Інклюзивне навчання потребує спеціально підготовлених для цієї роботи фахівців. Третій рік поспіль їх готують на факультеті здоров’я та фізичного виховання Ужгородського національного університету.
Як розповів декан факультету Іван Миронюк, спеціальність цікава й затребувана на ринку освіти. Для УжНУ вона порівняно молода: зарік тут випскатимуть перших бакалаврів. Розуміючи високу потребу у спеціальних педагогах, у виші працюють над розширенням ліцензійного обсягу, який наразі дуже незначний і не може претендувати навіть на забезпечення потреб ринку Закарпатської області. Розглядають і можливість відкриття магістратури.
На факультеті відкрито ще кілька молодих та перспективних спеціальностей, які потребують відповідного кадрового потенціалу, зокрема ерготерапія, фізична терапія, громадське здоров’я.
Для виконання нових освітніх програм на факультеті залучено висококваліфікованих фахівців та зовнішніх спеціалістів. Зокрема, суттєву методичну та практичну допомогу в логотерапії, корекційній та інклюзивній педагогіці, спецосвіті надають фахівці із Швейцарії, разом з якими планується запуск спеціальної програми.
Наразі, станом на січень 2019 року, в Ужгороді є 6 закладів дошкільної освіти, в яких запроваджена інклюзія, де навчаються 11 діток. У 8 закладах загальної середньої освіти Ужгорода налічується 13 класів з інклюзивним навчанням, в яких навчається 22 дітей, також є один спецклас для діток з ментальними порушеннями.
Щодо Закарпаття, то за останні три роки кількість інклюзивних закладів в області зросла у 3 рази, зокрема, у 2018 році інклюзивне навчання організовано у 221 закладі освіти, де отримують освітні послуги 497 дітей з особливими освітніми потребами шкільного та 54 дитини дошкільного віку. Утричі збільшилася і кількість асистентів вчителів та вихователів.
Минулого року Закарпаття приєдналося до національного проекту «Інклюзивна освіта – рівень свідомості нації», долучившись до створення мережі інклюзивно-ресурсних центрів, діяльність яких координує Ресурсний центр підтримки інклюзивної освіти нашого інституту. За рік в області було створено 18 ІРЦ, проведено психолого-педагогічні комплексні оцінки 1580 дітей. В ІРЦ надається комплексна оцінка розвитку дитини. У разі виявлення особливих освітніх потреб, фахівці рекомендують батькам інклюзивну чи іншу форму навчання та складають індивідуальну програму корекційного навчання.
Зважаючи на те, що інклюзія в Україні порівняно молода сфера, фахівців катастрофічно не вистачає. Особливо потрібні дефектологи, асистенти вихователів, вчителів, олігофренопедагоги та логопеди для закладів, де запроваджена інклюзія.
Бракує особливих фахівців і для забезпечення нормального функціонування інклюзивно-ресурсних центрів. Оскільки дітей з ментальними порушеннями найбільше, то потрібні дефектологи, олігофрено- та сурдопедагоги, а також логопеди, повідомляє офіційний сайт УжНУ.