За інформацією всеукраїнського порталу «Слово і діло», який аналізує виконання обіцянок українських політиків, серед закарпатських депутатів у парламенті нинішнього скликання найпродуктивніше працював народний депутат Роберт Горват. Він є співавтором 22 законів, а за весь час роботи в Раді подав 126 законопроектів. В інтерв’ю Закарпаття онлайн Роберт Горват пояснює, які «сили» завадили йому провести інші важливі для Закарпаття закони. А ще розповідає, яким є і яким може бути закарпатське лобі в парламенті, для чого він вивчав досьє на кожного депутата і чому не виніс на публіку протистояння з Москалем.
І, звісно, що думає про своїх опонентів на окрузі, та з ким об’єднався на парламентські і майбутні місцеві вибори.
– Роберте Івановичу, давайте повернемося в часі на 5 років назад. Тоді ви, як і тепер, зустрічалися з журналістами і розповідали, над чим плануєте працювати в парламенті. Із 22 прийнятих законів, де ви є співавтором, які 3 вважаєте найважливішими для Закарпаття?
– Три вибрати не вийде, давайте п’ять, – усміхається. – Насамперед це два важливі закони, які стосуються виноробства. Це традиційна для Закарпаття галузь, вона віками культивувалася в регіоні і наші вина продавалися у всій Європі. Починаємо відроджувати традиції. Думаю, що за півроку-рік з’являться нові марки закарпатських вин, а не за горами той час, коли вони почнуть витісняти з полиць італійську, іспанську чи новозеландську продукцію.
Прийняття законопроекту 6693 для малого теруарного виноробства
Далі – закон про ренту з видобутку газу. Він не дуже на слуху, але важливий для регіону: 5% з ренти мають наповнювати наш обласний бюджет.
Наступний – закон про Дорожній фонд, завдяки якому вдалося пролобіювати, наприклад, виділення коштів на будівництво нової дороги Чоп-Мукачево.
І звичайно, перший мій законопроект 3251 (так званий закон Горвата – авт.), який стосувався розмитнення автомобілів. Він дозволив вирівняти акциз на вживані та нові авто і люди змогли розмитнювати машини не за 200-300 % їх вартості, а за 35-40 %.
Відстоювання законопроекту 3251
– З розмитненням вийшла цікава історія: є багато задоволених, але водночас є й ображені...
– Ображені будуть завжди. Але я все ж проясню один момент. Цей законопроект, який стосувався «євроблях», (так званий закон Южаніної – авт.), ішов від комітету з питань податкової і митної політики. Коли комітет його розглядав, я наполягав на введенні понижуючого коефіцієнта 0,2 при розрахунку ставки податку. А інші депутати вважали, що треба його максимально підвищити. Врешті-решт прийняли варіант 0,5.
Якби ж понижуючий коефіцієнт був 0,2, як я пропонував, то всі б успішно розмитнили свої автомобілі за доступну ціну. Але мене, на жаль, не почули. Я – за цивілізований ринок авто, тому на засіданні комітету не голосував за це рішення.
А взагалі, до речі, тема розмитнення ще не закрита. У мене розроблені законопроекти, які стосуються можливого ввезення на територію України автобусів, каміонів і спецтехніки стандартів Євро-3 і Євро-4. Коли пройду до парламенту, обов’язково подам їх на розгляд. Бо я, наприклад, не розумію, чому наших хворих мають везти в лікарню «Газельки», а не «Фольксвагени»? А дітей у школи – «Богдани», а не «Мерседеси»? У нинішній Верховній Раді були певні сили, які не дали мені вирішити це питання, але в наступному парламенті я планую це зробити (до речі, завдяки неодноразовим зверненням Роберта Горвата уряд нарешті заборонив із 1 липня ввезення автомобілів із Російської Федерації – авт.).
У своїй передвиборчій програмі ви говорите і про підтримку бізнесу, і про інфраструктуру, і про соціальну сферу. Але я зауважив цікавий момент: у вас першим пріоритетом йде не держава, а люди. Поясните, чому так?
Поясню. По-перше, людей треба сокотити: створити їм комфортні умови для життя вдома. Бо виїдуть люди – не буде й держави. До речі, в Конституції написано, що держава в нас – для людини, а не навпаки.
