«Хоча останнім часом уночі я їздила не так вже й часто, однак нове вуличне освітлення помітила - в селах Барвінок та Ракошино, - каже менеджер компанії «Ядзакі Україна» Наталія Нагарна, що, як і більшість водіїв, котрим доводиться їздити шляхами Закарпаття, вже встигла оцінити поліпшення умов проїзду, що відбулося буквально цього року. - Вважаю освітлення в селах, через які проходять головні (особливо) та навіть другорядні дороги, вкрай потрібним, оскільки це зменшує ризики ДТП. Особисто мені це дуже допомагає. В селах вночі я їжджу дуже акуратно. Якщо ліхтарів немає, то напружуюся — а це призводить до великої загальної втоми. В Європі світло на дорозі є всюди, навіть якщо дорога проходить за 100 км від населеного пункту».
Крім того, «Закарпатоблавтодор» усерйоз зайнявся освітленням центральної траси краю - Київ-Чоп. Користь від цього переоцінити важко - насамперед світло на шляхах сприяє зменшенню аварійності, допомагає водіям їздити, оберігає пішоходів від прикрих випадків на пішохідних переходах тощо.
«Разом із питаннями газифікації і доріг та іншого сільські ради з нашою допомогою ініціюють і вирішують багато питань по освітленню вулиць, - розповідає голова Ужгородської РДА Анатолій Колібаба. - Робота полягає в двох площинах: освітлення населених пунктів, що розташовані вздовж траси Київ-Чоп, та в проведенні світла в інших селах».
На Ужгородщині міжнародна траса проходить через дуже багато сіл - починаючи від Соломонова на кордоні через Тийґлаш, Сюрте, Холмок, Розівку, Кінчеш і такдалі. «Завдяки суттєвій допомозі обласної адміністрації, робота просувається непогано, — констатує Анатолій Васильович.
- Ви й самі могли бачити, що у Нижньому Солотвині, у Барвінку, в Лазах робиться чудове сучасне освітлення. До роботи також підключилися «Закарпаттяобленерго» та «Закарпатоблавтодор». Зокрема є домовленості, що електричні мережі трас, які були на балансі сільських рад, будуть передані «Автодору», бо, як завжди, виникає вічно проблемне для сільрад питання оплати за електроенергію.
Що ж стосується освітлення сіл Ужгородщини, де траси немає, то над цим активно працюють сільради. Всі сільські голови, як
правило, пообіцяли це зробити своїм виборцям і наразі намагаються передвиборні обіцянки виконати. Є ряд неспроможних сільрад, яким важко це зробити самотужки, тому допомогти їм обіцяла обласна влада. «Ми усвідомлюємо важливість вуличного освітлення. Це питання безпеки наших людей. Не знаю, чи пов'язано це з вуличним освітленням, але кількість ДТП у районі зменшилася десь на 40%» - каже пан Колібаба.
Погоджуються з районним керівником і в Державній автомобільній інспекції. «Навіть з простих міркувань логіки стає зрозуміло, що наявність вуличного світла необхідна, - пояснює начальник сектору зв'язків із громадськістю УДАІ УМВС України в Закарпатській області Олег Святецький. - Почнемо з траси державного значення Київ—Чоп - це основна наша дорога. І передусім з населених пунктів, тому що при наявності світла на цих відрізках зменшується кількість ДТП, бо і Для водіїв, і для пішоходів дуже важливо — краща видимість — безпечніша дорога».
До всього, освітлення на вулицях позитивно впливає не лише на дорожню безпеку, але і взагалі на стан громадського порядку. При світлі хуліган побоїться нападати на людину. Тому ми вважаємо, що встановлення вуличного освітлення не викликає зайвих розмірковувань.
У хорошій нагоді освітлення на вулицях стає і самим співробітникам ДАІ, оскільки існують вказівки від УДАІ та УМВС, що співробітники автомобільної інспекції повинні нести службу на освітлених ділянках шляхів. Звичайно, чим більше таких ділянок на дорозі, тим легше працівникам ДАІ працювати. Є такі відрізки, де бажано поставити пост ДАІ, однак через відсутність освітлення їх немає. До того ж освітлення -це і безпека працівника міліції». У нічний час на наших шляхах відбувається близько 40% ДТП. Це, зважаючи, що машин в цю пору доби значно менше, досить висока цифра, яку має знизити саме ця обставина.
Як повідомив нам заступник генерального директора, технічний директор «Закарпаттяобленерго» Олександр Білак, кількість населених пунктів, що вже мають вуличне освітлення, станом на 12 червня 2008 року становить 231 з 609. Для порівняння, станом на 18 лютого 2008 року таких населених пунктів було лише 152, тобто за цей відрізок часу вуличне освітлення «прийшло» в 79 населених пунктів.
У розрізі районів кількість населених пунктів, що вже мають вуличне освітлення: Берегівський район — 40 з 45, Виноградівський - 40 з 50,Перечинський - 15 з 25, СвалявськИй - 14 з 29, Іршав-ський - 21 з 47,Ужгородський - 20 з 66, Мукачівський - 31 з 88. В обласному ж центрі змонтовано 77 точок обліку електроенергії на вуличне освітлення, а в Мукачеві 40 точок обліку. «Відрадно, що робота по встановленню вуличного освітлення продовжується швидкими темпами, і кожного дня наведені мною показники зростають», - наголошує Олександр Олександрович.
Який висновок? В області мають бути максимально освітлені міста і села, бо це не тільки гарно, комфортно, а й передусім безпечно для людей. Це, зрештою, формуєкультурне обличчя прикордонного регіону, привабливість до нього туристів з інших областей, ближнього та далекого зарубіжжя».