Реквієм по закарпатській медицині, або Як генерал Петров вирішив із Супрун позмагатися

Достеменно невідомо, кому саме належить ідея «оптимізації» всієї обласної медицини шляхом утворення одного-єдиного закладу. Рішення унікальне як в свій реалізації, так і в мотивації. Старий і давно вже випробуваний пролетаріатом принцип – забрати у багатих і поділити між усіма бідними порівну, знайшов жваву підтримку у верхах обласної ради. В цій публікації не будемо торкатися майна, пенсій та зарплат чиновників облради – це окрема цікава тема для детального журналістського розстеження. Сьогодні поговоримо про підгрунтя  та наслідки рішення, яке підготували «слуги народу» на наступну сесію облради.

Йдеться про проєкт №1960 ПР/01-16 «Про реорганізацію комунальних некомерційних підприємств у сфері охорони здоров’я Закарпатської обласної ради», поданий депутатом Євгеном Мешком, що є представником одного з засновників нинішньої широкої коаліції в Закарпатській облраді – політичної партії «Команда Андрія Балоги».

Молодий реформатор з команди У.Супрун активно просуває ідею зосередження управління і ВСІХ фінансових потоків в одних руках. Тимчасово ці руки будуть належати головному лікарю обласної лікарні Юрію Яцині. Саме його попередньо призначено «головною акушеркою» при народженні медичного Франкенштейна.

Всі 15 обласних закладів з усім майном та персоналом мають приєднатися до ЗОКЛ ім. А. Новака. Єдиний заклад, який, за дивним збігом обставин, вибив у генерала індульґенцію на автономію – це  Закарпатський обласний центр громадського здоров’я (колишній центр СНІДу).       

Люди, наближені до керівництва обласної ради, розповідають, що головним аргументом на користь «оптимізації» стали високі зарплати у керівників окремих закладів. Уже тривалий термін щомісяця обласна рада моніторить зарплати всіх закладів як керівного складу, так і рядових працівників. І щиро обурюється, як в окремих медичних установах дозволяють виплачувати ТАКІ високі зарплати, коли в інших медики ледь «вигрібають» на мінімалку.  Схоже, що чиновникам облради не зовсім зрозумілі економічні механізми формування бюджетів лікарень за медичними послугами. Якщо заклад є КНП – фактично самостійною юридичною одиницею і самостійно заробляє через пакети медичних послуг кошти, то вправі розпоряджатися цими коштами – виплачувати премії, купувати обладнання, проводити навчання своїх працівників і т.д..  Адже із самого початку завдання реформи – зробити певне змагання між закладами, між лікарями. Теза – «Гроші ходять за пацієнтом» стала девізом реформи.  Тому дивно, що саме тепер, коли окремі медзаклади нарешті, почали підніматися з колін, місцева обласна рада намагається впровадити зрівнялівку. Привід озвучується «благородний» – ми звільнимо всіх керівників, які отримують великі зарплати, і тоді всім вистачить. Але, окрім звільнення керівного складу, планується і «оптимізація» всіх інших медичних і немедичних працівників. Читаємо уважно:

«…6.2. Попередити керівників та всіх працівників комунальних підприємств, зазначених в пункті 1 цього рішення, про реорганізацію, про можливе вивільнення та забезпечити їх соціально-правові гарантії у порядку та на умовах, визначених законодавством України».

Фактично, КОЖЕН працівник закладу, який буде приєднуватися до ЗОКЛ ім.А.Новака,  може бути звільнений. Така собі узаконена «чистка рядів». Цілком ймовірно, що окремі заклади взагалі буде закрито, а їх майно – блискавично приватизовано.  Вже давно певні бізнесові структури «облизуються» на будівлі обласної стоматполіклініки, Госпіталю ветеранів війни та станції переливання крові (доля останнього поки теж «висить у повітрі»). Попередні спроби рейдерського захоплення майна з виселенням медиків результатів не дали – профспілки вивели людей під стіни облради, підключилися народні депутати і  справу «спустили на гальма». Напередодні виборів потрібні були «медичні голоси» і ніхто не зважився збурювати народ. Наскільки тепер влада спробує дотиснути ЦЮ тему –  поки важко спрогнозувати.  Хоча формат останньої коаліції облради не вселяє надії, що депутати будуть діяти за совістю та Законом.  

За останні роки крайова медицина (як врешті, і вся в Україні) пережила не одне потрясіння. Тисячі професіоналів виїхали за кордон. Медики цілодобово працюють вже другий рік у ковідному пеклі і наші чиновники не знаходять нічого кращого, як саме у цей час знову експерементувати над медициною Закарпаття.  