А по-друге… Я трохи насторожено ставлюся до «вождів». Я починав свою політичну кар’єру з УДАРом, коли Кличко мав шанс стати президентом, і я думав, що зможу з його підтримкою реалізувати всі свої ідеї. Але Кличко взагалі не пішов на президентські вибори, а пів України проголосувало за Порошенка.
А ти – депутат. Приходиш у парламент із конкретними ідеями. Знаєш, що вони важливі для твого краю і для людей. Але досить швидко ілюзії зникають і ти починаєш розуміти, що працювати доведеться в жорстких умовах. І «вожді» не хочуть тобі допомагати. Наприклад, я не міг вплинути на призначення «губернатора», який у підсумку лиш нашкодив Закарпаттю. Не всі мої законопроекти, які важливі для регіону, мали підтримку фракції. За ті 5 важливих законів, які я на початку згадав, треба було буквально битися.
А повертаючись до питання, скажу так: звичайно, депутат має відстоювати інтереси держави. Це апріорі, навіть не обговорюється. Але я знаю, що наша земля і люди, які тут живуть, – набагато важливіші, ніж пафосні гасла і «вожді». Тому так – люди в мене на першому місці.
– Окремим пунктом програми ви визначили блок екологічних проблем. Але ж Закарпаття сприймається як екологічний оазис України, один із найчистіших регіонів…
– Це правда. І в той же час ліси нещадно рубають, сміття пливе в Угорщину, а Ужгород – страшенно загазоване місто. Тому перше, що нам треба – припинити незаконні рубки і зберегти ліси. Але зберегти не так, як при минулому «губернаторі», який боровся-боровся з проблемою, нібито поборов її і 3 роки ми ні слова не чули про боротьбу. А кругляк як їхав за кордон, так і їде. Я вважаю, що слід рубати рівно стільки деревини, скільки потрібно нашим закарпатським переробникам. Жодне дерево не має їхати в Австрію чи Німеччину. Якщо австріяк хоче виробляти якусь продукцію з лісу – нехай рубає свій.
Друге питання – нам обов’язково треба збудувати в області 4-5 заводів для сортування і переробки сміття. Не спалювати його, а повністю переробляти, як у Європі. Я буду над цим працювати. Бо пляшки і пакети до тих пір будуть плисти по наших річках, поки не почнемо збирати і віддавати на переробні заводи усі побутові відходи.
А щодо Ужгорода. У нас дуже багато машин, тому обласний центр надзвичайно загазований. Я буду ініціювати запуск громадського електротранспорту. Бюджет розвитку міста – 250 мільйонів. Гроші є, можна почати з одного маршруту з електробусами, як, наприклад, зробили у Чехії. Зараз настає нова ера – ера електромобілів. Нам треба йти в ногу з часом і за 10-15 років поміняти громадський транспорт на електричний.
– Ще одна резонансна тема, по якій хотілося б почути від вас конкретну відповідь, – децентралізація. Різні люди, які мають стосунок до реформи, розповідали мені, що ви її підтримували, але не публічно. Чому?
– Так і було. Я не міг все виносити на люди. Чому? Та все просто. Вже всі, мабуть, бачили на біл-бордах суми, які мені вдалося залучити в місто і район від Кабміну. Ці гроші часто-густо були зв’язані з підписом Геннадія Москаля. Можна було виступити проти нього категорично, але потім я не міг би проконтролювати, щоб ці кошти, виділені Києвом, ефективно працювали на місці – в Ужгороді чи районі.
А взагалі я – людина результату, а не процесу. Щоб дійти до результату, іноді приходиться жертвувати своїми амбіціями чи бажаннями.
Виступ на децентралізаційному форумі у лютому 2018 року
Звичайно, я підтримував і підтримую децентралізацію (ось, наприклад, одне зі звернень нардепа до Президента з приводу необхідності проведення реформи – ред.). І мене дуже болить, що область за останні 3-4 роки не отримала приблизно 350-400 мільйонів гривень, які держава виділяла на розвиток громад. Скільки доріг, садочків і шкіл ми змогли б зробити за ці гроші!
