Атиповий український дзен. Ще раз про творчість Василя Кузана

«У трансільванця – відразу кілька думок, і якщо навіть вони суперечать одна одній, він почуває себе у цих протиріччях, як удома… Його сила – у деталях». Мітична енергетика Великої Трансільванії сягає й Закарпаття. Цитата угорського філософа-езотерика Бейли Хамваша мимоволі спливла, коли намагався розгадати зовні геть просту книжку закарпатця Василя Кузана «Віагра для поета».

Василь Кузан
Василь Кузан

Парадокс «Віагри…» в тому, що ця збірка інтерв’ю та літературних ескізів – суто журналістський жанр – створена без професійного інструментарію. Запитання, що їх пропонує інтерв’юер, такі, що викладач журфаку навряд чи поставив би за них залік. А проте ці позірно «ліві» запитання Кузана, адресовані відомим літераторам, вибивають останніх зі звичної  PR-площини. Унаслідок дістаєш те, чого не сподівався: замість чергової варіації з теми «Я в літературі» - ніби фрагмент психоаналітичного сеансу з дослідження найглибшої смислу: «Навіщо?»
Коли б на ці інтерв’ю звернула увагу Ніла Зборовська, творець новітньої психоісторії української літератури, вона мала би широкий простір для «аналізу неусвідомлено проголошеної деталі». Навіть такий майстер інтерв’ю-спарингів як Андрій Курков (чи молодий боєць Андрій Кокотюха) «провалюється» у Кузанові запитання-засідки, неконтрольовано лишаючи читачеві свідчення-деталі, що в них ховається диявол психоаналізу.
Але виходить це в Кузана не тому, що він опанував психоаналітичними техніками (чи й навіть замислювався над такою можливістю), а радше через оту «трансільванську» вдачу, де, за словом згадуваного наприпочатку Хамваша,- «різкі перепади, глибокі протиріччя і пошуки способів примирити їх, гумор (гротескний), багатошаровість світовідчування, подвійність, схильність до компромісів, тяга до складних, заплутаних рішень, розумна практичність, високі вимоги до життя, розбірливий смак, витонченість».
«Високі вимоги до життя» у Кузана – інтерв’юера проглядають у тому, що він тверезо оцінює віртуальність як літературного, так і політичного процесів, які незрідка мають мало спільного із власне літературою (чи політикою). Він незатишно почувається у світі нав’язуваних фактів та різнокаліберних мітів. Для нього доба мезальянсу літератури з модою – «ментально неусвідомлені часи». Він нетутешній; в одній із попередніх Кузанових поетичних  книжок вникає образ «планети поцілунків і проблем». Мовою цієї планети він і ставить свої запитання відомим співбесідникам.
Не завжди ці розмови відбуваються на одній хвилі, тож не всі інтерв’ю є успішними. Але, здається, немає жодного, де аналітик літератури не знайшов би собі бодай малої поживи. Те саме і з літературними ескізами. Візьмемо до прикладу про Андруховича – як на мене, невдалий. Беручи критичну тональність «ніби просто читач», В.Кузан починає «аналіз» «Дванадцяти обручів»: «Перша третина занадто розтягнута, описова і нецікава… Але ж є багато класичних творів з нудним початком». А ще далі не розуміє, навіщо авторові Б.-І. Антонич – навіщо «ввести цю незрозумілість у роман»? І тут-таки зізнається у своїй «профнепридатности», у небажанні залучати до аналізу фаховий інструментарій: «Але все це теорія, потрібна хіба що літературознавцям, тим, хто препарує і четвертує цілісну систему, живий організм твору».
