Закарпаття: З вини уряду Януковича під загрозою зриву опинився потужний європейський проект допомоги Україні

Ще на початку минулого року Євросоюз виділив Україні 11,6 мільйонів євро для будівництва найпотужнішого на словацько-українському кордоні міжнародного автомобільного пункту пропуску "Ужгород" і поставив одну вимогу — Україна має побудувати 1 кілометр під’їзної дороги до вантажного терміналу на митниці.

Віктор Янукович
Віктор Янукович
Здавалося б, умова цілком прийнятна, але це лише так здавалося б. Епопея з випрошуванням та "столичними" обіцянками дати гроші на той нещасний клапоть автошляху затягнулася до того, що зараз Євросоюз погрожує припинити фінансування і не добудовувати митницю. У вівторок закарпатські чиновники та митники вкотре намагалися переконати прем’єр-міністра України Віктора Януковича, який перебував в області, дати гроші. Але про все — по-порядку.

Міжнародний автомобільний пункт пропуску “Ужгород” є найпотужнішим пунктом пропуску на українсько-словацькому кордоні. Він знаходиться в транспортному коридорі № 5, що об’єднує країни-члени Європейського співтовариства і тому приваблює значну кількість вантажних перевезень на транзитному шляху Тріест-Любляна-Будапешт (Братислава)-Львів. Саме цим шляхом, поміж іншим, в’їжджатимуь до України в 2012 році футбольні вболівальники з Європи. За попередніми підрахунками закарпатських спеціалістів, через українсько-словацький, укрансько-угорський та українсько-польський кордони до нашої держави в’їде близько 60-70 % усіх тих вболівальників, котрі їхатимуть на чемпіонат на власному авто.

"Саме з огляду на всі ці чинники розвиток та облаштування пункту пропуску “Ужгород”, зважаючи на його значимість, було включено до інвестиційного проекту реконструкції Програми прикордонного співробітництва ТАСІS, — коментує голова Закарпатської облдержадміністрації Олег Гаваші. — Ми всі розуміємо, що ефективне функціонування транзитної системи залежить від розвинутої транспортної інфраструктури міжнародного значення, облаштування на високому рівні пунктів пропуску через державний кордон. Саме тому меморандум про реконструкцію та розвиток митного посту був сприйнятий як справжній порятунок: окрім всього, МПП "Ужгород", зведений ще в далекому 1960 році, жодного разу не бачив не те що розширення в зв’язку зі щорічним збільшенням автомобільного та пасажиропотоку, а навіть елементарного ремонту".

Зрештою у серпні 2006 року Кабінетом Міністрів України та Єврокомісією підписано Меморандум про взаєморозуміння щодо фінансування в рамках програми TACIS будівельних робіт, постачання обладнання і надання технічної допомоги в пункті пропуску через державний кордон України “Ужгород”. 15 вересня 2006 року словацькою підрядною організацією “Хемкостав” розпочато будівництво вантажного комплексу. За планами, реконструкція міжнародного автомобільного пункту пропуску “Ужгород” здійснюватиметься у 2 етапи: І етап – спорудження нового комплексу з митного оформлення вантажного транспорту, ІІ етап – реконструкція існуючих об’єктів митної інфраструктури з пропуску пасажирського авто-транспорту. Ужгородська митниця визнана реципієнтом.

Кому потрібна та реконструкція?

За задумом євроспільноти та українських спеціалістів, митний пост "Ужгород" вирішили зробити таким, аби вже справді найближче століття не було за нього соромно. Тим більше, що саме протягом 2006 року словацька сторона зі свого боку кордону побудувала потужні й надсучасні вантажний і пасажирський термінали на цьому ж митному посту.

Як розповів начальник Ужгородської митниці Михайло Порада, основною метою реконструкції цього митного посту було в першу чергу чітке розмежування вантажних та пасажирських потоків, а вже відтак створення належних умов для боротьби з контрабандою зброї та засобів терору, наркотиків, розповсюдженням екологічнонебезпечних речовин та незаконної міграції. Ще одна причина реконструкції — збільшення вантажо- та пасажиропотоків. Останнє особливо важливе з огляду на те, що за півстоліття від моменту будівництва митного посту кількість автомобілів суттєво зросла, а пропускна спроможність посту не збільшувалася. Через це на митниці частенько виникали черги.

