Розслідування трагедії в Сваляві: Особлива думка з приводу… трьох смертей

…Груповий нещасний випадок, що стався 13 липня 2011 року, під час демонтажу майже стотонного вантажопідіймального крану на території колишнього Свалявського лісокомбінату, став резонансним не тільки для Закарпаття. Співчували, цікавилися подробицями, обурювалися недбальством організаторів робіт обивателі й фахівці з різних куточків України.

Розслідування трагедії в Сваляві: Особлива думка з приводу… трьох смертей

Ще б пак!  Фізично зношений й морально застарілий монстр, замість покірно піти на переплавку,  позбавив найціннішого – життя! – трьох закарпатців: 55-річного електрогазозварювальника з смт. Чинадієво Володимира Барановського, 48-річного різноробочого з с. Череївці Олександра Качура та 61-річного водія з м. Мукачево Миколу Рущака. Єдине, що можна закинути працелюбним закарпатцям - непереборне прагнення заробити. Єдине, чим можна виправдати їх безоглядність у досягненні поставленої мети – треба ж на щось жити, якось годувати родини... Звісно, загиблих до життя не повернути. Але аналіз детальних обставин та причин свалявської трагедії – корисний  живим. Ті, що завтра вишикуються у чергу за  смертельно небезпечною роботою вартістю у п'ятсот гривень на брата, повинні усвідомити: жодне відомство, жоден роботодавець не стануть на захист їхніх інтересів. Тож найперший обов'язок працівника  особисто дбати про власну виробничу долю, навчитись захищати її у найнеочікуваніших перипетіях "працевлаштування по-сучасному".

Загиблі, забувши, що нехай та мабуть до добра не доведуть, полювали за "ласим" ( день-другий роботи – й півтисячі в кишені!)  шматком роботи. ТзОВ "Іселі" ( директор Михайло Цанько) за 20 тис. грн. з задоволенням позбувається крана - "птеродактиля", відчужуючи його на користь ТзОВ "Сольва-еко" (директор Ігор Голонич). Останній вирішує "підзаробити", здавши "непридатний до експлуатації козловий кран ЛТ-62 через деформацію рами, що не підлягає відновленню, та ймовірність руйнування і падіння". Черговим ланцюжком прибуткової оборудки стає ТзОВ "Максфер" (директор Валерій Павлюк), що береться приймати від "Сольво- Еко" сплави,  брухт та відходи кольорових і чорних металів і своєчасно здійснювати оплату за них. Справа стає за малим: відшукати та залучити фірму, що надасть послуги з демонтажу крана, тобто порізки його на частини на території колишнього Свалявського лісокомбінату. Тут і з'являється на авансцені вистави подій ПП "Карпат-Буд" ( в.о. директора Василь Голод) та самодіяльна бригада з трьох відтак загиблих, що шукає можливості підзаробити. Між ТзОВ "Максфер" та ПП "Карпат-Буд" 6 липня укладається угода, згідно з якою останнє зобов'язується надати послуги з виконання зазначених робіт. Як пише в поясненні Василь Голод, "між  ПП "Карпат-Буд" та самодіяльною бригадою цивільно - правові угоди недооформлені у зв'язку з  його власними сімейними обставинами  та проханням  Володимира Барановського з огляду на завантаженість роботою відтермінувати підписання угод. Роботи з демонтажу повинні були розпочатись після передачі крана згідно з актом від ТзОВ "Максфер" ПП "Карпат-Буд" та узгодження між сторонами календарного плану виконання. Ні першого, ні другого зроблено не було, як ні ПП "Карпат-Буд, ні фізичною особою Володимиром Барановським не було отримано дозвіл відповідно до вимог чинного законодавства від Держгірпромнагнляду на роботи з демонтажу. Не складено й акту огляду металевих конструкцій, обладнання крана, кріпильних виробів з метою оцінки їх стану. Не розроблено проект виконання робіт з демонтажу, що повинен розроблятися з врахуванням документації на встановлення вантажопідіймальних споруд.  8 липня бригада під керівництвом Володимира Барановського та  двоє працівників ПП "Карпат-Буд" ( підсобники Василь Коневич та Василь Ганькович) під контролем виконроба підприємства Миколи Лавкая   розпочали роботи з демонтажу крана. А 13 липня сталася трагедія. Роботи проводилися вже без присутності виконроба і , звісно, на розсуд безпосередніх виконавців. Розслідування встановило кожен їх крок і ще раз переконало: численні порушення, що переслідували сумнівну оборудку від самого її початку,  не могли не призвести до сумного фіналу - падіння крану, який масою своєю втиснув у землю трьох працівників...
Але найцікавіше розпочалося вже по тому, як біда сталася. Загинуло троє людей, проте  кожен з учасників цієї сумної оборудки, аби уникнути відповідальності, зайняв позицію "моя хата скраю - нічого не знаю". Довелося продовжувати термін спеціального розслідування групового смертельного нещасного випадку, аби  достеменно з'ясувати усі перипетії та "внесок" кожного в  свалявську трагедію. Врешті-решт, як повідомив голова комісії з розслідування, заступник начальника  Управлінням Держгірпромнагляду по Закарпатській області Богдан Дорош, комісія, керуючись зібраними матеріалами, пов'язала нещасний випадок з виробництвом.  Допоміг й висновок Територіальної державної інспекції праці у Закарпатській області, в якому, зокрема, наголошено: "згідно зі ст.24 Кодексу законів про працю України трудовий договір вважається укладеним і без юридичного оформлення, якщо працівників було допущено до роботи, тобто вони фактично перебували у трудових відносинах з ПП "Карпат-Буд". Спричинилися до нещасного випадку  відсутність проекту виконання робіт з демонтажу козлового крана ЛТ-62 та дозволу Держгірпромнагляду на монтаж вантажопідіймальних кранів й залучення до роботи працівників не за спеціальністю. Комісія визначила також осіб, котрі допустили порушення вимог нормативних актів з охорони праці, що призвело до групового нещасного випадку. Виконуючий обов'язки директора ПП "Карпат-Буд" Василь Голод не розробив проект з демонтажу козлового кран, не одержав дозвіл Держгірпромнагляду та допустив до роботи працівників, що не пройшли навчання, інструктаж та перевірку знань з охорони праці.  Виконроб ПП "Карпат-Буд" Микола Лавкай не вжив заходів проти випадкового падіння елементів конструкцій крана та спеціальних заходів, які б забезпечували безпеку працюючих. Директор ТОВ "Максфер" Валерій Павлюк, котрий уклав угоду на демонтаж козлового крана ЛТ-62 та порізку його на частини з підприємством, яке не мало права на виконання зазначених робіт...
Проте на перешкоді до справедливої розв'язки цієї прикрої історії - адже за кожним  загиблим стоїть родина, що вправі розраховувати на гарантований соціальний захист! - стала, як це не дивно, особлива думка. Висловив її член комісії, страховий експерт з охорони праці відділення виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань в м. Мукачево Микола Гребінь.  Він наполягає, що укладений загиблими та ПП "Карпат-Буд" договір є цивільно-правовою угодою і має всі її ознаки: встановлений порядок розрахунків між сторонами і те, що вони проводяться на підставі виконаних робіт; сторони договору поіменовані "замовником" і "виконавцем", а не "роботодавцем" і "робітником"; виконавець робіт зобов'язався виконувати роботи на власний ризик та нести відповідальність за порушення правил безпеки й охорони праці. Тож  наявний договір підряду, який регулюється виключно нормами цивільного законодавства і не має жодного стосунку до трудового. Отже свалявська трагедія, на думку Миколи Гребіня, "взагалі не підлягає розслідуванню згідно з "Порядком...", а тим більше за результатами розслідування не може бути складений акт про нещасний випадок, пов'язаний із виробництвом".

