Василь Горват: Вслухання в живопис

При поверховому погляді тексти (прозові, поетичні) Олесі Ребрик інколи нагадували класично дозоване письмо, коли по-школярськи чітко дотримується баланс образів, виваженість метафор, синтаксична правильність. Це спочатку викликало підозру, оскільки будь-яка правильність викликає підозру у творчій нещирості. Але ж поверховий погляд не є прочитанням. Насправді правильність художнього компонування у Леся Ребрик оманлива. Слово за словом – і ти відкриваєш індивідуальні риси автора, його власну думку, емоції й висновки, узагальнення. Відкриваєш його «неправильність». Відкриваєш поступово, не зразу.

Василь Горват: Вслухання в живопис

Але все це я мав на увазі стосовно текстів, опублікованих до виходу нової (третьої) збірки Лесі Ребрик. Показовим є навіть порівняння назв книжок. Якщо перші дві мають цілком конформістькі щодо традиційного сприйняття назви, то остання збірка презентована як «А 4».  
Підкреслено безпретензійна назва, знову таки  оманлива.

Можливо,  форма вірша (мова йде не про ямб-хорей-риму, а точну виважену побудову образів) знову підкреслювала оту класичну збалансованість на рівні традиційної поезії, але цього разу ті, справжні риси Олесиного письма, які були дещо прихованими раніше, відкрилися максимально відверто. І причина тут не лише в поетичній свідомості Олесі Ребрик. Справа в тому, що  активним співавтором книги стала випускниця Закарпатського художнього інституту Корнелія Ілюк, яка  втрутилася в графічну побудову віршів, завдяки чому їх справжня постмодерністична актуальність вийшла на перший план. 
Маємо риси, які  так чи інакше проявляються в сучасній поезії (адже це в будь-якому сенсі сучасна поезія). Приховане стало явним, відвертим, закономірним.

Здається, не вперше про це сказано. Постмодернізм поетичний відображає постмодернізм нашого життя. Це не закономірність (немає рамок для форми, як немає рамок для повернення до класичних витоків аж до сонета). Є природність постмодернового духу, який став глобальним і всеохопним явищем. Тому нинішня «неправильна» поезія – це вже давно не експеримент, це пошук того ж розряду, що й пошук точного слова, точної метафори, пошук врешті теми і самого себе в темі.

Час від часу ловиш себе на тому, що літери, викладені в певному порядку, є виключно композиційним елементом  картини. Таким чином Олесю потрібно читати двічі. Спочатку як графічну конструкцію, поєднання змісту і простору. А вдруге – власне як поетичний текст, у якому є  своє бачення, своє світовідчуття, свій досвід – поетичний, життєвий, можливо, ірреальний.

Власне дизайнер передала те, що у віршах і було – сучасне формулювання власного світу, матеріалом для якого стали зафіксовані в пам’яті життєві моменти або ж заховані у підсвідомості модерні архетипи нових/старих міфологічних образів і персонажів. Тому так часто у поетичному світі Олесі Ребрик зустрічається янгол. Він поки що безіменний, чи, можливо, Олеся не поспішає оголошувати його ім’я. Серед персонажів,  які зайвий раз нагадують, що «гра» Олесі Ребрик має дуже серйозне підґрунтя, зустрічаємо Пожежника, Дощ, Черепашку…
Поняття «постмодернізм» звично пов’язане з поняттям «гра» саме завдяки співавторству художниці, яка дійсно запропонувала свою візуальну гру внаслідок чого зміст слів набув емоційно зміщених смислових варіацій. Кожен графічний образ має свою невипадковість. І тому, наприклад, на сторінці «Чотири кути» не побачиш звичних м’яких і довільних ліній, а тільки жорсткі й прямі, що обмежують простір: «Моя чотирикутна самотність душить своєю обмеженістю».

