27 лютого Папа Франциск прийняв архієпископа і митрополита Гайдудорозького, главу Греко-католицької церкви в Угорщині Фюлепa Кочішa на особистій аудієнції у Ватикані.
Як повідомляє сам Ф.Кочіш, попри наявність інших тем, він пріоритетно "попросив Святішого Отця поговорити про ситуацію греко-католицької церкви на Закарпатті". Виявляється, "чиновника" однієї з угорських церков надзвичайно стурбував "сильний український вплив" в Мукачівській греко-католицькій єпархії і, відповідно, його передусім цікавило донести до Святійшого Отця тему недопущення єдності греко-католиків Закарпаття з одновірцями в Україні.
При цьому Ф.Кочіш допустився прямого обману Папи Франциска, заявивши під час розмови, що "єпархія завжди була безпосередньо підпорядкована Папі Римському", що Мукачево (МГКЄ - ред.) завжди мало "незалежність, яка, виходячи з історії, завжди належала йому, оскільки єпархія завжди була безпосередньо підпорядкована Папі Римському".
При цьому відомо, що для Угорщини питання МГКЄ завжди було передусім політичним і щоразу, коли Закарпаття входило до складу цієї держави, остання добивалася від Ватикану ліквідації незалежності МГКЄ і підпорядкування її угорським архієпископам. І навпаки, вимагала повернення МГКЄ статусу sui iuris, як тільки втрачала наші землі.
Детальніше про це можна прочитати у статті "Sui iuris Мукачівської греко-католицької єпархії: примара чи надбання колоніального минулого?" на сайті Закарпаття онлайн.
Так було в минулому, так сталося, зокрема, і в новішій історії України.
Як йшлося у вищевказаній публікації, "на середину 1995 року завдяки активності тогочасного Апостольського нунція в Україні архієпископа Антоніо Франко Конгрегація східних церков підготувала проект Декрету про утворення Ужгородської (або Мукачівської) митрополії у складі Верховної Архієпископської церкви. З ухваленням цього декрету Ватикан готовий був визнати юрисдикцію глави Української греко-католицької церкви над усією територією України та покласти край спробам втягувати себе в різні політичні ігрища довкола існування в Україні двох помісних греко-католицьких церков. Проте, як відомо, цей проєкт через несподіваний спротив частини тогочасного керівництва Мукачівської греко-католицької єпархії не був реалізований."
Варто додати, що ще більшою мірою задумане не вдалося реалізувати завдяки потужному угорському лобі у Ватикані.
Нині історію хочуть повторити і Угорщина докладає величезних зусиль, аби не допустити єдності Закарпаття з рештою України, зокрема в питанні статусу МГКЄ.
Що є ще одним беззаперечним фактом прямого втручання цієї держави у внутрішні справи України.
11 березня 2021 р. Події в єпархії (Кошицькій)
Кошиці, 11 березня (Прес-служба Кошицької єпархії)
У суботу, 27 лютого, Папа Франциск прийняв владику Фюлепa Кочішa, архієпископа і митрополита Гайдудорозького, главу Греко-католицької церкви в Угорщині на особистій аудієнції у Ватикані. Серед обговорюваних тем були питання, пов’язані з греко-католицькою митрополією в Угорщині, церковно-правової ситуації греко-католиків в Мукачівській єпархії та підготовка до Євхаристійного конгресу, який має відбутися у вересні цього року в Будапешті.
Ми пропонуємо вам переклад інтерв'ю з владикою Фюлепом, підготовленого угорською секцією Ватиканського радіо.
РВ (Радіо Ватикану):
– Я дуже радий вітати в студії Ватиканського радіо владику Фюлепа Кочіша, архієпископа і митрополита Гайдудорозького, який, так би мовити, прийшов до нашої студії безпосередньо від Святішого Отця. У ці дні мало хто відвідує Святого Отця. Можна запитати, якою була мета цього візиту?
