Скарги громадян, що стосуються виборчого процесу (з питань утворення виборчих округів та виборчих дільниць, формування складу територіальних виборчих комісій, утворення дільничних виборчих дільниць, висування та реєстрація кандидатів у депутати та кандидатів па посаді сільського, селищного, міського голови, проведення передвиборної агітації, підрахунок голосів виборців, установлення підсумків голосування і результатів місцевих виборів), підлягають розгляду на засіданні відповідною виборчою комісією або судом. Згідно зі ст.85 Закону право на звернення до суду ІІ скаргою, що стосується місцевих виборів, мають лише суб'єкти виборчого процес) та їх довірені особи.
Якщо виборча комісія при розгляді скарги визнає необхідним проведення перевірки зазначених у скарзі обставин правоохоронними органами, вони за її зверненням перевіряють ці обставини та вживають заходів щодо припинення порушення законодавства у дводенний строк з дня отримання звернення, а якщо звернення отримано менше ніж за три дні до дня голосування, у день голосування чи в наступний за ним день - невідкладно. Про результати перевірки та вжиті заходи у дводенний строк повідомляється виборчу комісію.
Щодо питань уточнення попереднього списку виборців, у тому числі включення або виключення зі списку, а також щодо наявності або відсутності відміток про постійну нездатність виборця самостійно пересуватися то згідно з ч.ч.З. 4 ст.31 Закону кожний виборець може звернутися з цього приводу і особисто подає заяву до дільничної виборчої комісії або безпосередньо до органу ведення Державного реєстру виборців.
До органів прокуратури скарга підлягає направленню виборчою комісією на підставі рішення, яке повинно прийматися з урахуванням компетенції правоохоронного органу.
Відповідно до ст.91 Закону особи, винні в порушенні законодавства про місцеві вибори, притягуються до дисциплінарної, адміністративної чи кримінальної відповідальності у порядку, встановленому законом.
Кримінальним кодексом України передбачена відповідальність за перешкоджання здійсненню виборчого права або права брати участь у роботі виборчої комісії, фальсифікацію виборчих документів чи підсумків голосування, надання неправдивих відомостей до органів Державного реєстру виборців чи їх фальсифікації, голосування виборцем більше ніж один раз, незаконне знищення виборчої документації, . порушення таємниці голосування та порядку фінансування виборчої кампанії (ст.ст.157-159, 159-1 КК України).
Кодексом України про адміністративні правопорушення визначена адміністративна відповідальність за порушення порядку ведення та формування Державного реєстру виборців; використання та ознайомлення зі списками виборців; проведення передвиборної агітації; надання фінансової (матеріальної) підтримки для здійснення виборчої кампанії; замовлення або виготовлення виборчих бюлетенів понад встановлену кількість; попадання копії виборчого протоколу; невиконання рішення виборчої комісії; відмову у звільненні члена виборчої комісії від виконання виробничих чи службових обов'язків або його безпідставне звільнення з роботи; порядку опублікування документів, пов'язаних з підготовкою і проведенням виборів (статті 212-7 - 212-20 КУпАП).
Також, відповідно до статті 121 Конституції України органи прокуратури забезпечують нагляд за додержанням прав і свобод людини і громадянина під час виконання вимог виборчого законодавства органами державної влади та органами місцевою самоврядування.
Виборчим законодавством органи державної влади та органи місцевого самоврядування зобов'язано виконувати певні дії під час виборчого процесу. Гак. згідно з ч.4 ст. 18 Закону уповноважені органи місцевих рад та їх посадові особи не пізніш як за 35 днів до дня виборів вносять до відповідної територіальної виборчої комісії подання про утворення звичайної виборчої дільниці.
Крім того, згідно зі ст.65 Закону органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані сприяти виборчим комісіям у реалізації їх повноважень: надавати їм необхідні приміщення, забезпечувати їх охорону та виборчих бюлетенів, іншої виборчої документації, надавати згідно з установленими Центральною виборчою комісією нормами та переліком транспорті засоби і іасоби зв'язку, обладнання, інвентар, оргтехніку, що підлягають поверненню після припинення повноважень виборчих комісій. Також відповідно до ч.З ст.49 Закону органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування за зверненнями відповідної територіальної виборчої комісії повинні надавати приміщення, придатні для проведення публічних заходів передвиборної агітації, які організовуються територіальною виборчою комісією.
Старший помічник прокурора міста Ужгорода, юрист 1 класу Р. Дорошевич