Він дає зрозуміти громадам, наскільки реальна шкільна мережа відповідає спрогнозованій мережі фінансування, яку було закладено в державному бюджеті.
Розподіл освітньої субвенції місцевим бюджетам було здійснено за новою формулою. Великих змін формула не зазнала. Основними показниками так і залишились: кількість учнів та особливості території (відсоток сільського населення та густина учнів на кв. км). На їх основі для кожної громади визначено розрахункову наповнюваність класів (далі - РНК).
Зміни стосуються механізму вирівнювання фінансових спроможностей оптимізованих мереж, що дістались громадам у спадок від району чи вже були оптимізовані та між мережами, що тільки починають процес формування спроможної освітньої мережі.
«Якщо такого вирівнювання не було би – то громади вже з оптимізованими мережами отримали би набагато більше ніж потребують з урахуваннями всіх надбавок та доплат педагогічним працівникам в той же час інші громади не мали би коштів на виплату заробітної плати всім педпрацівникам», - пояснюють експерти.
Індекс має три зони, що регламентують певні особливості для громад, які до них відносять.
Однак, навіть за нових обставин, визначених особливостями формули, відносна відповідність фактичної (реальної) наповнюваності класів розрахунковій має забезпечувати достатнє фінансування оплати праці з нарахуваннями педагогічних працівників у закладах загальної середньої освіти (помаранчева зона).
Якщо ФНК (фактична наповнюваність класів) перевищує РНК (зелена зона), то освітня система громади отримає можливості виплати надбавок та матеріального заохочення педагогічним працівникам. Окрім того, з’являються вільні кошти, які громада за результатами фінансового року зможе використати для модернізації та оновлення закладів освіти. Хоча таких коштів тепер буде не багато.
Недостатність освітньої субвенції для оплати праці виникає у випадку, коли фактична наповнюваність класів є значно нижчою за розрахункову (червона зона). У таких випадках органи місцевого самоврядування мають з власних надходжень місцевих бюджетів додавати кошти на оплату праці педагогічних працівників, замість того, щоб інвестувати їх у розвиток громади.
Загальна картина щодо Закарпатської області - не найгірша в Україні. Маємо 4 громади, що відносяться до червоної зони. Нині це не критично, а лише означає, що у них попереду дуже багато роботи з формування спроможного освітнього середовища.