Далі подумки відкидаєш просторову композицію, тобто починаєш читати вдруге і заглиблюєшся у власне слова:

І кінець – це лише кінець, а не початок нового
і життя це лише життя а не ще одна можливість
і смерть це лише смерть, а не втрата плоті…
 

Антитеза відомим сентенціям виплекана власним ще невеликим досвідом і власною інтуїцією. «Якщо перероджуватись – то у маленьку черепашку», «полювати на погляди до поколювання у скронях», «Починаю до тебе всміхатися до безпричинности до вслухання в живопис»…
У рядках впізнаєш  несподіваність постмодернової конструкції і водночас прагнення довершеності фраз, якої досягали  поети класичного зразка і внаслідок народжуються рядки, де нічого не додаси і нічого не віднімеш:

твої фотографії
розміром три на чотири
а може й менше
залежно від настрою
чомусь так хочеться болю
візуальності твого дотику
запаху цигаркового диму що спокушає
до подвигівне бажаних і не виправданих
  

Зміст абсолютно відповідає думці, висловленій поєднанням «саме тих слів саме тут і саме зараз».
Але все таки, все таки... Все таки професійна освіта  молодої письменниці (студентки Львівського національного університету) помножена на внутрішню схильність до балансу й вивіреності послужили стримуючим фактором і попри просторові ігри дала відчути зв’язок з класичною поезією із законами самовимогливості, яких дотримувалися, скажімо, Леся Українка, Франко, неокласики…

Олеся Ребрик. «А 4» /Ілюстрації та дизайн Корнелії Ілюк; керівник проекту Надія Пономаренко. – Ужгород: Ґражда, 2008. – 48 с.

24 липня 2008р.

Теги:

Коментарі

НОВИНИ: Культура

15:31
В Ужгороді за участі мовного омбудсмена Тараса Кременя презентують найновіші книжки Дмитра Кременя
21:04
У п'ятницю в Ужгороді розпочнеться 5-й Карпатський Гірський Міжнародний Кінофестиваль (CMIFF)
04:00
Дрогобич
11:16
В Ужгороді відкрили персональну виставку творів майстрині декоративно-прикладного та образотворчого мистецтва Андреї Прислупської
11:15
Сон і олень
14:28
Чоловічий день
04:16
Жінка з кошенятами
07:44
Фріда
19:36
/ 2
В Ужгороді стартує міжнародний театральний фестиваль моновистав "Монологи над Ужем"
15:55
Книжка ужгородця Олександра Гавроша увійшла до Почесного списку Міжнародної ради з книг для молоді (IBBY)
07:46
88 плюс-мінус
18:59
/ 1
На Закарпатті нагородили переможців VI Всеукраїнського конкурсу малої прози імені Івана Чендея
12:37
Закарпатський театр ляльок "Бавка" урочисто розпочав 44-й театральний сезон
15:12
В Ужгороді відбудеться відкриття VI Міжнародної виставки "Натхненні лялькою"
14:06
В ужгородському скансені відкриється виставка народної майстрині Марії Купарь "Відлуння традицій"
03:11
На Закарпатті відбудеться чотриденний "Чендейфест 2024"
02:39
В Ужгороді Національний президентський оркестр запрошує на концерт "Симфонія Криму. Повернення"
15:01
В ужгородському скансені відкрили виставку пісочної анімації "Light line"
16:00
У Ставному на Ужгородщині презентують два збірники фольклору, записаного Іваном Хлантою
16:11
В Ужгороді відкрилася виставка робіт художників з Коломиї
11:38
В Ужгороді презентували фотовиставку "Korenie", присвячену Всесвітньому дню етнічних словаків
11:28
Визначено цьогорічних переможців премії імені Петра Скунця в галузі літератури та краєзнавства
22:58
/ 4
Незрівнянний Стефан Мострянський
21:50
/ 1
В краєзнавчому музеї в Ужгороді відкрилася виставка до 150-річчя від дня народження Дюло Ійяса
02:27
Два Івани
» Всі новини