Коли б не Кузанова відраза до професійних штампів (як на нинішню мову - матриць),  він би дійшов, що «нудні початки» не зіпсували класичної долі тих чи тих творів саме тому, що були не такі примітивні, як він пише, а враховували складні механізми психології очікування. Та коли В. Кузан відходить від невластивої йому критичної технології у бік аморфної інтуїції, йому вдаються цікаві спостереження, як-от про «Дванадцять обручів» яко пазл для читачів-пігмаліонів: «Сам поет у романі прозаїка є образом навіть не збірним, а розсипаним. Його треба творити, збирати, ліпити, склеювати, відтворювати, оживляти»..
Цей той формат рефлексії, яку Людмила Тарнашинська  в поза минулому числі Kr означила так: «Критика як різновид літератури». Пишучи про Сергія Федаку з приводу виходу його поетичної збірки, В.Кузан починає: «Я прочитав те, про що колись мріяв». Далі може бути все, що завгодно, лишень не школярський стандарт. А зі стандартами Кузанові вдається впоратися лише тоді, коли він реагує на них за допомоги повище наведеного чинника Хамваша: «Гумор (гротескний)». Так, як він починає розповідь про Галину Малик і її чарівну казку «Злочинці з паралельного світу»: «Якщо застосовувати метод соціалістичного реалізму до дослідження повісті, то можна стверджувати, що в творі досконало передано суспільну атмосферу, економічну та політичну ситуацію в державі кінця ХХ – початку ХХІ століття».
Найдовершеніший у книжці нарис, як на мене, - про Олександра Ірванця. Формальну логіку тут майже всуціль замінено на не формальну інтуїцію, з чого, хоч як дивно, випливає суто логічний образ-ланцюжок: Ірванець «робить свою справу чесно, як це робили гладіатори», й саме тому він «є поетом еліти… філософом і песимістом». А через те – «більш талановитих поетичних фотографій нашого часу не зробив ніхто».
І тут востаннє зацитую філософа Хамваша (першодрук його есею вміщено у дотичному нинішній розмові числі журналу «ї» - «За-карпатський усе-світ»), яка може правити за таку собі мікрорецензію на літескізи В.Кузана: «Жанр Трансільванії – балада, жанр багатошаровий, одночасно і драма, і оповідання, і лірика, і все це – загадково, похмуро і насичено пристрастю. Завжди йдеться про якесь нездоланне протиріччя, що залишається  на задньому плані, і слова, які описують перипетії відносин, немов не стосуються серцевини, вони лише здалеку  натякають на неї, більше того – немовби навіть її сховати».
У «Віагрі для поета» є одна авторська фраза, яку б залюбки привласнив задля висновку: «Зрозумів багато що, не вивчаючи нічого». Такий-от український критичний дзен. Для Кузана – цілком органічний. Аби збагнути це, слід згадати його давнішу поетичну збірку Верлібрідо (2002). Тим більше, що позиціонує себе В.Кузан не як критика-рецензента, а – коротко, сильно і страшно – як Поета: так і значиться на його візитці. Хоч по зазнайомленні виявилося, що він і автор краєзнавчих видань, і вправний фотограф, і пісняр, що постачає тексти, зокрема, й Івану Поповичу, а до всього – державний службовець, начальник відділу культури Іршавської райадміністрації.      
Цей атиповий чиновник зіткнувся у «Верлібрідо» з тим самим, що й на службі: з вимушеним пересіюванням порожнечі. У багатьох поетичних текстах – як і у своїх позатехнологічних  рецензіях – він змагається з вітряками буденності. І – програє. Але там, де доходить власного осердя, подибуємо справжні поетичні перлинки укрдзену:
Невагомо летить у пам'яті
поцілунок твого
погляду.

