Особливо це притаманно радянській традиції, з якою все ж таки ми ще дуже тісно пов’язані. Так готувалася змова проти М. Хрущова, потім ДКНС (ГКЧП), уже в наш час – "сенсаційні викриття любих друзів" О. Зінченком, та й торішня перша спроба об’єднання БЮТу та Регіонів, що відбулася 2 вересня. Тому зовсім не виключено, що й цього року нас очікуватимуть якісь несподіванки, хоча наближення загальних виборів і позбавляє змови привабливості.
Власне, головна інтрига, яка розгортатиметься найближчі півроку, якраз стосується президентських виборів. Головне питання, на яке вони мають дати відповідь – увіллється у вітчизняний політикум свіжа кров чи й надалі бал правитимуть вже звичні політичні сили. По суті, принципово важливим це питання було 2004 року, коли нова українська номенклатура прагнула вибудувати систему спадкоємності, щоб убезпечитися від будьяких несподіванок на майбутнє. Але в українському варіанті така схема не спрацювала, остаточно підтвердивши вислів Л. Кучми "Україна не Росія" та зробивши його крилатим. Хоча й з труднощами, через масові вуличні протести, проте громадяни відстояли своє право на вільний вибір, і це був вирішальний крок до виходу із совкового ментального простору. Однак право вибору автоматично не гарантує досконалість влади, а дає лише шанс на її заміну. Тобто хоча шлюзи для зміни еліт і були відкриті, але в них потрапило стільки застарілого бруду, що процес очищення залишатиметься актуальним не лише в найближчі роки, а й десятиліття. За формальними ознаками це помітно на прикладі змішування еліт, коли з одного табору в інший переходять, до прикладу, О. Мороз, А. Кінах, а у зворотному напрямку – Р. Богатирьова, С. Гавриш та інші. І це підтверджує лише той факт, що суспільство досягло певних успіхів у зміні принципів формування влади, але її функціонування залишилося практично незмінним. І проблема ця нерозривно пов’язана з природним процесом зміни поколінь, тому й кардинально пришвидшити її чи, навпаки, загальмувати, неможливо.
За результатами власної, більш ніж десятилітньої соціологічної практики, вимальовується доволі стала, хоча й з не великим прогресом картина розподілу політичної активності громадян. 2–3 %, а в адміністративних центрах до 5 % – це ті, хто безпосередньо займається політикою, тобто якоюсь мірою за рахунок неї живуть. 20–25 % громадян становлять ті, хто активно цікавиться політикою, слідкує за новинами, обговорює їх, таким чином разом із першими складають основу громадської думки. Ще приблизно третина громадян – це пасивні виборці, які постійно беруть участь у всіх виборах, але за великим рахунком політикою не цікавляться. Це саме та група населення, на яку й спрямовані головні зусилля політтехнологів і яку можна тимчасово ввести в оману, підкупити, залякати чи піддати ще якомусь маніпулятивному впливу. І нарешті остання третина суспільства – це політично байдужі громадяни, які не лише не цікавляться політикою, а й на вибори не ходять, не кажучи вже про якісь інші заходи.
