Зміст, система персонажів та особливості поетики народної казки можуть розглядатися не лише з позицій традиційного ідейно-тематичного аналізу, а й у світлі різних наукових теорій та методологій. Закономірно, що в такому разі виникатимуть нові, часто несподівані смислові інтерпретації того чи іншого казкового сюжету. Цілком новий шлях фольклористичного аналізу обрала й Оксана Тиховська, представивши на суд наукової громадськості свою працю – осмислення художньої системи українських народних чарівних казок, передусім закарпатських, крізь призму координат психоаналізу, що досить незвично для традиційної фольклористики.
Закономірно, що методологічною основою монографії О. Тиховської є вчення К.-Г. Юнга про колективне несвідоме, обґрунтоване застосування якого дало змогу всебічно розглянути проблему об'єктивації архетипів в українських чарівних казках. Відтак дослідниця доречно інтерпретує чарівні казки як метафоричні сценарії становлення особистості, психологічної ініціації людини чи, кажучи мовою психоаналізу, – індивідуації.
У монографії цікаво висвітлено засади архетипного аналізу казок та міфів – відштовхнувшись від основоположних засад юнгіанської фольклористики, дослідниця передусім акцентує на проблемі відмінностей об'єктивації архетипів колективного несвідомого в "чоловічих" та "жіночих" казках, розмежовує поняття "архетип" та "архетипний" образ, вибудовуючи цікаві схеми класифікації та інтерпретації образів героїв казки.
Логічно й переконливо поділивши українські чарівні казки на дві групи – "чоловічі" й "жіночі", О. Тиховська тим самим наче повернула нас до джерел української фольклористики початку ХІХ ст. – класифікаційних концепцій М. Максимовича, М. Гоголя, І. Срезневського, П. Куліша.
Дослідниця закономірно інтерпретує "чоловічі" казки як роз1горнуті метафоричні сценарії психологічної ініціації юнака, зазначаючи, що провідним у них є мотив складних випробувань. Цілком виправданим є й поглиблений аналіз архетипу Тіні, котра у казках може виконувати як позитивні, так і негативні функції. Авторка монографії завважує, що негативна Тінь об'єктивується в образах зрадливих побратимів, братів героя, чорта, змія, підступного діда, царя Поганина або міністра-віщуна тощо, у той же час коли помічники героя мають очевидні риси позитивної Тіні.
Цікавими є й міркування О. Тиховської про казку як метафоричний сценарій вікової ініціації головного героя – на нього спершу проектується Ego, а в фіналі казки – Самість. Авторка розглядає такі персоніфіковані образи Самості, як старий мудрий дідусь, бабуся, пара орлів, дикий чоловік, лісовий дух, велетень, перстень, годинник, гора тощо.
Використання категорій психоаналізу дало змогу дослідниці по-новому проаналізувати особливості казкового потойбіччя, в яке потрапляє герой – О. Тиховська пише про нього як сферу несвідомого, символами якого є ліс, чорна полонина, підземелля, вершина гори, озеро тощо. Авторка монографії аргументовано доводить, що процес індивідуації передбачає асиміляцію негативної Тіні та зникнення Тіні позитивної, адже тоді уже сам герой здатен виконати всі складні завдання, трансформацію материнської Аніми на дорослу – одруження з принцесою.
Розглядаючи різні персоніфікації архетипу Аніми в "чоловічих" чарівних казках, що для української фольклористики є цілком новою інтерпретацією образів казкових героїнь, дослідниця розмежувала материнську Аніму (вона проектується на образи казкових матерів), що також може бути позитивною й негативною, інфантильну фемінність (принцеса-зрадниця), істинну фемінність, себто сформовану Аніму чи, по-іншому, чарівну наречену, що нерідко допомагає героєві у виконанні складних завдань або виступає як нагорода у боротьбі зі злотворцем.
