Про це свідчать оприлюднені в п'ятницю результати соціологічного дослідження, проведеного компанією GfK Ukraine на замовлення ГО Медіаварта за фінансової підтримки Національного фонду в підтримку демократії.
71% опитаних українців дали ствердну відповідь на запитання "Чи вважаєте ви, що провідні ЗМІ належать українським олігархам, і це негативно впливає на виконання журналістами своєї місії?".
Лише 11% респондентів не погодилися із цим твердженням, а 17% громадян не визначилися із відповіддю.
Інфографіка GFK. Для збільшення - клікнути
Найбільший відсоток тих, хто поділяє цю думку, серед опитаних із вищою освітою (76%), а найменший – серед співвітчизників із середньою спеціальною (65%) та початковою чи базовою середньою освітою (67%).
Опитування засвідчило суттєву різницю у поглядах серед мешканців різних регіонів та вікових груп. Респонденти віком старше 30 років частіше за тих, кому ще не виповнилося 30 років, давали ствердну відповідь на це запитання.
Відповідаючи на запитання "Хто має найбільший вплив на зміст інформаційних програм провідних українських телеканалів?", респонденти могли обрати не більше трьох варіантів відповідей.
В результаті понад половину опитаних українців (54%) назвали головними замовниками новин олігархів та власників цих ЗМІ – найбільші показники на Півночі (74%), Заході (66%) та у Києві (52%), а найменші – на Сході та Півдні (35% та 45% відповідно).
Також в середньому в Україні 36% опитаних громадян вважають, що чималий вплив на зміст інформаційних програм мають неформальні розпорядження ("телефонне право") з боку представників органів державної влади.
На третьому місці за впливовістю, на думку 29% респондентів, опинилися представники політичних сил, які замовляють приховану рекламу своїх партій та рухів в ефірі провідних українських телеканалів.
У те, що вплив на зміст новин мають самі журналісти (співробітники телеканалів) та телеглядачі, вірить незначна меншість опитаних українців – 6% та 2% відповідно. При цьому варіант "важко сказати" обрали 22% респондентів.
Інфографіка GFK. Для збільшення - клікнути
Опитування проводилося по всій Україні без урахування тимчасово окупованих та непідконтрольних територій методом кількісного дослідження.
Всього було опитано 1000 респондентів старше 16 років.