"Згідно з планами і розрахунками, по закінченні обох черг проекту пропускна спроможність на митниці мала б збільшитися більше, ніж удвічі. Приміром, якщо досі на добу через МПП "Ужгород" проїжджає всього 1400 легковиків, то після реконструкції зможе проїжджати 5 000 одиниць. Аналогічно з вантажними автомобілями: нині проїжджає 180 одиниць, пропускна спроможність збільшиться до 500 одиниць. Кількість автобусів на добу, відповідно, збільшиться з 29 до 80 одиниць, пропускна спроможність громадян зросте з 5 тисяч сьогодні до 10 000 чоловік у майбутньому", — розповів головний ужгородський митник.

За його ж словами, вже на сьогодні на спорудженні першої черги проекту (будівництві вантажного терміналу) освоєно 1,9 з передбачених 3,04 млн. євро. Словацькі будівельник кажуть, цілком вкладаються у графіки і до кінця грудня ще 2007 року обіцяють завершити будівництво. А наглядова рада проекту TACIS поряд з цим уже ставить умову: до цього ж часу має бути збудована під’їзна дорога до вантажного терміналу завдовжки 1,1 кілометра, у противному ж разі Євроспільнота не дасть гроші (8 млн. євро) на будівництво ІІ черги проекту — розширення та реконструкції пасажирського терміналу МПП "Ужгород".

"У цьому контексті важливо ще й те, що розширення та реконструкція МПП "Ужгород" — це останній проект ЄС в рамках програми TACIS. Після цього вона припиняє своє функціонування як така, тобто сподіватися на наступні проекти чи "перегравання" позицій не доводиться", — каже речниця Ужгородської митниці Вікторія Сенгетовська.

Під’їзна дорога чи "камінь спотикання"?

Та з дорогою, як з’ясувалося, не все так просто. З юридичного боку, гроші на будівництво дороги повиннен дати Кабмін, оскільки саме Закарпаття таких фінансових видатків "не потягне". Закарпатська обласна рада в цьому випадку повинна була прийняти рішення про співфінансування. Рішення ухвалили ще в травні 2007 року. Одразу ж з облбюджету виділили 236,1 тис. грн. на виготовлення проектно-кошторисної документації, 12 тис. грн. на проведення її експертизи та 34 тис. грн. на виготовлення проекту земельного відводу.

"Крім цього, відповідно до Порядку надання та використання субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам для стимулювання розвитку регіонів, у тому числі депресивних територій, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 7 березня 2007 року № 396, за рахунок коштів обласного бюджету виділено 500 тис. грн. для співфінансування будівництва під’їзної дороги", — повідомив Олег Гаваші.

Тобто, фактично обласна влада свої зобов’язання виконала. Кабмін ніби також, бо ще в грудні минулого року Кабмін ухвалив постанову за номером 1819 "Про затвердження Державної програми розвитку транскордонного співробітництва на 2007-2010 роки", якою власне і передбачено надання фінансової підтримки для реалізації цього проекту. "Однак терміни початку фінансування будівництва під’їзної дороги до пункту пропуску, передбачені вищезгаданою постановою, припадають на 2008 рік, що не узгоджується з будівельним Контрактом та темпами виконання робіт по реконструкції МАПП "Ужгород", — каже Михайло Порада.

Саме з огляду на всі ці нюанси все літо 2007-го тривали численні листи, звернення, земні уклони різним урядовцям на різних рівнях з боку обласного керівництва з проханням таки винайти і виділити ті нещасні 17 мільйонів гривень, аби остаточно не зганьбитися перед Європою. Відповідь надходила єдина, яку, в принципі, учора під час відвідин Закарпаття повторив і Віктор Янукович: "Я зараз у телефонному режимі навів усі довідки, рішення готується, готуються зміни у фінансуванні, дорога буде побудована, але причина є одна: Верховна Рада зараз заблокована, а для того, щоб внести будь-які зміни до бюджету, потрібно, щоб працювала Верховна Рада". Тобто, Янкович ніби й пообіцяв, але поряд з цим і вкотре відхрестився, мовляв, ми б дали, але винні у всьому помаранчеві, які не домовилися, через яких Верховна Рада не діє і так далі і тому подібне… Є і в цьому раціональне зерно, але поряд з цим же чергова "заковика": є такий лист Мінекономіки (від 23.07.2007р. № 41-21/329), згідно з яким джерелом фінансування будівництва дороги може бути субвенція з державного бюджету місцевим бюджетам для стимулювання розвитку регіонів, в тому числі і депресивних, головним розпорядником коштів якої є Міністерство фінансів України. "Перелік об’єктів затверджується наказом Міністерства фінансів України, тому виділення коштів для будівництва під’їзної дороги не потребує внесення змін до Закону України „Про Державний бюджет України на 2007 рік", — каже Олег Гаваші.

