Закарпаття: Роботи митця Василя Скакандія полонять карпатськістю, вишуканістю, і філософічністю

Я люблю творчість сучасних крайо­­­­­­­вих митців Василя Скакандія, Магдалини Пуглик-Белень та Івана Ілька вже бодай тому, що всі вони народилися того ж дня, коли й моя мама, Олена Мейсарош, – 4 березня. Знаю про це давно завдяки альбому-каталогу «Художники Закарпаття».

Закарпаття: Роботи митця Василя Скакандія полонять карпатськістю, вишуканістю, і філософічністю

А майстра пензля, народного художника України Василя Скакандія яло би й обожнювати, оскільки він узрів світ ще й у селищі Середнє, що між Ужгородом і Мукачевом, себто на маминій малій батьківщині. І я це завжди тримав у голові. А підштовхнула до зустрічі нещодавня розкішна персональна виставка майстра в галереї «Ужгород» і вихід його альбому.

– До 1945 року наша родина жила в Перечині в школі. Ті часи я майже не пам’ятаю, адже був дитиною. Хіба що туманно повітряні тривоги і сидіння в підвалі. Далі батька запросили працювати в університет у господарську частину, це будівля нинішнього хімічного факультету на площі Корятовича. Так ми й опинилися в Ужгороді. Щороку на свята їздили в Середнє до діда й баби, ходили до церкви.

Якось старший брат Іван, прощін най буде, привів мене, малого, в Палац піонерів у художню студію Золтана Баконія. Це й визначило мою дальшу долю. З 3-го й до 10-й класу я відвідував заняття. Та аура, той заряд, та доброта, яку випромінював Баконій, огортала всіх: це був педагог від Бога. Завдяки регулярним дитячим пленерам я вже тоді побував з етюдником у Ставному, Нижніх Воротах, Колочаві. Тоді в Богдані я вперше побачив живих бокорашів. Одне слово, незабутні враження. До того ж Баконій запрошував на ці пленери і Бокшая, і Манайла, і Кашшая, і Шолтеса, і Петкі. Ясна річ, що світилами вони стали для мене пізніше. Свого часу пішла голова обертом у Київському художньому інституті (приймальна комісія порекомендувала йти на графічний факультет), зокрема від вивчення історії світового мистецтва, від усвідомлення його досягнень,  розуміння того, що можливості мистецтва безмежні. Водночас інститут і дисциплінував мене в тому сенсі, що я переконався в простій істині: аби чогось домогтися, треба багато працювати. Повернувшись до Ужгорода, я влаштувався художнім редактором у видавництві «Карпати».

Ще в ранній юності я захоплювався поетичною збіркою Петра Скунця «Роз­рив-трава». Приміром, вірші «Тарас», «Петефі», «Узяти б щастя трішки на прокат» ніби в’їлися в плоть і кров. І як нині переді мною своєрідне оформлення книги. Лише згодом я довідався від батька, що його автором є Василь Скакандій; тільки згодом, в університеті на філфаку, звернув увагу, що чимало його ілюстрацій прикрашають видання народних пісень, казок і легенд. Саме так митець увійшов у моє життя.

– У видавництві я ознайомився з оповіданнями Василя Стефаника, повістями Ольги Кобилянської, зосередився на фольклорі. У мене зав’язалися творчі та й, звичайно, приятельські стосунки з багатьма нашими письменниками, наприклад, Михайлом Томчанієм, Іваном Чендеєм, Юрієм Мейгешем, Василем Вароді, Петром Скунцем. Кожен – фігура, всяк мав свою манеру письма, стиль, тож я мав шукати й відповідну графічну мову. По ходу в мене народжувався образний план, я по-різному компонував, аж поки вимальовувалася, простежувалася якась одна лінія. Мене надихало, тішило, коли автори були задоволені моєю роботою, а потім знову зверталися з проханням проілюструвати видання. Я оформив майже всі збірки Петра Скунця. До речі, зберігаю в архіві й унікальний так званий сигнальний примірник його поеми «Розп’яття», тираж якої пішов під ніж 1972 року. Загалом твори Петра постійно вимагали від мене триматися філософської струнки, лаконічності у втіленні тієї чи іншої ідеї...