Залишається надія, що здоровий глузд переможе і депутати не дозволять амбіціям і невігластву зруйнувати медичну галузь області.  Схоже, що наш обласний генерал вирішив позмагатися із колишньою міністеркою Уляною Супрун у блискавичності проведення реформи. Але ця генеральська «реформа» може стати реквіємом по медицині…

Далі буде

 

КОШТИ, які заробили медзаклади області за надані медичні послуги:

Дані із дашборду НСЗУ на 15.10. 2021 : https://nszu.gov.ua/e-data/dashboard/pmg-contracts

(У цих цифрах і зарплати, і медикаменти, і витратні матеріали, і пальне на автомобілі і т.д.)

Закарпатський протипухлинний центр76, 68 млн. грн. (42,6 %-радіологічне лікування, 34.7 % - хіміотерапевтичне лікування, 15,5 % - хірургічні операції в стаціонарі і т.д. )  

Фтизіопульмонологічний лікувальний центр 70,36 млн. грн (65,7 % - діагностика та лікування туберкульозу, 29 % - стаціонарна допомога хворим на COVID-19, 2,2 % – хірургічні операції, 1,5 % - стаціонарна допомога без проведення хірургічних операцій)

Кардіоцентр - 32,76 млн. грн (36,6 % - медична допомога при гострому інфаркті, 34,8 % - стаціонарна допомога без проведення хірургічних операцій, 24,5% - хірургічні операції   

Обласна ім.А Новака  - 154,16 млн. грн (38,6 % - гемодіаліз, 34,5 %- хірургічні операції в стаціонарних умовах, 18,7% -  стаціонарна допомога без проведення хірургічних операцій, 6,1 % - онкогематологія, 1,8 % – меддопомога в амбулаторних умовах)

Обласний госпіталь ветеранів війни - 7.59 млн.грн. (49,8 % - стаціонарна допомога без проведення хірургічних операцій, 17,1 %-медична допомога амбулаторна,  9,7 % - первинна медична допомога і т.д.  )

Шкірно-венерологічний центр – 2,65 млн. грн.

Стоматполіклініка обласна  -  626,4 тис. грн

Закарпатський обласний центр психічного здоров’я - 7,79 млн. грн

Обласна інфекційна лікарня27,66 млн. грн. (59,7 % -допомога хворим з COVID-19,  35,9 %-допомога хворим без хірургічних операцій, 2,8 % -медична допомога в амбулаторних умовах)

Екстрена медична допомога - «Швидка» - 255,05 млн. грн

Нейрохірургія та неврологія – 21,01 млн грн. (43,6 %- хірургічні операції дітям та дорослим, 27,8 % - допомога при гострому інсульті, 8,6 %- допомога без проведення оперативних втручань, 6,8 % реабілітація

Обласна дитяча лікарня - 68,58 млн. грн. 

«Малятко» - 5,25 млн. грн

Солотвинська обласна алергологічна лікарня – 6,26 млн. грн.

Обласний заклад з надання психіатричної допомоги м. Берегово -  31,58 млн. грн. (55,2 % -первинна медична допомога, 34,5 % - стаціонарна, 6,2 %- мобільна паліативна)

Психіатричний заклад с. Вільшани – 4.34 млн.гр.  

Центр громадського здоров’я  -  1,43 млн. грн (83,4 % - діагностика, лікування та супровід пацієнтів зі СНІД, 10.7 % -вакцинація від COVID-19 , 6 % -  медична допомога дорослим та дітям в амбулаторних умовах) 

        

 Ужгород та Мукачево      

Ужгородська ЦРЛ45,99 млн. грн. (50,3 % – стаціонарна допомога без проведення хірургічних операцій, 34,% - хірургічні операції. 10,1 % - інсульт, 2,5 % - амбулаторне лікування,  2 % – хіміотерапія онкохворих)

Ужгородська міська поліклініка – 24,3 млн. грн

Ужгородський ПМСД – 58.29 млн. грн.

Ужгородська дитяча лікарня - 21,14 млн. грн

Ужгородський міський пологовий будинок -  69,31 млн. грн.

Мукачівська ЦРЛ - 139,1 млн. грн (24,6 % – стаціонарна допомога без проведення хірургічних втручань, 15,4 % - хірургічні операції в стаціонарі, 15,2 % - стаціонарна допомога пацієнтам з COVID-19, 7,9 %- допомога при інсульті, 12,1 % - медична допомога при пологах, 8,2 %- медична допомога при амбулаторному лікуванні, 3,7 % - хіміотерапія, 3,6 % - онкогематологія      

Мукачівський ПМСД  - 51,35 млн. грн