– Так само я радий привітати слухачів. Особисто мене також здивувала новина про те, що Папа Франциск прийме мене на аудиторії. Ця зустріч запланована вже давніше, якщо ми можемо сказати так, оскільки Папа Римський повинен, як зазначено в ККСЦ (Кодекс канонів Східних Церков), підтримувати контакт з усіма главами Східних Церков sui iuris. Мені призначено термін аудиторії тепер. Я був здивований, бо не сподівався. Але оскільки мені зараз дали термін, це певною мірою пов'язано з пандемією, оскільки, як я дізнався, Святіший Отець приймає у цей час лише кількох відвідувачів і його життя набагато стриманіше, оскільки не дуже можливо подорожувати. Тож я якось потрапив у цей «вибір». Я був дуже задоволений і, звичайно, відклав усі інші обов'язки вдома. Я прийшов прийняти це запрошення і мати можливість поговорити зі Святішим Отцем, особливо про Греко-Католицьку Церкву.
РВ: Які теми були важливішими в цьому інтерв'ю?
– Це безпосередньо не стосується нашої греко-католицької церкви (в Угорщині. – зауваження перекладача), але, оскільки це дуже в моєму серці, я попросив Святішого Отця поговорити про ситуацію греко-католицької церкви на Закарпатті. Тепер, після смерті владики Мілана Шашика, Мукачівською єпархією керує Апостольський адміністратор, і на перший план висунулось питання «Що далі?», в якому напрямку продовжуватиметься Мукачівська єпархія. Помітний сильний український вплив, оскільки їх мета полягає в тому, щоб зробити Мукачівську єпархію однією з архієпископств Української греко-католицької церкви (УГКЦ). У неї є більше митрополій, і якщо Греко-католицька церква на Закарпатті також стане митрополією, УГКЦ вимагатиме, щоб Мукачівська єпархія стала її частиною. Однак ми – це не лише моя думка, а думка кожного, хто походить із Мукачівської єпархії, тому що ми розглядаємо Мукачево як материнську єпархію разом із греко-католиками Словаччини, Сербії, Хорватії, а також Америки (Пітсбурзькa митрополія) – тому ми були б дуже раді, якби Мукачево могло зберегти свою незалежність, яка, виходячи з історії, завжди належала йому, оскільки єпархія завжди була безпосередньо підпорядкована Папі Римському, і дотепер є. Якщо вона зробила б один крок і стала б митрополичою церквою, дуже сумнівно, чи стане вона митрополичою церквою sui iuris, зберігаючи свою незалежність, як і раніше підпорядкована Святому Престолу, aбo стане частиною великої УГКЦ як митрополія. Зі свого боку, важливо було прояснити нашу позицію, щоб Мукачівська єпархія залишилася церквoю sui iuris.
РВ: Тобто це питання все ще відкрите?
– Так, це відкрите питання, і я помітив, що Папа Франциск також був дуже зацікавлений. Добре було поговорити з ним про те, що Закарпаття, яке є багатоетнічним та полікультурним, у певному сенсі має багато власних характеристик. Хоча територія однозначно належить Україні, еклезіологічно та церковно вонo відрізняється...
Р.В.: ...не кажучи ще й про icтopичнe тло... Звичайно!
Р.В.: Греко-католицька митрополія в Угорщині переживає значну подію. Я маю на увазі Митрополичий Синод...
– Так, ми вже говорили про це, і тепер я також оголосив Святішому Отцю, що після п'ять років настав час скликати митрополичий синод. Той факт, що кожна східна церква повинна скликати митрополичий синод раз на п'ять років, також вимагає ККСЦ (Східний кодекс). Цей синод чимось схожий на єпархіальні синоди, але з техніко-правової точки зору це щось інше. Ми планували цей митрополичий синод навесні 2021 року. Однак, оскільки Євхаристійний конгрес в Угорщині відбудеться через рік, і ми також готуємось до нього, ми також перенесли синод на рік пізніше. Ми віримо, що навесні або восени 2022 року ми зможемо скликати наш митрополичий синод. Я також повідомив про це Святішому Отцю.
РВ: Як ця основна оригінальність (синодальності. – примітка перекладача) проявляється з греко-католицької точки зору?
