– Пане Фіштейн, коли я замислювала передачу про Угорщину, про неї говорили, що вона стрімко скочується до авторитаризму, повторює помилки українського керівництва, але при цьому більшість угорців виглядали цілком задоволеними. Принаймні про це можна було судити з результатів голосування до парламенту, де партія нинішнього прем’єр-міністра знову здобула більшість голосів навесні цього року. І ось – угорців хотіли змусити платити три долари в місяць податку за інтернет, і, подібно до українців, країна піднімається на небачений протягом останніх десятиліть протест. Це, на відміну від України, не кардинальна зміна курсу країни, а лише незначний податок. Що сталося?
– У населення Угорщини та України цілком різна мотивація. Українці мають за спиною досвід напівавторитарного олігархічного режиму, і вони зараз хочуть чогось іншого. Вони, можливо, ще не мають уяви про те, чим воно буде, але знають, чого вони не хочуть. В угорців – інша ситуація. Вони мають за плечами 25 років свободи, і виглядає дивно, що вони досі були готові миритися з тим напівавторитарним режимом, який зараз встановився в країні. Але в угорців є і інші мотиви підтримувати нинішній режим.
Угорці почуваються обділеними історією. На початку 20-го століття Угорщина була практично розчленована, згідно з Тріанонським договором, після того, як вона в складні Австро-Угорської імперії програла війну. Значна частина її території разом із населенням опинилася в інших країнах. Але це є нормальна ситуація в Європі, де кордони вважаються недоторканними. Але угорці почуваються особливо ображеними. Це можна порівняти з почуттями німців після Версальської угоди, коли вони прагнули реваншу. І про це на початку літа, коли Орбан оголошував свою програму, згідно з якою він збирається будувати неліберальну демократію, він заявив, що настають важкі часи, будуть міжнародні бурі, і Угорщина в них може лише виграти. Він мав на увазі «визволення», а насправді захоплення «історичних територій». Слово «історичний» треба розуміти відносно.
– Згадуючи про історичні паралелі, можна, мабуть навести ще ближчий приклад Росії, яка заявляє претензії на території сусідніх країн також під приводом того, що її образили, коли розвалився Радянський Союз, і яка, до речі, також будує «суверенну демократію», і навіть зробила ще більші успіхи на цьому шляху?
– Режим Віктора Орбана симпатизує путінському напрямку російської політики. Він не намагається тримати відстань, як сусідні Чехія чи Словаччина, а навпаки допомагає Москві. В цьому є велика різниця між Угорщиною і Польщею, яка займає однозначно бік України. І поляків тут не можуть збити зі шляху навіть принаджування Путіна, який нагадує полякам, що Львів був польський, але поляки поки що на цю приманку не клюють.
– Угорщина, на відміну від України, є членом ЄС і НАТО. Для того, щоб отримати членство в цих клубах країна мала показати себе розвинутою демократією. А інститути ЄС і НАТО мали б стати запобіжником того, що країна не скотиться до реваншизму та мілітаризму. Чому цього не сталося?
– Я не цілком згідний з цим. В Угорщині є багатопартійна система, відбуваються вибори, у чомусь і ЄС її стримує. Ми не знаємо, що було б із зовнішньою політикою Угорщини, якби вона не була членом цих організацій. Можливо, вона б уже була так само мілітаризована, як Німеччина у 30-і роки. Поки Угорщина мусить себе стримувати і сподіватися на експансію Росії. Щодо ЄС і НАТО, то вони послідовно критикують Угорщину за це. Але не можна забувати, що поки Орбан не встановив остаточно авторитарний режим, в Угорщині існує інститут виборів. І влада Орбана може бути переобрана через три роки.
Також важливою деталлю є те, що Орбан отримав більшість за рахунок того, що він дав виборче право всім угорцям, які живуть за кордоном. Це дуже хитрий хід, який дав йому більшість. Угорці, які живуть в Румунії, в Словаччині, можливо, навіть в Закарпатській області, звичайно ж голосують за націоналістів. А Орбан не приховує свого бажання та наміру знову захопити ці території.