– А непублічно проблему з блокуванням децентралізації не можна було вирішити?
– Я пробував. Наприклад, організував приїзд в Ужгород прем’єр-міністра, щоб він домовився з Москалем. Завдяки цьому візиту Володимира Гройсмана у нас з’явилися 170 мільйонів на дорогу «Київ-Чоп» і 21 мільйонів на набережну в Ужгороді. Але, на жаль, «генерал-губернатор» так і не подав проект перспективного плану формування громад.
Тепер у нас є новий голова ОДА. Сподіваюся, що він розумітиме, яке велике значення для регіону має активізація реформи. Ми міняємо державу, це дуже важливо. Мені прикро, що Закарпаття пасе задніх в Україні. Хоча зараз процес вже пішов, люди в громадах активізувалися і думаю, що скоро обласна рада буде розглядати проект перспективного плану формування громад. Головне – щоб при цьому були враховані інтереси громад.
– Останніми роками різні українські політики як тільки не називали закарпатців: і сепаратисти, і контрабандисти, і лісоруби. Хіба що вівчарями, здається, не називали. Скажіть, вас такі фрази не зачіпають?
– Хороше питання. Пригадую, на самому початку роботи у Раді була ситуація, коли депутат Левченко з парламентської трибуни зверхньо відгукнувся про закарпатських гуцулів. Формулювання точно вже не пригадаю, але однозначно це було некоректно. Я прямо в Раді до нього підійшов, пояснив, що думаю про ці слова, і змусив вибачитися перед гуцулами з парламентської трибуни.
Щодо «вівчарів» була інша ситуація. Якось в кулуарах у колі депутатів від іншого колеги почув слово «закарпутці». Я йому сказав, що буду у відповідь називати львів’ян «львівцями». Він одразу ж вибачився. Якщо ти хочеш, щоб я поважав твій регіон – поважай мій. Лише на повазі можна об’єднати країну.
А за наших людей я завжди стою горою. Всі маємо розуміти, що нас будуть поважати лиш тоді, коли разом будемо відстоювати свій регіон перед іншими областями. І свою країну – перед усім іншим світом.
На виноробні Влада Чопака у Середньому
– Останнім часом у новинах ваше прізвище майже завжди звучить разом із прізвищами Лунченко й Петьовка. Працюєте разом?
– Так, відколи дороги Василя Петьовки і братів Балог розійшлися, ми з ним і Валерієм Лунченком об’єдналися і лобіюємо інтереси Закарпаття втрьох. Коли ти сам ідеш до президента, прем’єра чи міністра – це одна справа. А коли так, як херсонські чи миколаївські хлопці, уп’ятьох-ушістьох, – зовсім інша.
Прямо кажу – мене завжди «душила жаба», що всі згуртовані, а ми ходимо по-одному. Тому ми з Петьовкою і Лунченком об’єдналися і працюємо разом. І я вважаю, що область ніколи не мала такого лобі, як зараз.
«Закарпатське лобі» Роберт Горват, Валерій Лунченко та Василь Петьовка разом із колегою Андрієм Вадатурським
Якщо ще 5 років тому в Києві говорили, що Закарпаття – це Балоги, то після нашого об’єднання всі рахуються з нами. В тому числі й у Кабміні, і у президента на Банковій. А якби нас було п’ятеро, шестеро чи десятеро – було б ще краще. От ви знаєте, що в цьому скликанні 47 львів’ян і вони всі працюють на свій регіон?
Нам треба робити висновки, бути згуртованими в роботі на свій рідний край.
– Давайте поговоримо про вибори. Кого вважаєте головним конкурентом на окрузі?
– Маємо гіркий досвід виборів мера у 2015 році, коли демократичні кандидати йшли чотирма колонами, а нинішній дехто роздавав гроші виграв вибори. Сумний наслідок цього бачимо всі. При Погорєлові бюджет розвитку Ужгорода був 20 мільйонів, зараз – 250. Але мер чомусь вважає, що це його домашній бюджет. Лиш один приклад – ремонт площі Петефі. Спочатку говорили про 12 мільйонів, тепер – сума виросла в кілька разів. Якщо він буде ремонтувати її ще кілька років, то вона коштуватиме всі 250 мільйонів.