– У греко-католицькій, відп. – у Східній Церкві синодальність виявляється інакше, ніж у Римо-Католицькій Церкві. У наш час про це багато говорять, і на жаль – я думаю, що ми можемо це сказати – через помилки Німецької Церкви багато людей це неправильно трактують. Ні про яку демократію не йдеться, бо в Церкві немає демократії, є лише священний порядок, ієрархія. Але той факт, що голос кожного важливий і думка кожного повиннa сприйматися, навіть св. Венедикт писав у своєму правилі – можливо, через наймолод¬шого промовляє Святий Дух – саме тому його потрібно враховувати. Суть усього цього можна резюмувати наступним чином: «загальне сприйняття слова Святого Духа», точніше розмовною мовою, щоб полегшити його розуміння. Кожного насправді потрібно сприймати. Але існує більше форм того, як це відбувається в межах єпархії, митрополії. Ми також вчимося цьому, оскільки подібного у нас ще не було. Ось чому дуже важливо, щоб ми знаходили і стежили за тим, про що Церкві через це йдеться. І, звичайно, така зустріч дуже допомагає і розвитку нашої Церкви.
РВ: Владико, Ви згадали про Міжнародний Євхаристійний конгрес, який має відбутися восени в Будапешті...
– Минулого року ми планували запросити всіх греко-католицьких єпископів Європи до Будапешта під час святкування Євхаристійного конгресу. По-перше, щоб вони відвідали конгрес, а по-друге, звичайно, щоб ми зустрілися разом. Такі регулярні зустрічі греко- католицьких єпископів започаткував єпископ Сілард (Керестеш) 20 років тому. Ми плануємо, що коли буде конгрес, ми, греко-католицькі єпископи, також зустрінемося. Ми також відклали це на рік, але зараз ми знову працюємо, щоб єпископи могли прийти. Мова йде про 45-50 єпископів, це означає, що це велика подія - у дусі Євхаристійного конгресу буде одна греко-католицька свята літургія, східна літургія. Разом з кардиналом Петером Ердо ми попросили патріарха Мельхітського, який знаходиться в Дамаску, бути головним служителем цієї святої літургії. Я знову дав йому це запрошення в нашому останньому інтерв'ю, тож він, мабуть, теж буде тут. Побачимо ... чи буде конгрес взагалі.
РВ: Владико, дуже гарно дякую Вам за розмову і бажаю щасливого повернення додому!
Джерело: www.vaticannews.va
Переклад з угорської: Даніель Девальд
Матеріали надано Йосипом Шерегієм і опубліковано на сторінці Наталки Ребрик у соціальній мережі Фейсбук
Васьови 2021-04-16 / 15:25:14
Мукачівській єпархії не підписали статус sui juriz, бо нив командували чехи, пак мадяри, а папу римського на тот час закололо в боці.
Василь 2021-04-01 / 14:19:21
МУКАЧІВСЬКА ЄПАРХІЯ МАЄ БУТИ З КИЄВОМ. ЦЕ ФАКТ, АКСІОМА.
Veritas 2021-03-31 / 09:24:31
Тож виходить, що у своєму звернені Вл. Ніл зманіпулював правдою, приховавши від своїх священиків та вірників МГКЄ правду про статус нашої єпархії та організував збір підписів, залучивши своїх підданих окремих отців, щоб не допустити єдності з УГКЦ. Ще огидніше, що у цій брудній афері беруть представники духовенства іноземних держав та політиканти русини.
Як тепер уряд МГКЄ та деякі священики з Ужгородського Кафедрального собору дивитимуться своїм колегам свчщеникам і вірникам в очі, яких нещодавно переконували та спонукали підписати листи про неіснуючий sui juris.
Сором і ганьба, так низько впасти оперуючи брехнею.