Управління Держгірпромнагляду по Закарпатській області

31 серпня 2011р.

Теги: трагедія. кран, смерть, Свалява

НОВИНИ: Кримінал

23:26
Суд зобов'язав Карпатський біосферний заповідник сплатити загалом 5,4 млн грн за незаконні рубки лісу на його території
22:40
/ 1
Завдяки компенсації доньці загиблої та позитивній характеристиці посадовиця Королівської селищної ради уникла покарання за смертельну аварію
19:47
/ 10
Під час "хабарницьких" обшуків у головного прокурора Закарпаття Ковальчука вилучили телефон та готівку
16:19
/ 3
В Ужгороді в 12 разів п'яніший за "норму" водій Daewoo зіткнувся з Range Rover-ом Фото новина
04:12
/ 2
Чоловік, який п'яний запускав феєрверки у циганському таборі Виноградова, відбудеться невеликим штрафом Фото новинаВідео новина
03:37
У Мукачеві "п'яний" Land Rover зіткнувся з автобусом Mercedes Фото новина
02:37
/ 1
У Поляні на Мукачівщині невідомий посеред дня стріляв по собаках Фото новина
01:59
/ 1
У Тячеві злодійка викрала у дружини військового гаманець з 20 тисячами гривень Фото новина
04:10
/ 5
Міжгірець, уклавши угоду з прокурором, уник 5 років тюрми за продаж "гуманітарних" позашляховиків Фото новина
03:21
В Ужгороді виявили ще одного наркоп'яного водія, вже позбавленого права керування Фото новина
03:12
В Ужгороді чоловік розбив лобове скло авто і втік Фото новина
03:04
/ 2
Ужгородець отримав рік умовного покарання за спробу контрабанди в 2015 році картин Бокшая та Ерделі до Словаччини Фото новина
19:43
На Тячівщині судитимуть неповнолітнього з Дубового, який побив і пограбував таксиста Фото новина
16:52
/ 8
Мінкульт не погоджував будівництва 16-поверхівки у центрі Ужгорода, воно незаконне
15:45
49-річний житель Міжгір'я викрав з будинку заробітчанки понад 100 тис. грн, ювелірку та ноутбук Фото новина
14:09
/ 1
Закарпатці присудили 5 років тюрми за спробу вивезти в угорщину нелегалів з Афганістану
03:21
В Ужгороді виявили п'яного "безправного" підлітка за кермом ВАЗа Фото новина
18:19
/ 2
Біля Ужгорода в таксі виявили двох "ухилянтів", що їхали "до дівчат на Паску" в напрямку Словаччини Фото новина
15:58
В Ужгороді на об'їзній затримали "безправного" водія "під кайфом" Фото новина
15:35
/ 6
В Ужгороді п'яний водій врізався у Volkswagen, далі травмував жінку на "зебрі" та втік з місця події Фото новина (ОНОВЛЕНО)
16:38
/ 1
Закарпатець намагався ввезти в Україну з Чехії незадекларованими 40 тис. "чужих" доларів Фото новина
03:03
/ 3
На Рахівщині, біля румунського кордону, затримали групу "туристів"-"ухилянтів" Фото новина
19:31
У Мукачеві "безправного" водія "під кайфом" оштрафували на 38 тис. грн Фото новина
16:05
В Ужгороді затримали водія "під кайфом", з "травою" і "бульбулятором" Фото новина
03:46
/ 1
Справу тячівця, що налагодив продаж фальшивих купюр номіналом 500 євро, передано до суду
» Всі новини