Ага, про щотижневі вбивства в області можна, про п’яні каліцтва, про абсурд економіки, фестивальний маразм – це все можна, а от від такого наш глядач зашаріється. Побажання було, звісно, нереальним. Це як у східній притчі, де вимагають не думати про білу мавпу. Та ніхто про неї і не думав би, якби не така дивна заборона. До того ж про професійних жриць кохання у Віки якраз і немає. Бо й які у нас взагалі можуть бути професіоналки – так, любительки на трієчку з мінусом.
У книжці зовсім про інше. По-латині "курва" – це "крива". Викладені там історії, дійсно, прямолінійними не назвеш. Усі вони породжені двома конфліктами, які споконвіку викривляють розмірену течію людського існування. Перший – це фатальна суперечність між чоловічим і жіночим началом.
Це найбільша хохма еволюції – розділити усе живе на дві статі, приречені на вічне нерозуміння одне одного, на запекле протистояння, з’ясування стосунків, биття тарілок і голів, на усі оті кохання-зітхання, любов і ревнощі, підступність і самопожертву, божевільну пристрасть і не менш божевільну нудьгу одне від одного.
Це найфундаментальніша антимонія людства, перед якою бліднішають усі класові, національні і світоглядні протистояння. Війна між істотами з Марсу й істотами з Венери почалася, як тільки ті пізнали одне одного, і відтоді не може спинитися ні на мить. Новели Андрусів – отакі фронтові репортажі з передової.
Це тексти, просякнуті порохом і польовим госпіталем. Чи як вона сама пише, "кров’ю, слізьми і спермою". Про жінок Віка пише за відомим принципом: "Про своїх – або добре, або дуже добре". Описи чоловіків – більш технологічні. Це наче інструкції – як поводитися з об’єктом, щоб той не завдав шкоди, як його можна вчасно відключити і, взагалі, що там у нього всередині, як то все можна переробити і чи варто тим взагалі займатися.
Жінки в цих оповіданнях люблять комфорт і розмірене існування, визначене на довгі роки. Чоловіки ж виступають будниками спокою, якимись ірраціональними Буратінами, котрі завдають клопоту Мальвінам, але і приносять в їхнє життя бодай якісь пригоди. Оця жіноча цікавість постійно підводить: ніби і не треба лізти до чоловіків, а таки доводиться. Але перша суперечність пом’якшується, а то й взагалі знімається завдяки другій – між життям і смертю.
Це як у А.Вознесенського: "И покажется столь мимолётным наше непониманье с тобою – перед будущим непониманьем двух живых с пустотой неживою". Авторка постійно прагне зазирнути у те інобуття, де ми всі колись будемо, але ніхто особливо туди не поспішає. А вона – неслухняним дівчатком, якому заборонили навіть наближатися до банки з варенням, але мала не заспокоїться, аж поки не вилиже ту банку до самісінького дна. Тому у текстах так багато самогубців, стариганів, гробарів.
Є просто екстремальні ситуації, коли людина заглядає у вічі смерті. Є монологи душ померлих, які вертаються до живих. Є неприховане бажання долати оцей Шенген в обидва боки – хоча би думкою, аби зрозуміти суть людини, з’ясувати загадки життя, піднятися над обмеженістю повсякденного буття. На зіткненні двох тем (жіноче – чоловіче і живе - мертве) виникає контрапункт – складне переплетіння, резонанс чи антирезонанс нібито паралельних думок.
Тому кожне оповідання завершується для читача таким собі вибухом у власному мозкові. Це щось як момент пробудження, коли переходиш із сновидіння у неспання, але ще до ладу не з’ясував, яка ж з двох дійсностей реальна. Авторка майстерно досліджує прикордонні стани людини – не через рефлексію, а через відтворення зовнішніх обставин, в яких перебуває відповідний персонаж.
"Я дуже люблю життя", – заявляє письменниця насамкінець. Що таке любов, знає лише той, хто добре пізнав ненависть і навчився її перемагати. Дана книжка і є таким собі психотерапевтичним посібником, що навчає цьому мистецтву.
green 2009-10-07 / 15:43:00
Я завжди торчу від федакиних текстів, і завжди в мене є острах - а може аннотація (чи рецензія, вже не знаю) буде набагато краща за прочитану літературку. Якби завжди було інакше, то не було б вже ніяких проблем з сучасною українською літературщиною. А так... залишається читати федакові щоденники і усвідомлювати, що ти абсолютно нічого не розумієш у процесі творення чергового шедевру якогось місцевого генія. Утім фотка пані Андрусів на обкладинці попередньої її книги мені сподобалася, однак я її не купив у "Кобзарі", бо не вистачало на цигарки. Тож коли нам всім буде вистачати принаймні на цигарки і на тарілку борщу у столовці мебельного комбінату - будемо активно читати всі нові книжки, які так звабливо пропагує Федака. І літературний процес піде ще активніше, і писати в нас будуть не лише про сексуальні походенькі та з'ясування відносин між коханими і коханцями. Вікторії бажаю успіху на всіх фронтах - літературному і більш приземленому. Все таки, мабуть мені потрібно кидати курити...