Як розповідає Юлія Траньович, консультантка з бюджетних питань Асоціації міст України в Закарпатській області, із 64 територіальних громад заплановані показники надходжень виконали 42 громади. Серед 22 територіальних громад, що не виконали план по доходах, у трьох громад рівень виконання плану є дуже низьким, 60-80 %, що з часом може призвести до проблем з виплатою заробітної плати працівникам бюджетних установ.
Порівнюючи з результатами за І квартал попереднього року 55 територіальних громад мають позитивний темп росту доходів. Найбільший приріст надходжень досягнуто у Колочавській (практично у 2 рази більше), Синевирській (на 67,4% більше), Довжанській (на 36,8%) та Чопській (на 30,5%) територіальних громадах.
Як бачимо, наразі картина є досить позитивною, проте з квітня очікується зменшення динаміки бюджетних надходжень через звільнення державою значної частини фізичних і юридичних осіб від сплати місцевих податків і зборів, а також звільнення від акцизного податку з пального на період воєнного стану. Адже, незважаючи на те, що на вільних від бойових дій територіях обсяги реалізації у деяких сферах навіть збільшились, прийняті податкові зміни стосуються всіх областей, і місцеві бюджети Закарпаття також втратять значні обсяги надходжень.
Окрім вже прийнятих податкових «пільг» для підтримки бізнесу, сьогодні існує цілий блок законодавчих ініціатив з перекладання на місцеві бюджети фінансування чи зменшення доходів. Таким був законопроєкт №7262 від 07.04.2022 року, яким передбачалося вдвічі зменшення ставки ПДФО, що є основним наповнювачем місцевих бюджетів, та у відповідь на критику Асоціації міст України народний депутат відкликав його.
Також у парламенті на розгляді знаходиться законопроєкт «Про внесення змін до Закону України «Про основи національного спротиву» (щодо встановлення матеріального забезпечення учасників добровольчих формувань територіальних громад)» №7259, який пропонує встановити щомісячне матеріальне забезпечення учасникам добровольчих формувань територіальних громад на період дії режиму воєнного стану виключно за рахунок місцевих бюджетів. Проте фінансування наших захисників має бути централізованим і не залежати від можливостей бюджету громади, яку вони боронять.
Закарпатське РВ АМУ