Мовночутливі

Те, що прийняття в першому читанні законопроекту про мови викличе політичні збурення, було очікуваним і передбачуваним. Парламентська опозиція просто не може собі дозволити таку розкіш, аби не осідлати хвилю, роздмухану відродженим націоналізмом. Адже тисячолітній досвід свідчить: найлегше загнати в кошару народ з душею барана, якщо створити для нього спільного ворога і ним постійно й методично лякати-поганяти.

 

А чому б українським партіям не усвідомити, що на порозі виборів це – найбільш вдячний і сприйнятний засіб. На те, що політика все довкола розмінює на дрібну монету і використовує у вигляді кинджала, мислячий громадянин вже не підніме навіть голову. І таких мільйони. Тут бундючність рівносильна поразці. Ті, хто відносяться до єдиновладного воза або чиновники різного гатунку, що приплітаються до нього, добре усвідомлюючи власну вигоду, співають господарю милу йому пісню. Кажу, що на позиції партійновідданих та заінтерсованих, які бажано-рефлекторно стають ідеологічними солдатами, васалами своїх керманичів, не варто зупинятись. Їхні дії, між іншим, передбачувані й тому менш загрозливі. Набагато підступнішою є хвороба, якщо їх ряди поповнюють особи, від яких наївний виборець чекає зовсім іншого. Ні, я тут зовсім не думаю про угорськомовних обласних депутатів, які отримали мандат під прапором українських партій. Їх стосується визначення, наведене вище. Хто втрапив у команду, одягнув на себе її мундир, той не може стріляти куди заманеться, а лише туди і так, як віддали в наказі. Насправді ж мене дуже засмутило, що чисельна група закарпатських українських літераторів теж встала у лави і висловила своє протестне ставлення до мовного законопроекту.

Для письменника, поета рідна мова не лише засіб, зброя, а й життя, святиня. Українцеві – українська. Що прагне її захистити, врятувати – це природний інстинкт, більше того – обов’язок. Водночас незрозуміло, несприйнятно і не піддається тлумаченню, що від інших подібне оспорюється. Принаймні для тих, хто поклявся на вірність й правдивість слову має бути зрозумілим: не той ображає, руйнує українську мову, національну свідомість, хто захищає своє, а той, хто цей скарб кидає на політичне сміттєзвалище.

Шандор Горват

19 червня 2012р.

Теги: мова, мовний

Коментарі

наука 2018-04-10 / 15:45:36
Про українське!Ніхто,ніколи не викладав так українську,як моя учителька у 70-80-х роках!Великого упаду вивчення української культури зазнало з 2000 року!

ДЕЯ 2013-01-17 / 19:11:54
Ніхто ніколи не утискав нац меншини в Україні а навпаки різними методами винищювали все українське. Може треба дати спершу відновитись Україні, а тоді подумати про "вєлікоросов"??

sevka 2012-06-24 / 18:39:55
Для 917го.
Вот видишь как ты все про Россию хорошо знаешь.
А вот сорри не спит ночами, про танки думает.

917 2012-06-24 / 16:01:39
sevka 2012-06-24 / 14:38:30
...само отвалится?

Що в них там відвалюється?
Це ви про російські танки? Все, що могло, давно відвалилося.
Всі грошики під общак Путіна - їх вивозять і вивозять, і вже в добрих місцях ховають, на надійному Заході.
Не до танків нині. Росія велика, надра глибокі. Викачують під себе, освоюють і обустроюють своїх, рідних.

sevka 2012-06-24 / 14:38:30
"
Та хто ж їм дасть.."

А может это им не нужно?
само отвалится?

917 2012-06-24 / 13:25:16
2sevka 2012-06-23 / 06:49:01

Та хто ж їм дасть...

sevka 2012-06-23 / 06:49:01
"Бо якщо ви думаєте, що російські танки не мріють знову проїхатися бруківкою Будапешта, то глибоко помиляєтеся. І вони обов’язково там появляться, як тільки розправляться з незалежною Україною."
Бред умалишенного.

??? 2012-06-22 / 21:01:31
2Нересницькый 2012-06-22 / 18:36:04
Стрінешся ненароком з цим недороблом і його дурнуватим віршиком (пісенькою?), отож і погодишся враз із думкою 707-го.