Адмін 2021-03-31 / 09:07:05
Свого часу МГКЄ отримала від Ватикану не sui juris, а status quo (ДОКУМЕНТ)
несподівано2 2021-03-30 / 19:41:22
Як виявилось, Мукачівська єпархія фактично отримала на початку 90-х аж ніяк не статус sui juris, а лишень зберегла певний status quo (про це щойно повідомлено на сайті інтернет-ресурсу RISU в їх матеріалі від 30.03.2021). Там йдеться про важливий історичний документ, віднайдений в архіві на Закарпатті, який пояснює, чому на відповідних ресурсах та у повідомленнях Апостольської столиці ніде не йдеться про начебто наданий МГКЄ статус sui juris. Важливий документ, датований 7 лютого 1993 року, показує, що МГКЄ не отримала тоді статусу sui juris, а вона тільки була тимчасово підпорядкована Апостольському престолові. Також і офіційні видання Апостольського престолу підтверджують, що статусу sui juris МГКЄ не має і в наші дні. Згідно з Annuario Pontificio 2020 року (с. 485), МГКЄ, як була раніше, так і залишається «Immediatamente sogetta alla Santa Sede», тобто безпосередньо підпорядкованою Святому Престолові. Таку ж інформацію подає сайт www.catholic-hierarchy.org.
У списку Церков, які дійсно мають статус sui juris, вміщеному в Annuario Pontificio (с. 7-10 і 1749), МГКЄ нема. Взагалі у списку Церков свого права немає Церков, нижчих рівнем за митрополичі, а МГКЄ – не митрополича, а саме єпархія.
На це ж вказує й один з найавторитетніших дослідників східного християнства Роберт Робертсон. У своїй книзі «The Eastern Christian Churches: A Brief Survey», яка витримала вже сім видань, він зазначив, що МГКЄ «безпосередньо підпорядкована Святому Престолові».
місцевий 2021-03-29 / 23:24:01
Молодець "Вірник МГКЄ"! Гарний, а, головно, нерадикальний умовивід! Я такої ж думки! Надіюсь таких набереться більшість! Як би нам десь гуртуватись?
Вірник МГКЄ 2021-03-29 / 20:28:19
Я є громадянин України, вірник МГКЄ, сьогодні прочитавши на Facebook посилання на словацьке радіо ЛЕМ.FM статтю
"Владыка Ніл: Не існує форум, котрый бы міг змінити статус церькви свого права", мене обурило висловлювання ведучого Петра Медвідя, громадянина іноземної країни:“Як сьме вже скоріше інформовали, з боку Україньской ґрекокатолицькой церькви (УҐКЦ), головно по смерти єпархы – владыкы Мілана Шашіка, проходять новы намагы підпорядковати тоту русиньску єпархію, Матірь Церьков про іншы церьковны штруктуры, котры суть наслідниками Ужгородьской унії, до свого складу."
Це від коли, на мою церкву МГКЄ, яка є на території України, вплив УГКЦ розглядається в інтерв'ю автора, як щось негативне.
Чому, громадянин Словацької держави, мою МГКЄ називає " русинською єпархією"?
Цікаво, яка б була реакція Словацької, Угорської держав та Церков, якби ми дозволили б собі втручатися у внутрішні справи іх країн.
Тож наостанок, виходячи з послання владики Ніла та роблячи висновок на основі інтерв'ю громадянина Словаччини Петра Медвідя, під статусом sui juris, треба розуміти "русиньска єпархія" в Україні, а ми громадяни цієї відвідуємо цю Церкву
Віктор 2021-03-29 / 13:26:09
Підтримую "сорри", Поки ви нам тут пропонуєте навіть не сперечатися, ви збираєте підписи, нагинаєте священників і просите допомогу - проти українців! - від мадярів, словаків і навіть поляків і т.д. і т.п.
Дворушні ви. І дводушні. Нема Бога в таких людях.
Юрій Рущак потиху в носі пальцьом колупає, та своє антинародне діло робить...
