Передусім йшлося про виявлення, розкриття і розслідування злочинів, вчинених організованими злочинними групами та з корупційними зв'язками. На нараду були запрошені всі правоохоронні та контролюючі органи, що слідкують за дотриманням земельного законодавства.
Як відомо, Закарпаття - густонаселена та малоземельна територія, тож потреба у підвищенні рівня правозахисної діяльності у цій сфері - завжди актуальна. Прокуратура області у 2011 році виявила численні порушення вимог земельного законодавства в діяльності органів виконавчої влади, місцевого самоврядування, власників землі та землекористувачів.
Протягом цього року прокуратурою порушено в земельній сфері 22 кримінальні справи та 9 скеровано до суду. Крім того розглянуто 52 приписи і подання, задоволено 155 протестів на незаконні рішення виконавчої влади та місцевого самоврядування у сфері земельних відносин. За актами прокурорського реагування до відповідальності притягнуто 25 посадових осіб, з яких 5 - контролюючих органів. Відшкодовано близько 600 тисяч гривень. З порушених кримінальних справ, 6 - стосовно посадових осіб органів Держкомзему, 15 – щодо посадовців органів виконавчої влади та місцевого самоврядування.
В той же час прокурори впродовж 2011 року заявили до судів 55 позовних заяв, у провадженні суду перебуває 166 позовів, за якими підлягає повернення земель загальною площею 2 тисячі 973 гектари.
Зокрема, 31 березня прокуратура області порушила кримінальну справу по факту перевищення службових повноважень та службового підроблення посадовими особами Перечинської РДА та відділу Держкомзему. Порушення аналогічного характеру виявляли також Берегівський та природоохоронний міжрайонний прокурори, які порушили 3 кримінальні справи стосовно посадових осіб Держкомзему. Прокурорами Тячівського, Свалявського, Перечинського, Міжгірського районів порушено кримінальні справи по фактах підроблення рішень сесій сільських рад та видачі завідомо неправдивих державних актів на право приватної власності на землю.
Найбільше зауважень у прокурора області виникло до роботи працівників Держкомзему в області. Наголошувалося на тому, що у діяльності цього органу поширені факти незаконної видачі погоджень проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок, державних актів на право власності на землю. Також йшлося про те, що їхні працівники підробляють документи із земельних питань та отримують хабарі, надсилають неякісні матеріали перевірок про дріб`язкові порушення. Крім того не в повній мірі управління Держкомзему використовує надані законодавством повноваження у сфері державної експертизи землевпорядної документації, що призводить до незаконного відчуження земель державної і комунальної власності.
Є проблеми і з ліцензіатами – розробниками технічної документації, яких в області залишилося 86. Вони часто не дотримуються умов ліцензування, не подають звітність, вносять неправдиві дані у проекти землеустрою та не подають їх на обов'язкову державну експертизу. Тож прокурор області доручив створити робочі групи та перевірити діяльність цих осіб.
Прокуратура спільно з органами виконавчої влади здійснюють також правозахисну діяльність у сфері земельних відносин лісового фонду, який складає 51,4% території області (654 тис. га). Втім ця робота потребує активізації. В цьому році тільки прокурори Тячівського та Рахівського районів виявляли кримінально - карні діяння у цій сфері (порушено 2 кримінальні справи), а прокурор Свалявського району опротестував 9 незаконних погоджень директора ДП „Свалявське ЛГ" щодо вилучення та надання у власність громадян земель лісогосподарського призначення загальною площею 8,5 га.
Незважаючи на те, що протягом останніх п'яти років органи виконавчої влади вилучили 110 га земель лісового фонду, обласним управлінням лісового та мисливського господарства цього року в прокурату області направлено лише матеріали щодо порушення при вилученні земель лісового фонду у Рахівському районі.
Потребує активізації робота правоохоронних і контролюючих органів і щодо захисту земель заповідних територій, яких нині в області є 450 та об'єктів природно-заповідного фонду. Цього року порушено 1 кримінальну справу у цій сфері і лише прокурорами Перечинського району та Берегівським міжрайонним вносились документи прокурорського реагування.
Є над чим працювати правоохоронцям та спеціально уповноваженим органам влади і у сфері правозахисту на землях водного фонду. У 2011 році тільки прокурорами міст Ужгорода, Мукачева та Свалявського району виявлялись порушення, на усунення яких внесено тільки 2 приписи та подання, винесено 1 протест. Тож чимало зауважень у прокурора області виникло до роботи Закарпатського обласного виробничого управління по меліорації та водному господарству, яке не в повній мірі виносить на місцевість межі прибережно – захисних смуг, не контролює охорону та стан використання водоохоронних зон в прибережних захисних смугах через що землі водного фонду незаконно передаються під забудову. Вздовж річок ведеться будівництво, однак ці факти залишаються поза увагою.
В цьому році органами державного агентства водних ресурсів до прокуратури області направлено тільки 2 листи інформування, а саме: щодо самовільного проведення земляних робіт в підошві лівобережної водозахисної дамби р. Тересва та щодо виділення Ужгородською міськрадою земель в районі вулиці Загорської, для будівництва житла у міждамбовому просторі, на землях у водоохоронній зоні та в зоні підтоплення, без погодження органів державного агентства водних ресурсів.
Не оминули на нараді і питання належного виконання податковою службою покладених на них функцій щодо забезпечення своєчасного стягнення земельного податку та орендної плати. Станом на 1 травня 2011 року заборгованість по земельному податку та орендній платі за землю в Закарпатській області становить 9 млн. 565 тис. грн., а за договорами купівлі – продажу 7 млн. 420 тис. грн. Причому спостерігається тенденція до зростання заборгованості.
Загалом недоліки у роботі відмічалися у роботі всіх контролюючих органів у сфері земельних відносин. Наголошувалося на тому, що робота цих органів часто зводиться тільки до констатування фактів порушення законів, а не скерована на їх попередження та усунення. Потребує активізації робота органів внутрішніх справ та спецпідрозділів по боротьбі з організованою злочинністю щодо виявлення, розкриття і розслідування злочинів у земельній сфері вчинених організованими групами.