Через аукціони торік на Закарпатті реалізували 26 земельних ділянок загальною площею понад 2 гектари, і в підсумку державний та місцеві бюджети отримали 4,1 млн. гривень. Крім того, на чотири земельні ділянки загальною площею 96 гектарів за 45 тисяч гривень продано право оренди. При цьому середня вартість квадратного метра землі, що йде "з молотка", у 3,7 раза більша за ту, що викуповується під об'єктами нерухомого майна (відповідно 198 грн. проти 53-х).
За словами начальника відділу оцінки та земель Головного управління Держкомзему у Закарпатській області Ольги Суфеляк, ціни ділянок "з аукціону" є на порядок вищими, ніж при викупі, і це цілком закономірно: там присутня конкуренція. Підприємці теж не в накладі, оскільки, придбавши землю у власність, надалі сплачують земельний податок, а не орендну плату, яка не може бути меншою за трикратний розмір цього самого податку (крім земель сільськогосподарського призначення). Зрозуміло, що найбільш перспективні земельні торги в обласному центрі краю та в його містах: там попит великий, а землі мало, тож і ціни – ого-го. Яскравий приклад – аукціон у Мукачеві, де ділянку площею 45 квадратних метрів зі стартовою вартістю 11 тис. грн. продали ...за 120 тисяч. Хоча, вміло організовані і вдало проведені торги в невеликих населених пунктах іноді теж можуть перевершити будь-які сподівання.
"Якщо в 2010 році земельні торги проводили в Ужгороді, Мукачеві, Хусті, Воловецькому та Іршавському районах, то з початку 2011-го вони відбулися тільки в Мукачеві, – каже О. Суфеляк. – Наразі в області підібрано 99 земельних ділянок загальною площею 165,4 га, які пропонуються для продажу (або оформлення права оренди на них) через аукціон. Однак для прискорення виготовлення документації потрібно своєчасно виділяти кошти з місцевих бюджетів". Фахівець підкреслює, що перелік земельних ділянок державної чи комунальної власності для продажу на торгах окремими лотами визначають органи місцевого самоврядування (щодо ділянок, розташованих у межах населених пунктів) та органи виконавчої влади (для розташованих за межами населених пунктів) – на підставі затверджених містобудівної документації та документації із землеустрою. Щоправда, у випадках, передбачених законом, вони змушені враховувати результати громадського обговорення містобудівного обґрунтування розміщення об'єкта.
Варто зауважити, що питання порядку проведення земельних торгів досі на законодавчому рівні не врегульовано – це має зробити Закон України "Про ринок земель", проект якого наразі схвалений Кабміном і направлений до Верховної Ради. Планується, що його розглянуть у першому читанні у вересні. А допоки на місцях самі шукають виходу з ситуації. Скажімо, продаж земельних ділянок через аукціони в нашому краї розпочався ще в 2002 році в Ужгороді згідно з чинними на той час нормативно-правовими документами. А потім у жовтні 2008-го було прийнято рішення сесії облради про Тимчасовий порядок проведення земельних аукціонів у Закарпатській області.
Отже, успішне запровадження та розвиток процесу продажу земель на конкурентних засадах у нашому краї вже йде. Із прийняттям Закону "Про ринок земель", сподіваємося, справа піде ще краще. Прозорі й чіткі правила гри сприятимуть активнішому формуванню ринку землі та наповненню місцевих бюджетів.
Мирослава Галас, "Закарпатська правда", Karpatnews.in.ua