Нересницькый 2012-06-22 / 18:36:04
КаО,Ужгородець а под.:проблема в тому що ваша ксенофобія не дає вам розумно та врівноважено мислити.І все зводится до абсурду.Як у приведеній нижче пісеньці:

Як не має взагалі харчів на сьогодні
Певно з"їли москалі бо вони голодні

Якщо в вашому селі тай вода пропала,
То напевно москалі річку закопали

Цілу нічку у селі не могли ми спати,
Бо шуміли москалі, курча їхня мати

А на нашому ставі риби поздихали
То учора москалі лахи свої прали

Ой покрали рискалі, шуфлі та лопати
То напевно москалі будуть шось копати

Ой тікали королі і царі тікали
Бо учора москалі владу в руки взяли

Десь пропали три рублі і труси пропали
Мабуть знову москалі в мене їх покрали

:-D

Zoltán 2012-06-22 / 11:10:06
сорри,


1. История не знает словосочетание: если бы (уявленеие)
2. Об"ясните, как можно уничтожить попыт на украинское. На венегерское точно не получится, как и не получилось за последние 92 года! Лично у меня библиотека насчиывает больше чем 2 тысячи книг. 90 прицентов на венегерском языке, 10 процентов на русском, украинском, русинском, франзуском и английском языках. Пару книг имею даже на немецком и на коми.
1. Моя держава: Украина. Родился в Советском Союзе, в 91-м (как и абсолютное большинство венгров!) проголосовал за незаваисимую Украина, являюсь гражданином Украины. Я думаю, имею полное право чувствовать себя как дома и вместе с этим сохранить свои традиции, свой язык. Если это узаконено – огромное спасибо депутатам Верховной Рады! И меня абсолютно не интерсует, что разом со мной хорошо и румунам, и кримским татарам, и русским, причем с тем, что я могу свободно пользоватся родным языком, ничего не отбираю от украинского языка.
2. Насчет танков переборщил: забыл например, что Россия "воюет" экономикой и Венгрия является членом НАТО.

707 2012-06-21 / 20:29:32
Достатньо вже спілкуватися з п. Нересницькым (свого роду Васечкою-невігласом). Хтось повірить, що він читає Акуніна-Бруснікіна-Чхартішвілі? А тим більше Гавроша з Любкою? Та навряд. З його письма помітно, що ні російської справжньої, ані української літератури в зубах не тримав. Хіба що свою улюблену жовту новинку місцями почитує.
Панове, ви ж не станете відповідати на всяку сторонню гавкітню. Якось непристойно.

сорри 2012-06-21 / 19:41:05
Нересницький, у мене не було ілюзій, що ви зможете сказати щось по суті... :)

Нересницькый 2012-06-21 / 19:33:49
2сорри

Ваш погляд на проблему цікавий хіба вам самому.Бо націоналіст на розумні та виважені усудки не здібний.Ви знама фірма на цьму ресурсі.Відповідати не мусите.

сорри 2012-06-21 / 19:25:16
нересницький, у відповіді Zoltán-у є і відповідь вам на ваше запитання до ***.

сорри 2012-06-21 / 19:22:00
Zoltán 2012-06-20 / 17:02:30
1. ...что касается русского языка, закон узаконит то что уже есть. (с)

Уявітть собі, що Угорщина свого часу стала не просто сателітом СРСР, а однією з республік Союзу, там би під приводом боротьби з націоналізмом, фашизмом та іншими -ізмами винищили принаймні третину населення, а на його місце – в їх будинки, на їх обійстя – вселили би "русскоязичноє насєлєніє", яке би почало вимагати державного статусу російської мови. Ви би в такому разі так само виступали за узаконення того, "что уже есть", чи, все-таки, відстоювали би права угорського народу та угорської мови?

2. Согласен: положение венгров, румун, крымских татар тд. совсем другой вопрос. Но: кто мешает принимать такие законы, которые защищали бы интересы других нацменшин? Даже округ не дали венграм. (с)

Округ угорцям не дала влада Януковича, яку угорці ж, вибачте за тавтологію, самі до влади і привели. Отепер чухайте потилиці і чекайте майбутніх сюрпризів. Зараз, як тут справедливо зауважено, українців цим законопроектом штучно протиставили іншим національним меншинам. Бо перед виборами гасло "Поділяй і володій!" – актуальне як ніколи. Ви знову ведетеся на цей "розводняк", від якого виграє тільки Росія і все російське, а потім знову будете чухати свої маківки, мовляв, "на**али, янучари". А чого ви чекали від влади злодіїв та наперсточників?

3. В мире управляет не язык а рынок. Может даже в Украине спрос на русскоязычное телевидение, на русскоязычные книги больше чем на украиноязычные? А здесь запреты не помогут! (с)

Я вже про це розповів у п.1. Остаточно винищіть всіх українців, і попиту на українське не буде взагалі. Так само можна ліквідувати попит на все угорське.