Тому мої конкуренти – це ті, хто краде з бюджету і не відноситься до закарпатців і ужгородців як до своїх людей.
Виступ під час скандального конкурсу на призначення головного лікаря пологового будинку міста Ужгород
– Цікаво, а що думаєте про нові обличчя?
– Я не знаю цих хлопців. І, якщо чесно, ще рік тому я не планував знову йти у Верховну Раду. Але ближче до виборів зрозумів: якщо не піду, то в місті і на окрузі може перемогти кримінал.
Під час публічного звіту народного депутата в Ужгородському замку
Мені приємно, що молоді люди йдуть боротися за краще майбутнє країни. Але я про всяк випадок підставив плече. І чим ближче вибори, тим більше переконуюся, що зробив правильно. Результати соціологічних опитувань підтверджують, що, скоріше за все, лиш я можу дати бій тим, хто хоче й далі нечесно наживатися на бюджеті міста і податках ужгородців.
– Давайте ще раз повернемося в минуле. Порівняйте себе теперішнього з тим Робертом Горватом, що був кандидатом у 2014 році. Ви змінилися?
– Признаюся, 5 років тому я не думав, що працювати в парламенті так складно. Як і більшість людей, уявляв це просто – підготував з помічниками законопроект, виніс його на голосування, надавив кнопку і все чудово. Насправді робота депутата – це не тільки законотворчість. Це і лобіювання, і депутатський контроль за бюджетно-фінансовою сферою та силовими структурами, і представницькі функції за кордоном, і постійні зустрічі з людьми на окрузі. Усе це треба робити, а часу на все не вистачає.
Разом із Ольгою Черваковою та Олександром Співаковським
Я дуже довго звикав до специфіки роботи в парламенті. Тому вечорами вивчав досьє на кожного депутата Верховної Ради. Розбирався, хто з ким співпрацює, щоб розуміти, які течії в парламенті, хто чиї інтереси лобіює? Я шукав таких депутатів, як я, котрі нікому нічого не винні. І в підсумку ми – 60-70 незаангажованих депутатів – не давали проводити лобістські закон, через які «видоювали» бюджет країни усі минулі скликання.
Чи я змінився за ці 5 років? Звичайно. Зараз маю величезний парламентський досвід, знаю, як функціонує держава, як працює закарпатський політикум, як політика залежить від економіки, а економіка – від політики. Ці речі крокують разом. Часто наші люди на це не звертають уваги і голосують за того, бо він красивий, або за ту, бо вона молода. А треба вивчати, хто є хто. Бо робота депутата – це, без перебільшення, майбутнє наших дітей. Знаю, звучить пафосно, але це правда.
Прогресивні лідери Ужгорода та Закарпаття об’єдналися
І ще за ці 5 років я переконався, що усім нам треба бути більш згуртованими. Зараз демократичні сили Ужгородщини об’єдналися, щоб кримінал більше не мав можливості управляти містом. Ми домовилися так: і я, і Володимир Чубірко, і Віктор Щадей, і Павло Чучка, і інші наші місцеві лідери – взаємодіємо зараз і на місцевих виборах.
Тож як в Ужгороді, так і в Києві ми працюватимемо спільно і зробимо Закарпаття успішним разом.
Розмовляв Ярослав Світлик
Volodymyr Krasnoholovets 2019-09-02 / 17:47:07
Між іншим, до теми електроавтобусів, як це я бачу (коментар внизу), можна долучити і тяжкі вантажні автівки - довгі фури та подібні. Адже площа гори в них велика і тому там ляже чимало балонів з стиснутим повітрям. І тоді чистіших транспортних засобів для перевезень по Європі годі й шукати!
Єдина біда - де взяти кошти на такий проект? В Україні інновації не передбачені в принципі і тому гроші в цей сектор господарства не йдуть. А чому не хочуть розбагаті заможні українці, чому не вкладають в такі привабливі проети? Не зрозуміло...