Мій творчий шлях складається з чотирьох періодів. Перший – графічний, причім виявився доволі тривалим. Так, життя спочатку продиктувало оформлювати книги. До слова, у видавництві я першим застосував техніку офорта й ліногравюри. Я писав і живописні полотна, однак рідко, бо не вистачало часу. Другий період – це робота в Художньому фонді. Тоді я вже мав більше можливості реалізовувати себе в живописі. Цьому сприяли й різні пленери. Разом із тим мені часто пропонували монументальні роз­писи – темперні фарби по стіні, мозаїки, сграфіто, інтарсії. На жаль, мінімум шість робіт уже канули в небуття, приміром, в Ужгороді, Чопі, Часлівцях. Дякувати Богу, збереглися в Хусті, Жденієві, Синяку. Третій період – я серйозно повернувся до акварелі, якою при великому бажанні можна добитися усіляких ефектів. То ж як іноді: знайдеш щось, і вже ніч неспокійна – чекаєш ранку, аби завершити задумане чи продовжити експерименти. Акварель – штука дуже прим­хлива, це ж вода. Просто в голові треба прокрутити всі варіанти й спрямувати готове рішення на папір. А там уже як лягло. Коли якийсь суттєвий недолік – викидаєш у кошик і заново чаклуєш. Ось так і з’явилися серії акварельних робіт. А четвертий період – та ж акварель плюс той самий живопис. Звичайно, цей поділ доволі умовний. Адже перше переходило в друге, друге – в третє, а третє – в друге або перше, тобто відбувався такий собі кругообіг.

От наразі й насолоджуюся результатом оцього півстолітнього кругообігу – симпатичним альбомом Василя Скакандія. Виставки – це прекрасно, але такий альбом – прекрасніше устократ. Митець постав цільною, цілеспрямованою, одержимою й фундаментальною особистістю. «Якби вмістити весь доробок, альбом був би втричі грубшим», – тепер ця репліка б’є мене наповал.

Здається, епатажний Пабло Пікассо висловився, що аналізувати мистецтво словами – це що тикати пальцем у небо. Мовлено – як викарбувано. І все ж без тикання не обійтися. Розмаїтий мистецький простір Василя Скакандія – вельми привабливий, животрепетний, енергетичний, неповторний, магнітний. Це ніби пісня вишуканої душі. Десь у мені жило-жевріло скептичне ставлення до акварелі – нема його вже і не буде. Та й я просто полонений роботами Василя Скакандія: отак без понтів, епатажу, насамперед через глибоку вкоріненість у національне, карпатське йому судилося бути вчора, нині і завтра модерним, стрижневим у мистецтві Зоряного Краю.

Михайло Фединишинець, ЗІА `Простір`
16 грудня 2008р.

Теги:

Коментарі

НОВИНИ: Культура

19:33
/ 3
В ужгородському скансені виставили ненаївне наївне
23:16
В ужгородському скансені відкрилася ювілейна виставка народної майстрині Людмили Губаль
22:39
Документальний фільм "Оберіг" про історію, традиції та культуру гуцулів Ясіні вже можна переглянути у YouTube
01:20
В Ужгороді відбудеться концерт Олександра Садварія "Music is my life"
22:06
/ 1
Іван Хланта презентував в Ужгороді новий збірник 110 казок з різних куточків Закарпаття
13:52
Закарпатська обласна філармонія запрошує на концерт Академічного камерного оркестру
23:23
Закарпатський народний хор увійшов у свій 79-й концертний сезон і розпочав підготовку до 80-літнього ювілею
00:35
Казки Закарпаття в записах Івана Хланти презентують в обласній книгозбірні
23:07
/ 1
В ужгородському скансені відкрилася виставка робіт майстрів народної творчості з різних куточків Закарпаття
21:59
У середу в Ужгороді відбудеться зустріч з письменником Мирославом Дочинцем
18:05
Книжки двох ужгородців увійшли в довгий список престижної літературної премії Бі-Бі-Сі
16:11
/ 2
В Ужгороді оцифрували унікальні фрески Горянської ротонди
00:12
У Закарпатській ОДА відзначили переможців конкурсу "Мистецтво книги", проведеного в межах "Книга-Фесту"
22:49
У Пряшеві відбувся 4-й український книжковий фестиваль
17:23
В Ужгороді відбудеться прем’єра вистави "Мина Мазайло" театру з Маріуполя
18:02
В Ужгороді проведуть "круглий стіл" до сторіччя дослідника давньої літератури Закарпаття Василя Микитася
15:46
На Закарпатті визначили переможців і резервістів обласного відбіркового конкурсу фестивалю "Червона рута"
01:48
У суботу в Ужгороді відбудеться обласний відбірковий конкурс фестивалю "Червона рута"
17:37
В ужгородському скансені завершили відновлення "солом'яного" даху з села Рекіти
18:05
/ 1
В Ужгороді відбудеться виставка "Книга-Фест-2024"
17:37
У гуцульській садибі-ґражді ужгородського скансену показали "Украдене щастя" Івана Франка
14:06
У Хусті вперше пройде відкритий театральний фестиваль-конкурс "Відлуння вічності: Українська класика сьогодні"
11:41
/ 1
До Всеукраїнського дня художника в Ужгороді відкрилися дві виставки
15:10
У вівторок в ужгородському скансені відкриють персональні виставки Івана Бондаренка та Владислава Ганзела
23:09
/ 1
На Львівському форумі видавців представлять нову дитячу книжку Олександра Гавроша "Фортель і Мімі"
» Всі новини