Але Угорщина не дуже успішна країна в економіці, тому, можливо, йому і не вдасться виконати свої обіцянки щодо тих закордонних угорців із суто фінансових причин, і вони можуть розчаруватися в ньому.
Але націоналізм це дуже сильна струна. І українці також мають це знати. Зараз в Україні відбувається цей процес перетворення етнічного націоналізму в свідомість політичної нації, що буде лояльна до конституції країни, а не до однієї етнічної групи. Для України це дуже важливо. На відміну від Угорщини, вона є багатоетнічною країною, і, можливо, це її і рятує від націоналізму.
В Угорщині, до речі, посилюються голоси, які хочуть виходу країни з ЄС, бо інститути Євросоюзу стримують оці негативні тенденції. Парламентарі в Європейському парламенті хочуть поставити перед країною умови: або вона змінюється, або повинна покинути Євросоюз.
Я сподіваюся, що цього не станеться, бо вся Європа є в штучних кордонах, і слава Богу, і тому ніхто не зацікавлений в тому, щоб почати їх переглядати, бо цей процес ніколи не завершиться. Саме ця домовленість не дає європейцям починати великі війни. Угорщина цього прагне, але вона надто мала, щоб диктувати свою волю.
– Чи можуть Угорщину виключити з ЄС?
– Поза сумнівом. І саме за цими ознаками. І для цього є спеціальні процедури. Не тому, що країна не виконує Маастриських угод із дефіциту бюджету, а тому, що вона не виконує вимог щодо демократичності, свобода зібрань, преси, партій, це все наріжні камені. Це –головні умови. Їх можна порушувати якийсь час, але не можна цього робити безкінечно.
Марія Щур, Радіо Свобода
Той хто бачить майбутнє 2014-11-16 / 19:33:43
До "Для "майбутніх" 2014-11-16 / 00:53:00"
Тож висновок: Слід міняти систему. А для цього згодиться ось такий підхід:http://h.ua/story/79132/
Для "майбутніх" 2014-11-16 / 00:53:00
"А чи варто мати більше ніж тобі потрібно для безбідного прожиття?". Слушне питання. Річ в тім, що хтось вже давно хоче мати більше, аніж заробляє. Проста статистика: США виробляє менше 15 відсотків світового продукту, а споживає 50 відсотків. Закон збереження ніхто не відмінював. Це результат діяльності ФРС. Завдяки її філіалу під назвою Нацбанк України, близько 40-50 відсотків заробленого українцями висмоктує ця паразитична система.
Той що бачить майбутнє 2014-11-15 / 22:12:08
А чи варто мати більше ніж тобі потрібно для безбідного прожиття?
Проблема в іншому - ті що мають зайве нізвідки його не взяли, а взяли в когось(обманули, вкрали, примусили віддати). Тому
дехто не має на безбідне прожиття, а дехто не знає в якій валюті йому надлишок тримати.
Антоні 2014-11-15 / 07:29:43
для розумаків. Ніхто ніколи і нікого не заставляв зберігати свої накопичення в доларах.
Для "майбутніх" 2014-11-14 / 22:10:57
Останнім коментатором майже все правильно сказано. Залишився "дрібний" елемент під назвою Федеральна резервна система США". Якщо не вивчити цю паразитичну організацію, історія 20 століття лишиться незрозумілою, власне, як і сучасна історія Угорщини, України, Югославії, Іраку, Лівії, Сирії...
Той що бачить майбутнє 2014-11-14 / 21:26:01
Сучасний світ дуже мобільний і в той же час дуже вразливий. Тому в ньому негативно сприймаються лідери тих країн, що відстоюють свою національну індетичність за рахунок інших народів. Якщо лідери будь-яких країн будуть експлуатувати тему "обраності" свого народу, то тим самим вони будуть протиставляти свій народ іншим, а це призведе до повної ізоляції таких народів, і в свою чергу до їх зникнення за рахунок асиміляції і розповзання по світу. Бо людина завжди шукає де їй краще і нині заклики до патріотизму "на голодний шлунок" вже ні на кого не діють, хіба що на повних олігофренів.