Volodymyr Krasnoholovets 2019-09-02 / 10:02:05
ЕЛЕКТРОАВТОБУСИ І СМІТТЄПЕРЕРОБНІ ЗАВОДИ
1) Є проект на створення електроавтобусів на гідравлічній тязі - на кожне колесо накладаємо гідравлічний рушій, подачу робочої рідини в рушій (різновид мастила) буде забезпечувати електричний мотор новітнього покоління (українська розробка), цей електичний мотор буде живити потік повітря з балонів зі стиснутим повітрям покладених на горі автобуса. Заправка балонів через кожних 200 км. Можна просто міняти балони. 100% екологічний транспорт, бо електичні акумулятори - то великий біль голови, оскільки немає технолгій для їх утилізації...
2) Побутові відходи потрібно переробляти в малих газифікаторах (розмір, як у мініавтобуса) коло місць збирання відходів, тобто, прямо в місті чи селі. В газифікаторі відходи перетворюються в елементарні моекули СО та Н2 - синтез газ, який згоратиме в сусідній камері даючи теплову енергію. Далі можна отримувати або гарячу воду так і обігрів на цій воді, або перетворювати тпела в електрику за допомогою турбомотора-генератора. Викидити в атмосферу чисті - лише СО2 та Н2О. Цей підхід до вирішення пробелми з побутовими органічними відходами дає 100% утилізацію.
Ті з закарпатских депутатів, які кажуть, хто переймаються цими двома проблемами - звертайтеся, мої колеги та я допоможемо написати державну програму, а ви допоможете отримати кошти -- чи від місцевих заможних підприємців та інших бажаючих інвестувати, чи від нового першого міністра Олексія Гончарука.
Пропоновані технолгії повітряного електротранспорту та утилізації побутових органічних відходів за допомогою малорозмірного газифікатора унікальні і немають аналогів в світі.
Тому вони дуже перспективні і зможуть легко знайти попит на світовому ринку передових тенологій.
Єдине лише питання: невже такі технології дійсно комусь цікаві в Україні, де саме слово "наука" вже почало випадати з української мови?..
atomhydrogen@gmail.com
Додати 2019-08-24 / 17:09:43
Дорогу молодим, це дурілка для народу, яку вигадали корупціонери-чінуші, у яких повиростали дітки-мажори, і їх потрібно влаштувати на теплі місця. Спочатку необхідна відповідальність та безупречне виконання законів.
соціо 2019-07-30 / 11:40:18
А у Парламенті,ВИ бачили,таке,щоб від Закарпаття(малознаючий Закарпаття і жінка десь із Сходу). То,як можна захищати інтереси краю?. А ніяк,просто,удачно,задовільняти свої особисті амбіції.Що дивно,що молодикам це удається. Справді молодість -це сила.Але старість -це мудрість і практика!Зараз треба багато практики,а не популізму і тупих інновацій!
*** 2019-07-25 / 13:55:22
Якесь смішне кліше сучасності:"дорогу молодим",але є життєвий досвід,тобто практика,тобто знання.Інколи інновації,доводять до повної деградації.Має бути талант,знання у різних сферах життя і система розпреділення професій ,роботи,за якимось здібностями!
Рататуй 2019-07-25 / 09:40:24
Убогий хлопчина. Шкода, що такі займають місце в Раді...
Таврог 2019-07-23 / 16:58:23
Грамотно писати не дуже, але більярд грає добре.
Як вам таке?
ужгородець 2019-07-19 / 14:56:59
А гроші на набку дав Гройсман, але на особистепрохання Горвата, який з прем'єром у дружніх стосунках
Ні Андріїв, ні Недосоляк тут ні при чому.
Точніше, Андріїв "при чому". Тобто, при відкатах
ужгородець 2019-07-19 / 14:54:48
До "Молоді" Пересоляка
А хто тебе, неваловш продажну, силує голосувати за Горвата?
Ти навіть якби хотів, то не можеш цього зробити. Бо якщо віддаш свій голос за нього, то за тебе проголосує лиш твоя Настюха ))
Молодь 2019-07-19 / 14:44:56
Взагалi,яке Ви вiдношення маэте до бюджету.Грошi на алею дав Гройсман а не ви.Ви злодiй.Я за вас голосувати не буду.Дайте дорогу молодым.Баста.