премудрості мудрості 2021-03-28 / 23:08:23
до Peccatum hominis. Слова ваші такі благісні, але духом своїм нагадують статтю-передовицю у редагованій каноніком Александром Ільницьким місцевій газеті "Нова неділя" за 26 березня 1939 року (це майже по десятьох днях після кровавих днів від початку окупації Карпатської України і за два тижні до Світлого Воскресіння Христового). Там усе таке благісне і без смутку та тривог, лиш просять примаса Угорщини клопотати про чимшвидше скасування незадовго перед тим наданий Мукачівській єпархії статусу sui juris, бо єпархія ця вже в лоні Угорщини. Він тоді в пересвятковому запалі перебував у "большой радости от того, что обнялися мы с нашими мадярскими братами посли развала першой республіки Чехословацкой... славным мадярско-руским 15-ым мартом р. 1939., а сильным победоносным и радостным походом мадярскых гонведов до исторычных польско-мадярскых державних границь "вмерла Україна". Отак усе в нас, на жаль, повторюється, і чиясь удавана благісність теж.
сорри 2021-03-28 / 22:37:17
Peccatum hominis, ви кого за лохів маєте?
Поки ви нам тут пропонуєте навіть не сперечатися, ви збираєте підписи, нагинаєте священників і просите допомогу - проти українців! - від мадярів, словаків і навіть поляків і т.д. і т.п.
Дворушні ви. І дводушні. Нема Бога в таких людях
Peccatum hominis 2021-03-28 / 20:06:00
Кожен наш коментар - це додаткове поліно у вогонь суперечок. Будьмо мудріші. Не шукаймо істини в такий спосіб, бо вона є тільки в Ісусі Христі. Його волю виконуймо та живім справжнім християнським життям в мирі, любові і повазі один до одного. Також не слід нам, вірникам Мукачівської єпархії хвилюватись та допускати в серця свої смуток чи тривогу, бо маємо на небі перед нашим Творцем великого заступника - Блаженнійшого священномученика Теодора Ромжу та інших єпископів і священиків, котрі жертвуючи своїм життям за Віру Христову і Матір Церкву - відійшли на небо та звідти, разом з нами моляться за рідну Україну, нашу єпархію, духовенство і її вірників. Все буде добре і тільки так! А Християн різних конфесій я щиро вітаю з прийдешнім святом - Світлого Воскресіння Христового. Зустріньмо ж достойно і у великій радості приймімо Спасіння, яке своє смертю та воскресінням нам кожному дарував Син Божий!
сорри 2021-03-28 / 15:48:17
Уточнення
Покійний професор Белей і п.Піпаш могли і можуть собі дозволити писати під власними прізвищами, бо не працюють в системі МГКЄ. Інші просто бояться.
І цей страх чітко говорить про проблеми всередині МГКЄ, які з часом прорвутьься назовні.
Яким сильним і руйнівним буде цей прорив, залежить від керівництва МГКЄ.
Але наразі розуміння цієї ситуації воно не демонструє.
сорри 2021-03-28 / 15:42:40
"Збоку", читаєте, ще й як. Інакше би не знали, що тут діалог, а не, наприклад, монолог. І що тут дописують під ніками - теж.
А до аргументів покійного професора Білея і Володимира Піпаша ви дослухалися не більше, ніж до анонімних. Бо чуєте тільки себе.
Яка різниця, під ніком чи під власним прізвищем висловлюються аргументи? Достатньо, що адміністрація сайту видаляє беззмістовні і образливі коментарі. Майданчиків для такого обміну думками, як на Закарпатті онлайн, нема більше ніде. І це погано. Це заганяє керівництво МГКЄ в глухий кут і виводить на марґінеси. Україномовні. українолюблячі вірники перестають ходити до церкви або терплять до того часу, поки МГКЄ не заведе себе у клінч в своєму "опонуванню" УГКЦ.
Ну і у вашому коменті є ще одна прихована неправда. Бо, насправді, вам не байдуже і ви дуже би хотіли знати, хто дописує тут під ніками. І саме з тієї причини, з якої ці дописувачі свої справжні прізвища приховують - через репресії всього проукраїнського в МГКЄ. Вони були як при латентному українофобові Шашіку, так і залишилися при Нілові, який сліпим, бездумним наслідуванням політики свого попередника заганяє себе і всю МГКЄ у той самий глухий кут. По суті, віддавши керівництво в єпархії ближчому оточенню Шашіка, яке при покійному було на других ролях, а тепер, при м'якому Нілові, вийшло на перші.