Такот, для нормального, сталого функціонування громадянського суспільства треба, щоб група політично активних громадян була на рівні 50 %. Звичайно, чим більше, тим краще, але ідеальних суспільств історія ще не знала. Якщо ця цифра менша за 10 %, то в такій країні обов’язково запанує авторитарна влада чи у формі прямої диктатури, чи у формі "керованої" демократії, але суть у тому, що громадяни відмовляються від свого права контролю за владою. В Україні ми нині маємо класичний проміжний варіант, коли приблизно 25–30 % населення вже готові не допустити авторитаризм у будьякій формі, але ще не готові взяти на себе відповідальність за все життя країни. І стан такий у силу зазначених природних причин змінюється дуже повільно. До прикладу, всередині 90х років прошарок підприємців, що є основою середнього класу, становив усього 2–3 %. Тепер ми маємо цю цифру на рівні 7–8 %. І в цілому група політично неіндиферентних громадян за останні 15 років збільшилася всього на 5 %. Причому в це поняття включається не здатність бігати по мітингах, лаяти владу й виголошувати гасла, а бажання розуміти суспільні процеси та – головне – готовність узяти на себе відповідальність за їх перебіг. Бо хай як парадоксально, але на масові збіговиська за невеликим винятком збираються якраз політично незрілі громадяни, бо інші вміють проявити свою активність у більш дієвий спосіб. Таким чином, наступні президентські вибори відбуватимуться в змальованому соціальному середовищі, коли основна боротьба зосередиться на популістських гаслах з бажанням вплинути на попатерналістськи налаштований електорат. І проблема тут не в тому, хто переможе – В. Янукович, Ю. Тимошенко чи В. Ющенко, а в тому, що значна частина їх виборців не готова взяти на себе відповідальність за свій вибір, а значить, і надалі не буде його контролювати й сприяти реалізації обіцянок. Однак жити треба в теперішній дійсності, а сподівання на краще можуть реалізуватися лише при розумінні реалій.
Власне, наступні президентські вибори будуть черговим діагнозом суспільства і не більше. Але й не менше. Сподіватися, що від того чи того прізвища на президентській посаді щось кардинально зміниться, можуть лише ті, для кого дія суспільних механізмів така ж загадка, як і вплив зірок на долю людини. Але їх серед нас більшість. Тому й вибори сприймаються з якимось містичним страхом, який завжди проявляється при зустрічі з невідомим.
У конкретному вимірі нині в боротьбі за виборця активно використовують соціологію. І, на жаль, знову ж багато політиків ще не розуміють, що вона – лише дзеркало, і навіть якщо його зробити кривим від цього дійсність не зміниться. У зв’язку з цим А. Кожемякін заявляє, що більшість українських соціологічних фірм, серед яких усі без винятку авторитетні, куплені якимось міфічним Буратіно і займаються фальшуванням суто заради знищення неповторної Юлі, а для цього вигадали феномен А. Яценюка. Промовистий удар по такій маніпуляції був завданий на останньому прямому ефірі С. Шустера у п’ятницю, коли ведучий виніс на обговорення рубрику "Краща політична роль року". Були представлені 5 найбільш популярних політиків, які заодно є й найбільш ймовірними кандидатами в президенти. У процесі обговорення еґоцентрична Соня Кошкіна із сайту "Обозреватель" якраз намагалася довести, що справжній рейтинг А. Яценюка 4,4 %, тоді як у В. Литвина – 10 %, у В. Ющенка – 5 % при двох незмінних лідерах В. Януковичу та Ю. Тимошенко, які мають відповідно 30 і 28 %. Такі дані раніше були опубліковані на згаданому сайті і для збільшення загадковості називаються "закритими". І ось все це маніпулятивне словоблуддя дуже просто розвінчується голосуванням у студії. Коли В. Янукович набирає свої переможні 35 %, Ю. Тимошенко – 26 %, а А. Яценюк – 20 %, В. Литвин – 10 %, В. Ющенко – 9 %. Причому, по суті, це збігається з більшістю даних по країні і підтверджує професійність соціологів, що підбирають аудиторію для передачі. А самозакоханість подібних журналістів та неефективність політтехнологій стають все більш очевидними.
Такот, найбільш промовистим діагнозом наступних президентських виборів будуть саме відсотки А. Яценюка. Звичайно, найоптимістичнішим результатом є проходження його в другий тур, що означатиме готовність країни до серйозних змін, що молоде покоління вже переходить зі статусу перспективного у статус дієвого, що прагматизм і практичність є не протилежністю, а продовженням патріотизму й особистої культури. Однак і третє місце А. Яценюка з високими відсотками означатиме заміну нинішньої політичної конфігурації в країні, провал спроб створення двопартійної системи на олігархічній основі, тобто, іншими словами, безперспективність совкових методів управління, які ще панують у головах можновладців. А іншого варіанту просто не дано. Справа лише в часі, який, на жаль, не можна прискорити, але й не хотілося б його даремно втрачати.