— Маріє Петрівно, яким вийшов міський бюджет в умовах кризи?
— Над бюджетом-2009 ми працювали протягом тижня і сформували його таким чином, що зростання дохідної частини порівняно з фактом виконання минулого року становить 110%. Якщо нам удасться заплановане виконати, а ми на це сподіваємося, то всі захищені статті будуть забезпечені фінансуванням. Безумовно, рівень зарплат у зв’язку з економічною кризою залишиться на старому рівні, і дай Бог виплачувати їх у повному обсязі хоча б так, бо поки що не вистачає коштів для тих, хто фінансується з Державного бюджету, на різні надбавки, передбачені урядовими постановами. А голі ставки у бюджетників досить низькі, це загальновідомо. Утім, у місцевому бюджеті все закладено, тобто належні виплати вчителям, медикам здійснюватимуться.
— Наповнення бюджету в основному залежить від надходження податків. Які нововведення маємо у цьому плані?
— Наразі практично всі законодавчі акти, що стосуються внесення змін до тих чи інших законів про податки і збори, проголосовані Верховною Радою в першому чи другому читанні, але ще не підписані і не введені в дію. Правда, уже чинні зміни до Закону про державну реєстрацію фізичних і юридичних осіб та до ставок акцизного збору (щодо виноградних вин й іншої продукції), але ці платежі надходять до Державного бюджету, тому на дохідній частині місцевого ніяк не позначаться. Єдине, що суттєво впливатиме на останній, — це зміни до податку із власників транспортних засобів, згідно з котрими із 1 січня 2009-го господарі автівок, у яких потужність двигуна перевищує 2,8 кубічного метра, платитимуть значно більше. Скажімо, якщо у 2008-му податок на автомобіль з двигуном 3,5 куба становив 864 грн., то цьогоріч — 4200 грн. Для власників дорогих машин це погана новина, але з іншого боку, ми сподіваємося, що надходження від транспортного податку суттєво зростуть, а це якраз ті кошти, які йдуть на ремонт доріг, відповідно є надія, що на їх капітальне впорядкування зможемо спрямувати більше грошей.
— В Інтернеті зустрічала інформацію, що кількість податків може зменшитися…
— Взагалі щодо місцевих податків і зборів плануються суттєві зміни, але, підкреслюю, вони ще не набрали чинності. Якщо прокоментувати Постанову Верховної Ради щодо проекту Закону про місцеві податки і збори, прийнятого в першому читанні, то з 19 різних місцевих податків і зборів, що існували досі, має залишитися всього 6: ринковий податок, через який уже страйкують торговці і який, швидше за все, буде відкориговано (до речі, наразі запропоновано провести громадське обговорення положень проекту про внесення змін до Закону про місцеві податки і збори з представниками ринкової діяльності та з місцевими органами самоврядування, тому наступного тижня у вівторок планується таке обговорення за участі ЗМІ), податок на паркування транспортного засобу, податок на нерухоме майно, за котрий ми боремося роками, а також земельний податок, що включає плату за землю, яка перебуває у власності, та орендну плату за землю, яка перебуває у комунальній власності. Причому згідно з законом остання не може бути менша за першу. Місцевих зборів запроектовано 2: рекламний, котрий існував і досі, та щойно запропонований до запровадження туристичний. Враховуючи, що до Ужгорода приїздить багато гостей, він теж міг би суттєво поповнити наш бюджет. А від тих решти з 19, що відсіються, ми, до речі, практично ніяких надходжень і не отримували.
— Але найвідчутніше, напевно, наш бюджет наповнив би податок на нерухомість. Ви вірите, що його все-таки приймуть?
— Мають прийняти. Я ж кажу, що він розглядатиметься не окремо, а в пакеті з іншими названими мною місцевими податками і зборами. Ми якось підрахували, виходячи з єдиної бази даних із грошової оцінки майна громадян, котра стала вестися не так давно, що за рік могли би зібрати за рахунок податку на нерухомість близько 8 мільйонів гривень. І хоч основа наповнення міського бюджету Ужгорода — податок із доходів фізичних осіб, це теж було б дуже суттєвим доважком.
— На вашу думку, в умовах економічної кризи реально виконати бюджет більший, ніж минулорічний? Як не крути, рівень безробіття зростає і в нас…
— Сподіваємося, що ми його все ж виконаємо. Аналіз і практика свідчать: зазвичай бюджет виконувався у розмірі 125—130% до попереднього року. Зараз дійсно маємо економічну кризу, серйозну інфляцію, деякі підприємства закриваються, людей відправляють у відпустки за власний рахунок — це, звісно, погіршить наш потенціал. І все ж, вважаю, заплановані 110 відсотків зростання проти 2008-го потягнемо. Адже дохідна частина бюджету Ужгорода формується в основному за рахунок малого і середнього бізнесу, тих же приватних підприємців. У нас нема потужних виробництв найпроблемніших зараз металургійної й хімічної галузей, закриття яких завдало б суттєвих втрат. У нас узагалі відсутні великі підприємства. Бо Рівне, наприклад, залежить від Рівненської атомної електростанції й “Азотмашу”. Якщо вони зупиняться — місто втратить опору. В нас таких важковаговиків немає, і якщо за інших часів це — мінус, то зараз — плюс. Саме тому я з оптимізмом дивлюся на майбутнє прийнятого цього тижня бюджету.