В Ужгороді видали книжку про типове в українській і французькій поезії

У видавництві «Ґражда» побачила світ ґрунтовна праця Ярини Стецько «Французька та українська поезія першої по­ло­ви­ни ХХ століття. Семантико-стилістична ти­пі­зація».

В Ужгороді видали книжку про типове в українській і французькій поезії

Початок ХХ століття в українській та французькій поезії позначений зміною естетичних параметрів, синтезуванням різнорідних, навіть взаємозаперечних, культурних моделей, нехтуванням канонами попередніх епох. Оновилися змістові та формальні методи поетичної творчості. Процеси синтезу мистецтв у французькій та українській поезії першої половини ХХ століття, які полягали в екстраполяції в поезію живопису та музики, доцільно вважати одними з найяскравіших виявів творчих пошуків тогочасних поетів.

Запропонована праця – це спроба заповнення хоча б деяких із численних білих плям, що існують у порівняльному дослідженні мови французької та української поезії першої половини ХХ століття.

Проблеми поетичної мови у філологічному, філософському та культурологічному аспектах традиційно перебувають у колі інтересів численних науковців. Для вивчення поетичних текстів залучаються нові методи дослідження, розроблені на основі прикладного мовознавства, психолінгвістичного підходу, ширше застосовуються елементи комплексного аналізу, який забезпечує всебічне вивчення структур окремої національної поетичної мови та дозволяє простежити типологічні паралелі у зіставленні двох національних поезій одного періоду.

Водночас недостатнім є висвітлення сприйняттєво-пізнавального аспекту, за яким із врахуванням внутрішньотекстового та позатекстового досвідів реципієнта декодується поетична структура.

До цього часу недослідженим залишилося питання типологічних паралелей між лексичними, морфологічними та синтаксичними особливостями в українській та французькій поезіях першої половини ХХ століття.

Не порівнювалися також рівні та засоби семіотичної екстраполяції музики і живопису в українських та французьких поетичних творах зазначеного періоду.

Початок ХХ століття в українській та французькій поезії позначений зміною естетичних параметрів, синтезуванням різнорідних, навіть взаємозаперечних, культурних моделей, нехтуванням канонами попередніх епох. Оновилися змістові та формальні методи поетичної творчості. Аналогічні явища, зумовлені низкою історико-політичних, філософських, соціокультурних причин, простежуються в живописі, скульптурі, архітектурі, музиці та кіномистецтві. Процеси синтезу мистецтв у французькій та українській поезії п. п. ХХ століття, які полягали в екстраполяції в поезію живопису та музики, доцільно вважати одними з найяскравіших виявів творчих пошуків тогочасних поетів. Явище симфонізму, поліфонія, монтаж, символіка кольорів стали невід’ємними елементами їх творчих стилів. Синестезійний вираз художнього образу покриває поетичний твір асоціативною сіткою, яка забезпечує його високу художність.

Запропонована праця – це спроба заповнення хоча б деяких із численних білих плям, що існують у порівняльному дослідженні мови французької та української поезії першої половини ХХ століття.

Основою для дослідження слугували поетичні тексти українських та французьких авторів періоду першої половини ХХ століття. Серед них: П. Тичина, М. Рильський, Б.-І. Антонич, С. Гординський, Є. Плужник, М. Орест, Л. Миронюк, представники Празької школи української поезії Є. Маланюк, О. Стефанович, О. Ольжич, а також французькі поети цієї ж епохи: Ґ. Аполлінер, М. Жакоб, П. Елюар, П. Валері, П. Емманюель, Л. Араґон, П. Ж. Жув, П. Реверді, Ф. Понж, Р. Кено, Р. Деснос, А. Мішо, Ж. Арп, С. Далі, представники Рошфорської школи Р. Каду, М. Беалю, М. Маноль, Л. Берімон, Ж. Буйє.

