Військовий капелан Іван Ісаєвич вже кілька місяців перебуває у зоні АТО. Вирушаючи у відпустку на рідне Закарпаття, він завітав у Тернопіль, аби зустрітися з друзями, відпочити та поспілкуватися з молоддю. У мирному житті отець Іван – судовий вікарій, він очолює єпархійний трибунал Мукачівської греко-католицької єпархії. Активно працює з молоддю, опікується сиротами, кілька років тому заснував унікальний дитячий садок «Назарет» табудинок сімейного типу в селищі Королево. А нині, залишивши своїх підопічних у надійних руках, – перебуває в окопах під Дебальцевим, морально підтримуючи наших бійців, допомагає їм пережити всі жахіття війни.
Іван Ісаєвич під час зустрічі з тернопільськими обновлянами розповів про фронтовий побут, про те, чого не показують у репортажах журналістів та порадив, що потрібно робити в тилу.
Отець Іван розповідає, коли почалися події на Сході, не зміг залишатися осторонь.
– Я підтримував ще Помаранчеву революцію і був на Майдані з перших днів до останніх, – каже капелан. – Мене обурило те, що після цих подій, такого сильного піднесення народ опустив руки і розчарувався. Цього не можна робити. Далі була Революція гідності. До неї ніхто не готувався, але після побиття студентів всі піднялися. Тоді я також був на Майдані і допомагав, чим міг. Коли почалися події на Сході, вирушив до наших хлопців як офіційний військовий капелан.
За словами священика, ще три місяці тому у нашої армії був плачевний стан. Але зараз дуже багато всього змінилося – серед хлопців панує сильний, патріотичний дух. І він дедалі більше зміцнюється. Не можна говорити, що в української армії немає зброї, засобів захисту. Можливо не така потужна, як у росіян, але все ж є і в достатній кількості, аби захищати рідну землю.
Отець Іван розповідає, що на передовій не вистачає військових капеланів. Доволі мало їх і в зоні АТО.
– У важкому районі Дебальцевого я працюю сам, – додає він. – Зараз там отець Іван з Чернівців, який мене підміняє. Священики зі Львова працюють в 25 бригаді, ще один в артилеристів і два отці православної церкви Київського Патріархату перебувають неподалік Артемівська . А от на передовій насправді бракує справжніх військових капеланів, але таких, які є у закордонних арміях, з військовою підготовкою, що можуть бути для солдатів водночас і священиком, і психологом, і батьком, і солдатом. Адже хлопці потребують спілкування, підтримки, розуміння. Священика, який буде поряд з ними у радості і біді, в окопах і під час боїв, бути готовим з ними померти, якщо буде потрібно. Хоча я прошу хлопців не говорити про смерть. Краще жити і виганяти ворогів з рідної землі. Адже є заповідь: «Не пожадай нічого, що є власністю ближнього твого». Якщо ти прийшов на чужу землю, то ти злодій. І той, хто виганяє тебе, то він є воїном, захисником, ангелом-охоронцем для своєї сім’ї. Якщо б ми перейшли на територію Росії і почали мстити, то ми б стали загарбниками. Священики зараз потрібні, щоб зняти жадобу до помсти. Мстити не треба. Потрібно вміти боротися, зупинити ворогів і жити далі.
Бійці приходять до отця Івана зі своїми радощами і бідами, за благословенням або ж просто поговорити, відкрити душу.
– На війні багато людей змінюються, починають вірити в Бога, шукати в нього заступництва, – розповідає священик. – Вони щодня бачать смерть, кров, постійно потрапляють під обстріли. Буває, сидимо вночі в окопах, не можемо заснути. А один з хлопців розповідає про те, як йому бракувало батька, адже він завжди був зайнятий і ніколи не знаходив часу на те, щоб поспілкуватися з сином. У таких непростих обставинах бійці починають відкриватися і розповідати про те, що досі не говорили нікому. Це дуже важливо, адже це і є навернення. Там, на Сході формується українська нація. Приємно, що піднявся не тільки захід країни і центр. Важливо, що серед нас багато хлопців із самого сходу і півдня. Просто цього так сильно не афішують у ЗМІ, щоб не накликати біду на їх родини. Вони вчаться в університетах, мають бізнес. Зізнаються: воюють за своїх дітей і їх майбутнє, щоб вони виросли і не були рабами, щоб ними не керували кримінальні авторитети. Одного разу я спілкувався з одним із бійців – йому 54 роки, він самодостатній чоловік: має бізнес, красиву дружину, дітей, прийшов на війну добровольцем. Я питаю його, чого ти тут, а він каже: «Краще я тут буду боротися і тут загину, аніж вони прийдуть до мене додому. Я прожив уже 54 роки і багато у житті встиг. То нехай я тут буду, аніж 18-річні хлопці. Хочу, щоб вони хоча б до мого віку дожили». Дякуючи таким чоловікам, ми робимо багато і даємо добру відсіч нашим ворогам.
Отець Іван молиться, щоб не стався третій Майдан. Але боїться, що він буде. Про нього говорять там, на Сході, в окопах, ховаючись від обстрілів. Та на думку капелана, він не потрібен. Якщо ж буде, триватиме не більше доби та принесе багато крові.