культура 2019-07-19 / 10:57:13
У кого з пропонованих кандидатур на полицях у кабінетах є словник мистецтва?Культура Вашого оточення,довкілля( тобто,того довкілля, по якому Ви катаєтеся на "тачках".Усе це до того,що ВАша програмка,переповнена обіцянками про культуру,але щось реальність не така!
Св iй 2019-07-18 / 08:25:50
Нiколи не оберу Горвата
Ласло Майороші 2019-07-17 / 13:07:47
Опис політика
Народний депутат 8 скликання. Член комітету з питань податкової та митної політики. Обраний від партії “Блок Петра Порошенка” за виборчим округом №68 (Закарпатська область). Висувався за квотою партії “УДАР”.
У 2006 році балотувався до Ужгородської міської ради 5 скликання. З 1991 до 2014 року був директором різних комерційних підприємств.
Закінчив Ужгородський навчальний центр КНТЕУ за спеціальністю “облік та аудит”.
Кнопкодав. Фігурант антикорупційного розслідування – не задекларував свій бізнес у 2014 році. Фігурування в антикорупційних розслідуваннях
Народні депутати "вибили" 18 мільйонів з держбюджету на нову дорогу до розваг еліти
владні зловживання: махінації з бюджетними коштами
владні зловживання: надання преференцій при виконанні службових обовʼязків
владні зловживання: невжиття заходів щодо протидії корупції
махінації з природними ресурсами: нецільове використання земельних ресурсів
54 народних депутата не задекларували бізнес у 2014 році
податкові зловживання: порушення вимог фінансового контролю
ми маємо знати своїх "хероїв"
narod 2019-07-16 / 18:06:35
Ні одного з колишніх у ВР не виберемо! Дякуємо колишнім за теперішню бідність!
*** 2019-07-16 / 14:37:26
Культура тваринництва-важка справа,яка потребує розуму,таланту господарювання! Свині-шовдир,ковбаски,котлети,одбивні і т.д. Пані, Катерино,Ви -це нелюбите?Чого ображати людей,які цим займаються?
соціо 2019-07-16 / 14:30:57
до ,ужгородця.А,депутати сміються і кажуть,що обрали іх іхні ,часто,привласнені гроші ,а не люди!Місцевий,місцевий,бо знає довкілля і звички населення!Думаймо, реально,а не ілюзійно,про якусь там,хто зна яку далеку Європу! Катають мислячі!А не мислячі, пхаються по людським,чужим будинкам і квартирам і брешуть ,що вони депутати. А чужі набудувалися,так,що й вулиці їм не треба(суцільний -хаос)1
Робін 2019-07-14 / 19:23:10
Катала ти, хоча також результат
до-ужгородець 2019-07-14 / 10:44:07
П."Ужгородець"!По-перше-я ЗГОДЕН на 100% із п"Катерина"!А з Вами-НЕ ЗОВСІМ ЗГОДЕН-Добрі-ЗГОДЕН-шо Андіївих-БРАТІВ-НЕ ТРЕБА!Айбо цей Ваш якийсь"Фединець"-він все ЧИНОВНИКОМ то тут-то там..В Ужг.Рай.Раді-то Голова то заст.Голови-Дуж-ж-е Хитрющий дядько бо знаю шо це за один-"Фрукт2.А то шо місний чи Немісний не має ВЕЛ.ЗНАЧЕННЯ..є шо місний -А КРАДЕ БІЛЬШЕ ПРИЇЗЖОГО,НЕ МІСНОГО..!Ну шо є ДРУГІ КАНДИДАТИ-ЦИХ ГЕТЬ!Даже якась жінка Діана Кайнц-балотується ,є Пекарь Олександр Віктор,Ващинець Михайло і ще-ще є другі..Подумайте-і зробіть СВІЙ вибір-дааЯ не навьязую-тіки свою думку..
Горожанин 2019-07-13 / 07:59:35
До допису Катерини і додати ниє шо ....
ужгородець 2019-07-11 / 17:33:12
Ужгородці всі голосуємо за Фединця. За нашого земляка, а не за приблуд Андріївих чи банкнота Горвата.