Закарпатська область є багатонаціональним регіоном України, який межує на заході з чотирма країнами Європейського Союзу. Відтак збільшення кількості та розбудова пунктів пропуску через Державний кордон України набувають надзвичайної актуальності у процесі налагодження транскордонного співробітництва, розвитку міжнародних гуманітарних контактів, економічної співпраці не тільки для Закарпаття, а й усієї країни. Тому пов’язані з цим проблеми потребують більш прискореного вирішення.
Розбудова пунктів пропуску та удосконалення процедури переходу кордону сприяють задоволенню національно-культурних потреб національних меншин краю. Так, на територіях, прилеглих до українсько-угорського, українсько-словацького та українсько-румунського кордону, з обох боків компактно проживають численні українські, угорські, словацькі та румунські громади, які мають тісні родинні зв’язки.
«Однак,- як наголошується в документі, - з боку центральних органів влади та служб, які виконують функції контролю при перетині кордону, не вживається належних заходів для удосконалення і полегшення перетину кордону, через що на пунктах пропуску періодично виникають багатокілометрові черги. Особливо це спостерігається у грудні-січні, коли громадяни країн Європи мають різдвяні канікули і збільшується потік туристів в обидва боки.
Прикордонна інфраструктура на території Закарпатської області включає 19 пунктів пропуску, 18 з яких розташовані на державному кордоні з суміжними країнами (Угорщиною, Словаччиною, Румунією) та 1 пункт пропуску для повітряного сполучення – в міжнародному аеропорту «Ужгород».
У зв’язку зі збільшенням транспортного потоку під час новорічно-різдвяних свят на міжнародних пунктах пропуску на українсько-угорському і українсько-словацькому кодонах затори як на смугах руху автотранспорту, так і на пішохідних переходах уже стали звичними. Особливо відчутним є навантаження на українсько-угорських пунктах пропуску «Вилок» та «Тиса», на яких мостові переходи вщент заповнені автотранспортними засобами. Часом багатогодинна черга з автомобілів завдає суттєві незручності водіям і шокує європейських туристів, що не звикли до подібного. Віднедавна тут відсутній пост ДАІ, загрозливим є й аварійний стан моста, через який прямує транспорт. З угорської сторони ситуація ускладнюється тим, що митне оформлення не проводять, поки не набереться до 150 – 200 осіб. Люди змушені на сильному морозі вистоювати у «штучних» заторах».
Тож, враховуючи вищезазначене, а також загострення соціального незадоволення, депутати просять:
– ініціювати перед угорською та словацькою стороною розгляд питання щодо збільшення кількості персоналу, котрий проводить прикордонно-митне оформлення, та збільшення кількості смуг руху, на яких таке оформлення здійснюється у період новорічно-різдвяних свят;
– обговорити з угорською та словацькою сторонами питання щодо запровадження спільного контролю на автодорожніх пунктах пропуску;
– врахувати пропозицію облдержадміністрації до проекту Програми «Облаштування та реконструкція державного кордону на період до 2020 року» щодо реконструкції пунктів пропуску на українсько-угорському кордоні «Вилок – Тісабеч», «Лужанка – Берегшурань», «Косино – Барабаш» та «Дзвінкове – Лонья»;
– прискорити реалізацію Декларації наміру щодо комплексного розвитку автодорожніх пунктів перетину державного кордону між Угорщиною та Україною від 28 березня 2013 року щодо відкриття на українсько-угорському кордоні нових пунктів пропуску, зокрема «Велика Паладь – Нодьгодош», «Саловка – Тисосентмартон» (паромне сполучення), «Вари – Тисакород» (паромне сполучення) та «Бадалово – Сотмарчеке» (паромне сполучення).
Прес-служба Закарпатської облради