Адже, якщо найближчим часом пальне подорожчає, логічним рішенням може стати придбання зараз запасу нафтопродуктів чи паливних талонів, навіть у кредит, взятий на акційних умовах в UltraCash або іншій фінансовій організації. Якщо ж бензин чи дизель і далі будуть дешевшати, то запасатися ними заздалегідь немає сенсу. Тому спробуємо з’ясувати, що ж відбувається на ринку АЗС України та розглянемо прогноз, якою буде вартість палива в 2020 році.
На ціноутворення в паливній галузі України впливають:
За словами Леоніда Косянчука, директора Торгового Дому «Сан Ойл», близько 48% від вартості бензину та 41% – дизпалива складають акцизи та податки. Трохи більше половини ціни залежить від закупівельної ціни нафтопродуктів.
В зв’язку з тим, що на міжнародному ринку нафта у січні-лютому подешевшала, впала і ціна на продукти її переробки. Саме тому у 2020 році українці почали залишати на АЗС трохи менше грошей за той же об’єм пального, ніж у минулому році.
Долі витрат на переробку та державні збори у розцінках на пальне в Україні можна б вважати цілком обґрунтованим, за виключенням одного нюансу. Хоч вартість бензину чи дизпалива у нас є однією з найнижчих в Європі, прив’язка акцизу до євро (замість національної валюти) стає причиною переплати споживачів. Для виправлення ситуації НБУ запропонував змінити модель оподаткування, прив’язавши акцизи до гривні. Від того, чи буде ця ініціатива втілена в життя, залежить прогноз щодо вартості палива в 2020 році.
Головним фактором, від якого залежать розцінки на пальне, є динаміка цін на нафту. Наразі вони знижуються у зв’язку з епідемією коронавірусу в Китаї та викликаним нею зниженням попиту. Прогнози експертів свідчать, що в першому півріччі суттєве подорожчання нафти малоймовірне, тому ціни на бензин, дизпаливо і газ навряд чи істотно зміняться.
Що стосується ринку України, то локальні прогнози залежать від долі договорів щодо імпорту нафти з Росії до Білорусі. Близько третини палива на українських АЗС виготовляється на білоруських НПЗ, тому не підписані договори між країнами стримують падіння цін на пальне. Якщо Білорусь підпише домовленості з Росією і відновить поставки, прогноз щодо цін в Україні буде оптимістичним для споживачів. Якщо ж цього не станеться – значного зниження цін чекати не слід.
Третім фактором виступає акцизна політика держави. Наразі збори, встановлені в євро, змушують нафтовиків застосовувати подвійну конвертацію (долар, євро і гривня), що призводить до збільшення кінцевої вартості нафтопродуктів. Так, при теперішній моделі оподаткування подорожчання європейської валюти на 1 гривню призводить до зростання цін палива на 77-92 копійки. Якщо ж акциз буде переведено до гривні, то приріст за прогнозами складе лише 52-53 копійки за літр. Якщо курс національної валюти і надалі буде стабільним, то ціна на бензин в 2020 році істотно не зміниться незалежно від моделі оподаткування. В будь якому випадку більшість експертів сходиться на прогнозі, що зниження розцінок на нафтопродукти до рівня менше 1 долару за літр не відбудеться.