Монографія охоплює широке коло проблемних в літературо- та мовознавчому контексті питань. Зокрема: «Мовні особливості європейської поезії першої половини ХХ століття. Традиції дослідження»; «Динаміка мовних змін у французькій та українській поезії першої половини ХХ століття»;   «Утвердження синтезу поезії, музики та живопису»; «Ритміка як засіб мистецького синтезу»; «Оновлення мовних експресивно-виражальних форм у мистецькому синтезі поетичного тексту»; «Лінгвостилістичні особливості мови у французькій та українській поезії першої половини ХХ століття»; «Контекстуально-експресивні особливості омонімічних лексем»; «Семантико-стилістична роль неологізмів»; «Синтаксична альтернація експресивно-виражальних засобів»; «Іменникові ряди та підрядні означальні конструкції»; «Лексико-граматичні та образні засоби уникнення прямого називання»; «Лексико-граматичні засоби порівняльних зворотів»; «Мова французької та української поезії як віддзеркалення синтезу мистецтв»; «Синтез поезії та музики» та «Синтез поезії та живопису».

Видання має іменний покажчик, що створює певні зручності у роботі з науковим текстом.

Науковий редактор видання д-р філол. наук, проф. Роман Помірко. Рецензентами виступили д-р філол. наук, проф. Ярослав Гарасим, д-р філол. наук, проф. Анатолій Мойсієнко та д-р філол. наук, проф. Степан Хороб.

Працю рекомендовано до друку вченою радою Львівського національного університету імені Івана Франка.

Вишуканий дизайн видання розробила Корнелія Коляджин, відома шанувальникам книги  за багатьма роботами в «Ґражді».

26 червня 2013р.

Теги: поезія, Ґражда

Коментарі

НОВИНИ: Культура

19:33
/ 3
В ужгородському скансені виставили ненаївне наївне
23:16
В ужгородському скансені відкрилася ювілейна виставка народної майстрині Людмили Губаль
22:39
Документальний фільм "Оберіг" про історію, традиції та культуру гуцулів Ясіні вже можна переглянути у YouTube
01:20
В Ужгороді відбудеться концерт Олександра Садварія "Music is my life"
22:06
/ 1
Іван Хланта презентував в Ужгороді новий збірник 110 казок з різних куточків Закарпаття
13:52
Закарпатська обласна філармонія запрошує на концерт Академічного камерного оркестру
23:23
Закарпатський народний хор увійшов у свій 79-й концертний сезон і розпочав підготовку до 80-літнього ювілею
00:35
Казки Закарпаття в записах Івана Хланти презентують в обласній книгозбірні
23:07
/ 1
В ужгородському скансені відкрилася виставка робіт майстрів народної творчості з різних куточків Закарпаття
21:59
У середу в Ужгороді відбудеться зустріч з письменником Мирославом Дочинцем
18:05
Книжки двох ужгородців увійшли в довгий список престижної літературної премії Бі-Бі-Сі
16:11
/ 2
В Ужгороді оцифрували унікальні фрески Горянської ротонди
00:12
У Закарпатській ОДА відзначили переможців конкурсу "Мистецтво книги", проведеного в межах "Книга-Фесту"
22:49
У Пряшеві відбувся 4-й український книжковий фестиваль
17:23
В Ужгороді відбудеться прем’єра вистави "Мина Мазайло" театру з Маріуполя
18:02
В Ужгороді проведуть "круглий стіл" до сторіччя дослідника давньої літератури Закарпаття Василя Микитася
15:46
На Закарпатті визначили переможців і резервістів обласного відбіркового конкурсу фестивалю "Червона рута"
01:48
У суботу в Ужгороді відбудеться обласний відбірковий конкурс фестивалю "Червона рута"
17:37
В ужгородському скансені завершили відновлення "солом'яного" даху з села Рекіти
18:05
/ 1
В Ужгороді відбудеться виставка "Книга-Фест-2024"
17:37
У гуцульській садибі-ґражді ужгородського скансену показали "Украдене щастя" Івана Франка
14:06
У Хусті вперше пройде відкритий театральний фестиваль-конкурс "Відлуння вічності: Українська класика сьогодні"
11:41
/ 1
До Всеукраїнського дня художника в Ужгороді відкрилися дві виставки
15:10
У вівторок в ужгородському скансені відкриють персональні виставки Івана Бондаренка та Владислава Ганзела
23:09
/ 1
На Львівському форумі видавців представлять нову дитячу книжку Олександра Гавроша "Фортель і Мімі"
» Всі новини