У монографії акцентовано й на особливостях вияву етапів становлення внутрішньої фемінності чоловіка, а відтак проаналізовано кілька сценаріїв визволення від прокляття: смерть і воскресіння героя, покора інстинктивній Анімі, одруження й ритуальне побиття, відрубування голови, використання чарівного персня, купіль у чарівному озері з молоком тощо.
Цікаво осмислюється й архетип Страшної Матері (демонічний аспект материнської Аніми) в "чоловічих" чарівних казках, який може проектуватися на відьму-пряху, демонічного живого мерця, бабище, графиню, що ненавидить власного сина, сестру, що прагне смерті брата тощо. Спираючись на праці К.-Г. Юнга, Г. Загса, А. Дандеса, Х. Дікманна та інших учених, О. Тиховська всебічно з'ясовує причини появи такого образу, а саму демонічність казкових матерів розуміє як прагнення уникнути інцесту зі сином. Показовим у цьому плані є кваліфікований аналіз закарпатської казки "Про Білого Полянина", котра не має варіантів в інших регіонах України. Архетип матері, на думку дослідниці, тут проектується на муху й двох відьом, які знищують одна одну.
Уперше в українській фольклористиці на багатому фактичному матеріалі осмислено особливості індивідуації героїнь, підкреслено їхню відмінність від сценаріїв ініціації чоловіка. Аналізуючи "жіночі" казки, авторка спиняється й на особливостях психологічного переродження героїнь, котрі повинні зуміти домовитися з лісовими духами чи такими дивовижними істотами, як старий дідусь чи бабуся, виконати їхні завдання, врешті перебороти страх. Дослідниця досить докладно аналізує мотив подолання перешкод, які пасербиці чинить мачуха, наголошує на асиміляції негативної Тіні (зведеної сестри), а відсутність образу рідної матері героїні пояснює необхідністю відмежування від сім'ї й материнської опіки як запоруки вдалої індивідуації.
Оксана Тиховська по-новому осмислює роль і функцію чоловічих персонажів "жіночих" казок, кваліфікуючи їх як різні персоніфікації Анімуса героїні. Дослідниця слушно твердить, що позитивний Анімус проектується на принца, з яким у фіналі одружується героїня, а негативний постає в образі Синьої бороди, розбійника, Духа, велетня, чорта, змія, шарканя тощо.
Авторка монографії окремо розглянула й казки типу 510В, акцентувавши на явищі проективної інверсії, яка в "жіночих" чарівних казках під мотивом переслідування батьком доньки приховує інфантильну любов доньки до батька. Дослідниця доходить висновку, що індивідуація героїні починається зі втечі з дому (намагання уникнути інцесту) і закінчується смертю чи зникненням батька, замість якого з'являється принц.
О. Тиховська аналізує й мотив звільнення зачарованого героя від прокляття, який розуміє як сценарій психологічної ініціації жінки, маскулінна частина психіки котрої замкнена у сфері інстинктів, а тому потребує трансформації.
Окремий підрозділ монографії стосується аналізу доленосного аспекту архетипу матері. Авторка виокремила образ дивовижної пряхи, яка сприймається як своєрідний провідник героїні в доросле життя.
О. Тиховська довго й наполегливо працювала над дослідженням, кілька разів переглядала його спрямування, щоразу уточнювала й поглиблювала свої спостереження, водночас залишаючи незмінним основне концептуальне ядро праці – психоаналітичний розгляд системи персонажів чарівних казок так багатого творами цього жанру Закарпаття. З цим фактом пов'язано й те, що робота О. Тиховської у своїх первісних варіантах була значно об'ємнішою – дослідниця сумлінно й скрупульозно опрацювала чи не всі відомі сюжети чарівних казок Закарпаття, залучила до свого аналізу й значний матеріал з інших теренів України. Думаю, що ця книжка стане новим кроком у справі наукового осмислення багатого світу української чарівної казки.
Василь Івашків, доктор філологічних наук
12 червня 2011р.
Теги: казка, Ґражда, монографія