У Закарпатський інститут післядипломної педагогічної освіти (директор Михайло Талапканич) з'їхалися методисти, завідувачі кабінетами математики інститутів ППО усієї України, видавці, автори підручників з математики. Емоційним, неформальним був виступ начальника управління освіти і науки Закарпатської ОДА Михайла Мотильчака, адже він сам за фахом математик. Керувала семінаром головний спеціаліст з математики та інформатики Міністерства освіти і науки України Наталія Прокопенко.
Чи не найбільшу зацікавленість викликали репрезентації підручників їхніми авторами. Кожен з них відстоював право на життя саме свого підручника. А за всіма цими іменами - цілі школи, власні системи. Як зазначив керівник авторського колективу Михайло Якір, зараз важливо не розгубити рівень і глибину викладання предмету.
Уже стало традицією на семінарах з математики проводити тренінги з її учасниками щодо використання комп'ютерних технологій у навчальному процесі та створення веб-ресурсів. Радувало, що один з таких тренінгів проводив старший викладач .кафедри методики викладання природничо- математичних дисциплін ЗІППО Ігор Сігетій.
Про питання, які поставали на семінарі, розповідає Василь Петечук - заступник директора Закарпатського ІППО з навчально-методичної роботи.
МАТЕМАТИКА - ЦЕ ТІ Ж УРОКИ ЛОГІКИ
— Василю Михайловичу, вважається, що математика - наука більш консервативна ніж історія чи юриспруденція. Як це позначається на викладанні математики?
— Якщо хтось думає, що математична освіта сформована, то він дуже помиляється, бо це вічний процес. А щодо консервативності, Давид Гільберт про одного зі своїх учнів сказав: він став поетом, бо для математики у нього не вистачило фантазії. Математика - це ті ж уроки логіки, вміння абстрагуватися і повертатися в оточуюче середовище, з'ясовувати, чому виникають ті чи інші зв'язки. На щастя, в Україні процес вивчення шкільної математики не такий вихолощений , як у багатьох країнах Європи та США. Хоча у зв'язку з глобалізацією багато чого зруйновано. Так, з підручників викинуто цілі розділи, зменшено число доведень, хоча саме в них уся суть. Радує, що підручники сьогодні різнопрофільні. Учень, який хоче поглиблено вивчати математику, чи той, якому потрібна академічна освіта - кожен може знайти в них потрібну для себе інформацію.
— Але триває дискусія щодо написання підручників...
— Хто повинен їх створювати: практикуючі вчителі чи науковці? Можливо, відповідь десь посередині. Одне точно відомо: якість підручника залежить від фахового рівня його автора. Наприклад, авторський колектив підручників Михайла Якіра, Віталія Полянского та Аркадія Мерзляка - це не тільки група заслужених учителів України ліцею № 45 "Лідер" м. Києва. Вони відомі в Україні ще задовго до того, як написали вже майже 40 книг і підручників. Це педагоги, чиї учні щорічно виборюють золоті медалі на міжнародних олімпіадах із математики. Не випадково їх підручники постійно займають перші місця на всеукраїнських конкурсах підручників з математики,
АКЦІЯ "УЧИТЕЛЬ РОКУ" — СВОЄРІДНЕ ШОУ
— Яка реакція на зовнішнє незалежне оцінювання та інші нові віяння в освіті у математиків?
— Незалежне оцінювання у відомих вчителів-практиків здебільшого викликає розчарування. На їхню думку, воно веде до спрощення і вихолощення вивчення предмету. Тут дає себе взнаки прагматичний підхід до навчання - вчити тільки те, що потім згодиться. Це звужує можливості предмету, зумовлює поверховий, не глибинний підхіддо математичних знань. І тому всі новації творчо працюючих вчителів на цьому фоні можуть виявитися просто марними. Адже математика покликана розвивати в учнів потяг до пошуку більш глибинних і неочевидних зв'язків, розвивати мислення школярів, а не тільки навчати їх математиці. Тому для вчїітеля важливими показниками є успіхи їх вихованців на різних змаганнях, олімпіадах, конкурсах, результати зрізів знань та зовнішнього незалежного оцінювання.
Звичайно, можна поглиблювати власні знання самостійно, якщо в цьому є бажання. Існуючі класи з поглибленим та профільним вивченням предмету, міжшкільні факультативи покликані їм у цьому допомогти. Але, на жаль, вони оплачуються як звичайні уроки. Погодьтеся, прийти на звичайний урок і працювати у класі з поглибленим вивченням математики - велика різниця. Я не закликаю до різної оплати. Хотілось би хоча б належної моральної оцінки роботи таких педагогів. Важливо, щоб оцінювалися реальні досягнення, в тому числі показані в змагальних, конкурентних умовах, а не тільки кількісні, формальні показники.
Не менше дискусій викликає і така подія як "Учитель року". Недолік її в тому, що це одноразова акція, своєрідне шоу, в якому не враховуються результати роботи вчителів за попередній період. До прикладу, більш вагомим є показник кількості публікацій, ніж оцінка за конкурсний урок або фахове випробовування, чи досягнення вихованців на олімпіадах.
— А чи маєте певний ексклюзив у сфері викладання математики особисто ви та інститут?
— Наш ексклюзив — інноваційні технології в умовах профілізації старшої школи, з якими на семінарі висту-
пив заступник директора з науково-методичної роботи професор Василь Химинець, а тренувально-оцінювальні роботи на курсах підвищення кваліфікації вчителів математики представляв я. Ще ми презентували гостям семінару дві книги контрольно-практичних робіт з математики, які я підготував у співавторстві з Катериною Петечук та Віктором Оросом. Разом з Ігорем Сігетієм ми є авторами завдань і розв'язків районних, міських та обласних олімпіад. Це своєрідний показник, за яким учасники семінару могли судити про рівень викладення математики у закарпатських школах та на курсах підвищення кваліфікації вчителів математики при ЗІППО.
Учасники семінару мали можливість ознайомитися з роботою Ужгородської спеціалізованої ,ш коли -інтернату з поглибленим вивченням окремих предметів (директор - Олена Іщенко), на базі якої проводився тренінг з методистами та завідувачами кабінетів математики ІППО, спілкуватися за "круглим столом" з працівниками відділів освіти Ужгородського (начальник - Світлана Третиник) та Між-гірського (начальник - Михайло Касинець).