Подякуйте, справді, як написав нижче jurius, м'якій і толерантній позиції УГКЦ, якій вороже опонує верхівка МГКЄ, опираючись у цій своїй боротьбі на мадярів, словаків і, навіть, поляків, які мають (і активно відстоюють) в цьому контексті власні національні та державні інтереси. Бо якби, справді, УГКЦ відкрила у нас на Закарпатті свої приходи, диктаторській монополії МГКЄ би прийшов кінець. Не складно передбачити, що тоді, у відносно короткому часовому проміжку, юрисдикція МГКЄ звузилася б виключно до низинних районів.
Отака правда, якої не хоче чути консервативна верхівка МГКЄ, абсолютно не готова до викликів сучасності.
Збоку 2021-03-28 / 15:05:18
Не читаю діалог під різними ніками, оскільки і з однієї і іншої сторони бракує відкритості.
Покійний Белей, той-же Піпаш аргументують відкрито.
І поки немає фахового аналізу з відкритими обличчями - немає змісту воду в ступі товчи...
jurius 2021-03-28 / 14:09:39
Ваше, це дуже суб'єктивне. Кожен наратив має контрнаратив, який підтримується, в тому числі серед "автохтонів" і навіть вірян МГКЄ. Тут позиція духовної влади та активних "ізоляціоністів" серед вірян єпархії дуже нагадує позицію МП, яку дратувала сама ідея православної автокефалії в Україні, так само і закарпатські греко-католики використовують подібні "аргументи", серед яких "не лізьте в наші справи", "там є кому опікуватись" і т.д. Та ні, питання об'єднання-не об'єднання залежить від громадян - доведено Польщею, Румунією та багатьма іншими країнами. Тож і вас самих наодинці з режисерами сепаратистських розколів ніхьл залишати не буде - навіть не сподівайтеся. Готуйтеся або до ще більшої маргіналізації і втрати більшості українських вірян й перетворення у словацько-угорсько-русинську церкву, або почніть нарешті йти в ногу з часом і здоровим глуздом. Взагалі, МГКЄ дуже пощастило, що церковна влада УГКЦ відрізняється великим ступенем цивілізованості і діалог греко-католиків в Україні відрізняється від діалог православних, а також що це власне церкви католицьких, а не православних традицій, Завдяки цьому влада УГКЦ визнає канонічні кордони МГКЄ і не створює у Закарпатті свої парафії. Якби цього не було, у Закарпатті співіснувало би дві греко-католицькі церкви і співвідношення між вірними було б явно не на користь МГКЄ. Єпископи і адміністратори в Ужгороді повинні дуже шанувати митрополитів УГКЦ, починаючи від М. Любачівського, закінчуючи Л. Гузаром, і С. Шувчуком.
Один 2021-03-28 / 10:54:09
Одинаку! То ви хочете бачити в цьому сепаратизм. Ніякого сепаратизму нема. Лише відстоюємо що є наше вже давно!
до Одного 2021-03-28 / 10:47:34
Сепаратисти кажуть не займатися, контрабандисти кажуть не займатися, корупціонери кажуть не займатися. Круто - всі кримінальники вказують журналістам, що ними займатися не треба
сидоріанська історія світу 2021-03-28 / 10:28:56
Отець Сидор у справах заселення Америки розуміється, як і у всьому іншому. Хіба ви не чули, що русини Сидора заселили Америку раньше за індіанців.
одинаку 2021-03-28 / 10:24:23
до Один. Це якраз і вирішуються нині справи нашої Держави. Жодні інші.Чи вам більше до сподоби справи сепаратиські?
Один 2021-03-28 / 09:39:44
Закарпаття.нет у вас кращої теми ніж лізти у церкоані діла нема? Є там кому ці справи рішати а ви займіться нашою державою, яка так "гідно" піклюється прсвоїх громадянин! о