Саме з цього приводу в Ужгороді на всеукраїнську науково-практичну конференцію "Реалізація культуротворчої моделі загальноосвітньої інколи: реалії, здобутки, перспективи" зібралися близько 50 педагогічних працівників з усіх областей України, а також з Румунії, Угорщини, Словаччини.
Експериментальною Ужгородська ЗОШ № 2 визнана з 2004 року, проте культурологічний напрям в її роботі простежується ще з радянських часів. Як зазначив директор закладу народний учитель"України Золтан Жофчак, "з 1962 року ми завжци в творчому пошуку". Спочатку тут працювали окремі класи з поглибленим вивченням музичних предметів, згодом у програмі з'явилися інші мистецькі дисципліни, а нині в АНВК розробляють культурологічну модель школи — школи майбутнього. Тож про перші напрацювання в цьому напрямі й розповіли учасникам конференції керівники 12 центрів та студій, які працюють у закладі за власними методиками. Саме тут розробили і протягом 10 років викладають основи світової культури, естетику, риторику. А етики навчають уже з дитсадка, який разом із загальноосвітньою школою входить до авторського навчально-виховного комплексу з елементами художньо-естетичного напряму.
Звітували і творчі колективи, з-поміж яких 13 театрів — від лялькового до іноземного, й актори в них від 2 років до 17-ти; хорові, вокальні, інструментальні, танцювальні студії, їм було що показати. В етнографічному та краєзнавчому музеях свої роботи репрезентували юні художники й майстри народних промислів, водночас тут пройшли майстер-класи за участю М. Купар та іменитих митців В. Микити й В. Скакандія. А в Кафедральному соборі відбувся концерт гордості школи — лауреата низки міжнародних конкурсів хору "Едельвейс", який з 1985 року носить звання зразкового дитячого хору, а з 1996-го — народного художнього колективу України. Прикметно, що в концерті брали участь випускники школи Олена Короленко, Іштван Ясниський, Михайло Бачинський, Оксана Гриневич, Діана Гавата й Ольга Матьовка, котрі, як висловився Золтан Золтанович, переросли свого вчителя і нині творять культуру Закарпаття. (До речі, директор етнографічного музею Габріела Андял теж "родом" із 2-ї школи).
Підсумок конференції одностайний — підтримати і продовжити експеримент, поширити напрацьований досвід й упевнено йти від школи експериментальної до школи майбутнього.