підприємства були дуже малі, і для них було надто дорого повідомити споживача про власні торгові марки, вони не могли забезпечити промоцію, тому вирішили змінити стратегію - працювати разом. Тож на базі 5-ти невеликих торгових марок був створений регіональний бренд - "Кулінаріум". Цікаво, що цей бренд створили під натиском ресторанів, які помітили, що традиційні місцеві продукти втрачають клієнтів, тоді як китайські ресторани та макдональдси їх дедалі більше завойовують" - пояснює пан Айзенрінг.
Де закінчуються гори?
Чимало українських виробників із Карпатського регіону про створення аналогічного бренду - своєрідної парасольки, під якою могли б об''''єднатись виробники якісних та екологічно чистих продуктів, товарів та послуг - говорять уже не перший рік. "Ідея створення Карпатського бренду - дуже цікава. Якщо просто написати "екологічно чисте", чи "карпатське" - до цього довіри нема, адже надто часто ці слова використовують виробники, які не мають на це жодного права. Допомогти побороти цей скепсис можна було б, створивши торгову марку, яка б сертифікувала тих, хто до неї входить", - каже Мар''''ян Швець, що представляє виробництво екологічно чистого м''''яса на Львівщині.
Можливість підтримати Карпатський бренд сьогодні розглядає Державний секретаріат Швейцарії з економічних питань SECO. Щоби з''''ясувати, чи потрібен Карпатський бренд самим українцям, і якщо потрібен - то який саме, швейцарці замовили дослідження, в межах якого з''''ясовували, яким бачать Карпатський бренд виробники та надавачі послуг у Карпатах, а також його потенційні споживачі. Як виявилось - думок із цього приводу є чимало. Різняться погляди і на те, що можна вважати брендом - скажімо, для одних Карпатським брендом може бути все те, що вже стало символом регіону - це і львівський шоколад, і закарпатські коньяки. Для інших же це - неприпустимо, адже ні шоколад, який виробляють із закордонної сировини, ні масове виробництво Карпатським брендом бути не може, натомість сюди мають належати такі традиційні продукти та товари, як: овеча бринза, чаї, гриби та ягоди, а також вироби місцевих ремісників.
Ще одне важливе питання, довкола якого не вщухають дискусії: де закінчуються Карпати? З одного боку, виробників обурюють спроби регіонів, що до гір аж ніяк не належать, скористатися з іміджу Карпат. "Коли виробник із Радехівського району, рекламуючи свою продукцію, каже: "Ми зберегли традиції Карпат", хоча найближча гора від цих районів - щонайближче за кількасот кілометрів, це неправильно", - вважають виробники. Тож усе наче мало б випливати з логічного розуміння - повинні бути гори. Втім, які гори це мають бути і наскільки близько - питання досі не з''''ясоване: "Всі кажуть про гори. Однак слід порахувати виробників, що працюють у горах. Якщо, скажімо, за гірські товари вважати ті, що вироблені хоча б на висоті 300 метрів, то залишаться самі лише чаї. Адже, здебільшого, виробництва у горах НЕМА. Та і поняття гір - відносне. Коли, скажімо, швейцарцям сказати, що Карпати - це гори, вони скажуть: та які ж це гори, це хіба що пагорби", - каже виробниик сирів із Закарпаття Орест Пригара.
Цікаво, що сприйняття території Карпат у свідомості самих українців значно різниться: "Якщо для виробників у гірських регіонах Карпатський бренд мав би бути в межах кількох районів чи етнічної групи (гуцули, лемки, бойки), то, скажімо у Києві (для потенційних споживачів) - ці межі значно ширші. Для киян, скажімо, Карпати - це вся Західна Україна", - розповідає експерт із ГО "Зелене Досьє", що є партнером проекту "Карпатська торгова марка -шлях до покращення іміджу, конкурентоспроможності та прибутковості" в Україні Катерина Малькова.
Над створенням бренду вже працюють
Задум створити Карпатський бренд наразі перебуває на стадії активного обговорення. У Швейцарії найближчим часом мають ознайомитися із результатами досліджень в Україні та вирішити, яким чином підтримуватимуть створення такого бренду, і чи підтримуватимуть узагалі. Натомість над втіленням ідеї активно працюють і в самих Карпатах. Зокрема, в Карпатському біосферному заповіднику планують маркувати продукти та товари, вироблені на його території, вже в найближчі роки.
Наталя ГОРБАНЬ, Ратуша
Ольга 2011-11-27 / 17:10:13
Успіху ВАМ усім, хто працює над тим, щоб показати світови, що Україна не,,апендикс,, а країна достойна, прекрасна, що скоро
найпотужніші країни світу будуть боротися за честь співпрацювати з нами.
Слава Українським Патріотам
Слава Україні