Розумію, що кожного поета можна пересіяти до кількох (чи кількох десятків, а може й сотень) окремих рядків-одкровень. Але ж чи не є це відрешетоване зерня самодостатньою суттю конкретного поетичного світу? Як-от, у Кузана: «Хамелеон хвилини хвилювання», чи: «Сентиментальний смуток самоти». Або й геть бароково-східне:
Щемить. Ще мить.
Ще. Мить.

Здаю собі справу, що самотужки таке харакірі сам собі не заподієш. І наступна поетична книжка В.Кузана – Золото Карпат (2003) – задемонструвала вповні. Замість плекання мінімілізованої досконалости – розлогі віршовані підрядники в намаганні «перекласти» прозу буття. Не перекладається. Хіба тоді, як реалії постають у метафізичному ракурсі:
Був мокрий грудень. Чи майже грудень.
І сірий будень топтали люди.

До всього, здається, ця збірка збіглася в часі з особистою кризою середнього віку («А склеїли – о Боже! – ми склеїли не те…»). Про це, зокрема, свідчить і повна відсутність гумору, який додатково підсвічував поки що найвдалішу Кузанову книжку, «Верлібрідо» («Кожен поворот долі,/ Наче серп у руці колгоспниці,/ Що б’є робітника / По молоту»). Грубо кажучи, у «Золоті Карпат» поет шукає слова, а не Слово – його. Утім, часом-таки Слово знаходить заблукалого автора і мітить своєю «сьомою печаткою»:
Стікає світло по стіні,
Немов отрута…

Але то краплинка. Хоч саме вона – попри бравурну декоративність «Золота Карпат» - засвідчила брак екзістенційних стимуляторів. Потребу допінгу. Віагри, коли хочете. І на перший позір піар-претензійна назва наступної книжки Кузана під таким оглядом набуває чи не метафізичного значення. Як і вся вона, за бажання редукована до загадкової  фрази: «Створювати передумови для чогось».
Може до тих трьох рядків з ейфорійного «Верлібрідо»:
Поезія лікарень…
Крадькома
виходиш жити.
Книги, про які йде мова:

Василь Кузан. Віагра для поета: Роздуми. Розмови. – Ужгород: Мистецька лінія, 248 с.
Василь Кузан. Верлібрідо. – Ужгород: Мистецька лінія, 104 с.
Василь Кузан. Золото Карпат. – Ужгород: Мистецька лінія, 230 с.

Костянтин Родик, "Книжник-ревю"
08 квітня 2008р.

Теги:

Коментарі

НОВИНИ: Культура

16:09
У п'ятницю в Ужгороді благодійно покажуть "Маріупольську драму"
20:59
/ 1
100-річчя українського письменника Юрія Мейгеша в Ужгороді відзначили літературною зустріччю
16:23
Єдність у розмаїтті: Закарпатський народний хор запрошує на нову концертну програму
22:54
/ 1
В Ужгороді відкрилася виставка живопису Антона Ковача "Подорожі"
17:48
Сьогодні розпочався прийом творів на VІI Всеукраїнський конкурс малої прози імені Івана Чендея
18:32
Закарпатська філармонія запрошує на концерт The Bells of Christmas
14:21
У Закарпатській філармонії відбувся Великий Різдвяний концерт
13:28
/ 3
В ужгородському скансені відкрили виставку двох одеських художниць різних поколінь
19:31
/ 2
Ще 57 закарпатських об’єктів культурної спадщини з Закарпаття занесли до Держреєстру нерухомих пам’яток України
15:53
/ 2
Цикл різдвяно-новорічних свят Закарпатський народний хор завершить виступом на благодійному різдвяному концерті
16:28
В Ужгороді відбулася культурно-мистецька акція "Коляди у старому селі"
17:37
До Ужгорода на традиційні "Коляди у старому селі" з'їдуться колядницькі гурти й бетлегеми з усього Закарпаття
17:29
В антології "Наша Перша світова" представлено і Закарпаття
23:08
Перший український роман про Закарпаття
22:42
/ 1
В Ужгороді відбулася благодійна колядницька хода
14:31
/ 2
Василь Вовчок у Києві презентував свою виставку живопису "Пленерні етюди"
11:29
/ 3
Закарпатський народний хор повернувся із гастрольного туру Європою
01:08
/ 1
В ужгородському скансені на "Різдвяному вернісажі" представили свою творчість майстри народного мистецтва Закарпаття
00:31
У галереї "Ужгород" відкрилася традиційна "Різдвяна виставка" закарпатських художників
00:33
У четвер-п'ятницю в Ужгороді відкриються відразу 4 мистецькі виставки
17:24
В Ужгороді анонсували прем'єру нової вистави обласного театру в Хусті "MAVKA лісова"
11:21
Закарпатець Андрій Любка став переможцем премії імені Джозефа Конрада-Коженьовського
00:41
В Ужгороді письменник Олександр Гаврош презентував книгу "Фортель і Мімі"
23:08
До Дня української хустки ужгородський скансен репрезентував виставку хусток з власної колекції
05:47
В ужгородському скансені відкрилася виставка-конкурс малюнків вихованців мистецьких шкіл Закарпаття "До нас іде Миколай"
» Всі новини