– Його не потрібно, треба, щоб змінилося щось в наших головах, – додає священик. – Нам варто навчитися добре контролювати політиків. Вони крадуть – це зрозуміло. Але ми не зможемо змінити все кардинально в одну мить. Багато в чому винні самі люди. Напередодні виборів мені телефонують кажуть, що за голоси платять по 300 гривень і люди беруть ті гроші. З цим потрібно боротися.
Отець Іван розповідає, що серед бійців та керівництва трапляються різні люди. Дуже часто з журналістами спілкуються ті, що не мають жодних заслуг і не хочуть воювати, зате, коли приїздять ЗМІ або волонтери, то вони перші.
– Або ж, буває, хтось з майорів забирає гречку. Питаю, для чого тобі – віддай на кухню. А він відповідає: хай буде, може, пригодиться. Бувають різні абсурдні ситуації, але їх небагато і їх треба викорінювати, – зазначає Іван Ісаєвич. – Ми почали нищити нашу націю, коли стали купувати дипломи, а батьки почали давати дітям гроші на сесію. Українці почали деградувати, коли старости почали збирати гроші викладачу, щоб той поставив кращі оцінки. Це – абсурд. Але ми не говоримо про це. А саме від того все починається. Так, трапляються недобросовісні офіцери та волонтери, які заробляють гроші на допомозі АТО. Але їх мало і ми мусимо їх називати. Набагато більше є хороших, добросовісних людей, на яких тримається Україна. Просто ми дуже довго мовчали і були байдужими, зараз і споживаємо ці плоди.
Іван Ісаєвич інколи шокований жителями сходу та їх способом життя.
- У Дебальцево 80 відсотків алкоголіків та наркоманів, – розповідає він. –Складається таке враження, що у цьому містечку зупинився час, там процвітає споживацьке суспільство. Про тих чоловіків, які воюють на стороні ЛНР, ДНР місцеві мешканці кажуть, що вони поїхали на заробітки в Крим, адже там «сезон» і їм добре платять. А коли привозять «двохсотих», то ховають їх вночі. А на ранок можна побачити свіжі могили. Правду про такі смерті ніхто не говорить, зазвичай, кажуть: шота случилось в Криму. Там багато людей підтримують Україну, але вони дуже бояться, щоб це відкрито визнати, а ще бояться, що ми їх залишимо. Одного разу я поїхав у перукарню в Артемівськ. Я був у цивільному, але перукарка відразу запитала, чи я військовий. Каже, відчувається по запаху диму. Коли вона мене постригла, то обняла і каже: «Я вас дуже прошу, повертайтеся живим до своєї родини, але нас поки що не залишайте».
Найчастіше на Сході нам шкодять так звані «божі одуванчики» - старенькі дідусі і бабусі, які підходять до військових, просять їжу, а потім здають наші позиції ворогам. За кожен зданий блокпост їм платять по 100 гривень. За кожного вбитого солдата по 100 доларів, за офіцера – 500 доларів. Це дуже добрі заробітки. А в Дебальцево в лікарню вони принесли кавуни і кажуть: «Беріте деткі, покушайте!». Хлопці скуштували, а потім їх ледве відкачали.
На запитання, як ми тут, у Тернополі, можемо допомогти бійцям на Сході, отець Іван усміхається і каже:
- Ви тут можете зробити ще більше, аніж ми там. Головне – боріться із своєю байдужістю, контролюйте місцеву владу, не проходьте осторонь, якщо бачите неправду і несправедливість. Потрібно молитися, писати листи, знімати відеозвернення, робити акції на підтримку українських воїнів, знімати і потім надсилати на Схід, – додає капелан. – Там є можливість переглянути відео, прочитати газети, тому різні такі повідомлення для нас дуже приємні і дорогі. Для наших бійців надзвичайно важливі дитячі листи та малюнки. Вони навіть цінніші за якісь матеріальні речі, адже зігрівають душу і підтримують моральний дух, укріпляють бажання боротися. Тільки я би радив дітям і дорослим писати зворотні адреси, адже хлопці дуже хотіли б надіслати відповідь, подякувати, листуватися, потім приїхати в гості. А ще я не підтримую того, що коли хлопці приїздять, їм кричать «геро»ї і плескають. Для них це дуже важко, адже вони потім приходять додому і їм хочеться плакати, плакати, плакати… Краще запросіть їх на обід, відвідайте в лікарні, поговоріть з ними, покажіть, що вам не байдуже те, що відбувається на Сході. Будьте активними і добре виконуйте свою роботу на своєму місці. Зміни відбудуться не відразу, не за рік і не за два. Але не можна опускати руки, зміни потрібно починати з себе, викорінюйте байдужість і все в Україні буде добре.
Юля Томчишин, "Наш День"
Вуйко Славко 2014-12-18 / 10:43:13
А я молюся, аби був. Революці не досягла своєї мети. Замість деолігархізаці ї -суперюдоолігархізація України. Це терпіти не можна. Ми вже побачили, як вони опустили гривню і грабують українців десятками мільярдів доларів. Якщо укркаїнці у два з половиною рази збідніли, то десятка Сімей у десятким разів збагатилися. Націоналістів - до влади! Інакше багато хто не виживе і більшість будуть принижені і зазлидені. І не відбулася деокупація - дерусифікація України, а її треба провести абсолютну і повну! А кацапів ми переможемо так чи інакше!