З огляду на все це постає питання: чи то справді грошей немає, чи то політика вкотре заважає вирішувати нагальні питання загальнодержавного значення (політика в тому сенсі, що Закарпаття — батьківщина Віктора Балоги, одного з найсерйозніших супротивників Януковича), чи то ще якісь мотиви грають…

До речі, вчора на запитання журналістів, чому ж від травня "тягнеться" епопея з випрошування грошей, чому вже півроку уряд не хоче чути про таку серйозну проблему, Янукович лише й спромігся відповісти: "Дуже добре, що ви все знаєте… Знаєте, як кажуть, все знаю, все розумію, а що далі робити — не знаю".

Може, це і деяких високопоставлених чиновників стосується?
Андрея Немеш, "Форпост"
29 серпня 2007р.

Теги:

Коментарі

Mira 2007-08-30 / 15:34:00
Bolwinstvy nawix politikov nevdomèk, 4to vlastvovat-eto zna4it ispoln9t opredelènnue ob9zannosti,a ne poly4at opredelènnue privilegii.

orange 2007-08-29 / 20:03:00
Yanek, go home!

НОВИНИ: Політика

22:05
Фестиваль "Срібний Татош" цьогоріч скасували
14:26
/ 1
Сивохо звільнили з РНБО
14:12
/ 2
Зеленський і Орбан зустрінуться особисто попри пандемію - МЗС
13:37
/ 3
В Ужгороді встановили спеціальні станції для прибирання за собаками
00:57
На 22.00 неділі в Україні 475 випадків коронавірусу, 10 летальних – МОЗ
23:11
/ 1
Ярослав Онищук: "Коли сніг зійшов, то перевали були буквально вкриті тілами…"
20:35
/ 13
Медведчук "наїхав" на закарпатських медиків, що не використовують його експрес-тести без сертифікатів (ДОКУМЕНТ)
02:09
/ 5
Офіційний Будапешт і його сателіти на Закарпатті не прокоментували вирок польским екстремістам за підпал офісу ТУКЗ в Ужгороді
01:41
/ 1
Громадян України в Угорщині "в цей особливий період" не будуть штрафувати за протерміновані документи – Сійярто
01:13
/ 2
Сійярто: "Є надія, що в рамках української адмінреформи створять район з центром у Берегові"
11:19
/ 6
Угорський президент позбавив громадянства 8-ох закарпатців
19:57
/ 11
Президент звільнив голову Воловецької РДА Рогову, що лобіювала ВЕС на Боржаві
17:56
На час карантину місцеві ради на Закарпатті запроваджують засідання у режимі онлайн
14:21
В Україні 97 випадків захворювання на коронавірус
13:55
/ 3
У Мукачеві для медичних працівників запустили спецрейси
17:31
/ 2
У Польщі засудили паліїв офісу Товариства угорської культури
01:45
/ 49
У Чомі на Берегівщині КМКС висадив 100 дубів ностальгії за Великою Угорщиною і втратою нею Закарпаття
14:20
/ 4
Аваков анонсував жорсткіші обмеження, наполягає на "повному карантині"
00:04
/ 10
Ректор Закарпатського угорського інституту Ілдика Орос склала повноваження керівника вишу
19:48
/ 5
Закарпатський нардеп від "Слуги народу" Кривошєєв самоізолювався через контакт із хворим на короновірус нардепом
16:59
/ 9
В Ужгороді ветерани і добровольці попередили владу з приводу капітуляції
00:19
/ 11
У Берегові КМКС створив організацію для захисту фермерів-угорців в умовах земельної реформи
19:56
/ 8
Мер Берегова Бабяк орендує сам у себе елітний джип (ДОКУМЕНТ)
00:28
Спостерігачі ОБСЄ в ОДА з'ясовували ситуацію на Закарпатті
13:54
/ 9
Сійярто летить до Лаврова напередодні українсько-угорських переговорів щодо НАТО
» Всі новини