Для "майбутніх" 2014-11-14 / 17:55:03
Орбан просто відстоює національні інтереси і більшість угорців це відчули. Угорщина обмежила негативний вплив глобалістів, тому контрольовані ними ЗМІ в стилі "а-ля Псакі" звинувачують Орбана в усіх гріхах.
Сучасна Угорщина - це бунтуюча колонія, тому не дивно, що держдеп США "замутив" тут чергову революцію.
Саша 2014-11-13 / 00:21:03
Розпалювання ворожнечі. Коментар видалено. Адмін
Той що бачить майбутнє 2014-11-12 / 21:36:07
Саша 2014-11-12 / 21:13:00
Я як коріниий Угорец цілком підтримую Орбана і задоволений його політикою!Він сильний лідер та гідний патріот.
Шоніку, шукай собі місце в Аргентині, бо твої нащадки під воду підуть. Був у мадярів і сильніший лідер - Горті. Та де він нині?
І Орбан там буде.
Саша 2014-11-12 / 21:13:00
Я як коріниий Угорец цілком підтримую Орбана і задоволений його політикою!Він сильний лідер та гідний патріот.
Той що бачить майбутнє 2014-11-12 / 20:54:39
У ХХІІ столітті вся Придунайсько-притисянська низовина буде затоплена до відмітки 115м над рівнем моря. Так що ні Мадярщини, ні тих територій в інших країнах-сусідах де переважає мадярське населення не буде. Буде велике море-озеро Дукар. Тож мадярам не про експансію слід думати, а про переселення вже нині, бо якщо вони нині затіють експансію, оо після того як вся мадярщина піде під воду їх, мадярів, не захочуть бачити в своїх країнах жоден із їх сусідів.
Колись, перед другою світовою війною промисловець Батя хотів переселити чехів у Аргентину. навіть вже договорився з тамтешнім урядом про територію яку мали заселити чехи, то може мадярам також слдід шукати нову землю обітовану в південній америці?
сорри 2014-11-12 / 13:32:42
А пан istvami працює на угорську розвідку і добре знає, що біда для України від ЄС - відносна, а от біда від Росії - конкретна. І може стати ще більшою в розрізі Закарпаття після реалізації спільних планів Путіна і Орбана щодо нашого краю.
Такими istvami мала би займатися СБУ.
istvami 2014-11-12 / 13:15:57
Пан Фиштейн работает по заказам США и Израиля и этой чушью пытется всячески скомпрмитировать Венгрию и Россию. Всё в целях новой геополитической стратегии Запада. Украина - последняя жертва коварнаого Запада...
Антоні 2014-11-11 / 20:55:11
Орбан аж ні як не янукович , скоріш путін ,тільки дрібний .
Антоні 2014-11-11 / 17:32:27
до Шовака. А до чого тут перечислені вами країни ?
Шовак 2014-11-10 / 22:05:17
Для Антоні.
Добре, що "кривавий тоталітарний диктатор" Орбан не розбомбив Югославію, Ірак, Афганістан, Лівію, Сирію...
Антоні 2014-11-10 / 12:37:48
якби не NАТO і ЄС орбан би вже теж напав на Закарпаття .себто на Україну .
Шовак 2014-11-08 / 20:45:39
Хто дав право піндосам вмішуватися у внутрішні справи Угорщини та Української держави? Всюди, до чого торкається америкосько-масонська держава, там ллється кров. Згадаймо Югославію, Ірак, Афганістан, Лівію, Сирію...
Нині Україна...
Женя 2014-11-08 / 19:41:31
Про "загрозу демократії" в Угорщині розповідають виключно залежні ЗМІ. Цікаво, НАТО бомбитиме цю країну, яка кинула виклик ФРС США?
Закарпатець 2014-11-06 / 21:49:40
Ун танцює пуд руський бубен.........