А поки що, попри скаліченість українського народу, його ситуативну нездатність обрати патріотичну владу, треба розуміти, що це ЙОГО держава. Бо в угорців і росіян є свої держави, а в українців іншої нема. А тому ця держава, опікуючись правами нацменшин, має, все-таки, насамперед, забезпечити пріоритетні права розвитку всього українського.

Це має бути зрозумілим і угорцям: і через призму власних національних пріоритетів та напрацювань (як це робиться в Угорщині), так і через призму політики чи геополітики. Бо якщо ви думаєте, що російські танки не мріють знову проїхатися бруківкою Будапешта, то глибоко помиляєтеся. І вони обов’язково там появляться, як тільки розправляться з незалежною Україною. Зокрема, розправившись з мовою, яка є основою нації...

Нересницькый 2012-06-21 / 19:18:45
2***
Та переведіть Акуніна на "мову".Хто забороняє?Тільки ніхто його на "мові" не купить.Так само як і Пушкіна на "мові" не купить.Шевченко на "язику" - нонсенс.
Відносно ваших натяків - так Україна недавно відсвяткувала 20 років незалежності.Чи може я щось пропустив?А у вас до сих пір, під кожним кущем "рука москви".Та скільки можна звалювати вину за свої проблеми на будь кого,лиш аби від себе відгребсти?Хто "Влада"?Звідки?З Марсу?Та який народ,такі і володарі.Алібісти ви наші.

*** 2012-06-21 / 18:52:43
Нересницький, ви свідомо маніпулюєте? В російській літературі є свої гавроші і любки, то чого ви наших з їхніми не порівнюєте, а з Акуніним?

По-друге, якби йти за вашою "ринковою" логікою, то іврит би вже ніколи не відродився. Як і ірландська та шотландська кельтські мови. А Франції треба кинути підтримку свого кіно і мови, а тупо закуповувати голлівудський ширпотреб.

Хто знищував кіностудії в Україні? Українці? Це в українських руках зараз в україні вся економічна влада - заводи, обленерго, газ і т.д., і політична?

Не смішіть курей. Ваша "логіка" хибить відсутністю логіки

Нересницькый 2012-06-21 / 17:50:02
О-о-о,почалося .... Та ви ринок книжковий проаналізуйте,проведіть опитування і побатите скільки людей захочуть заплатити за Гавроша з Любкою(на мові) і скільки купить Акуніна з Бруснікіним(на язику).
Те саме по фільмах з серіалами - спочатку знищили українські кіностудії(ім.Довженка,Одеську) а потім хочете якісні фільми.Та режисери з акторами вже давно в Росії,на хліб заробляють.Ну ясна річ,раз "москалі" їм дають роботу,тим самим підривають українську національну культуру ,вражини ... .

КаО 2012-06-21 / 17:27:49
2Нересницькый 2012-06-21 / 17:06:04
Запрещать і нє пускать - це вже проходили.

Саме така ситуація й існує зараз. Всюди, де початково необхідне значне фінансове сприяння (технологічне забезпечення створення фільмів, серіалів, розважальних програм,...), по відношенню до українського виставлені непрохідні бар'єри й негласні заборони,як то "неформат", оскільки фінансовий капітал і нароблені статки в нашій країні є позаукраїнськими, а їх носії навіть що ворожиідо всього українського. Так у нас історично склалося - особливий постколоніальний синдром.
Там, де затрат потребується менше, тобто в індивідуальному творенні сучасної україномовної поезії, прози, в різних музичних жанрах (окрім попси)- справи набагато кращі. Нересницькый через власну загальну необізнаність, ба навіть і упередженість - не бажає цього й знати.

Нересницькый 2012-06-21 / 17:06:04
2ужгородець
У вас як завжди винні "москалі"!І як ви хочете заставити людей купувати за їх власні гроші українську літературу?Та люди голосують гаманцями.Ви їх хочете поставити перед фактом - заборонити російськомовну пресу,книгу,фільм?Для цього багато розуму не треба.Запрещать і нє пускать - це вже проходили.А от аби створити фільм,по українському сценарію,знятий на Україні,з українськими акторами - це набагато складніше.Де український фільм за 20 років?Де український серіал?Де сучасна українська проза?Поезія?Та ви "доборолися до самого краю"(ц)!Поганому танцюристові завжди щось мішає.В даному випадку - російська мова і література.Як інакше?