По завершенні звітного концерту журі під головуванням начальника управління культури Закарпатської ОДА Юрія Глеби дало оцінку виступам колективів, роботі керівників, висловили свої побажання. Були визначені й відзначені кращі колективи. Серед них народний обрядово-фольклорний ансамбль “Іршавська родина” Іршавського РБК (керівник Олена Йонаш), народний фольклорний колектив БК с.Лисичево (керівник Світлана Гойс) та зразковий дитячий фольклорний ансамбль “Кирниченька” Іршавського РБК (керівник Едіта Канчій). Завідувач відділу народної творчості та аматорського мистецтва Обласного організаційно-методичного центру культури Ганна Дрогальчук відзначила високий виконавський рівень цих колективів, а також глибоке знання місцевого фольклору та вміння творчо працювати.
Так склалось історично, що Іршавщина завжди була серед лідерів в галузі культури. Ця земля щедра на таланти, дала світу багатьох відомих митців, поетів, композиторів, музикантів, письменників, громадських діячів, які зробили вагомий вклад у культуру не тільки Закарпаття і здобули широке визнання. Серед них Адальберт Ерделі, Василь Бурч, Василь Бердар, Юрій Боднар, Василь Філеш, Андрій Бокотей, Михайло Галас, Федір Потушняк, Антон Копинець, Василь Кобаль, Василь Кузан, Василь Гайдук, Іван Попович, Степан Гіга, Олександр Садварій, Василь Керечанин, Юрій Глеба та багато інших.
У рамках звіту відбулася виставка робіт майстрів народних художніх промислів, декоративно-прикладного та образотворчого мистецтва членів народного районного об’єднання “Колорит Боржави”. Свої роботи репрезентували Іван Ісак, Микола Глеба, Олександр Дворак, Надія Вербищук, Ганна Поштак, Ольга Ловга, Ольга Копинець, Іван Головко, Василь Філеш, Любов Матіко, Василь Ловска та інші митці. А це різьба по дереву, гончарство і кераміка, вишивка і ткацтво, бісероплетіння, лозоплетіння, живопис – види і жанри мистецтва найбільш притаманні цьому району. Відзначимо, що Іршавщина – єдиний в області район, де збереглося і відроджується гончарство завдяки зусиллям Олександра Дворака, який в школі навчає дітей гончарити, прищеплює їм любов до цього древнього народного промислу. Нажаль, вишивка втрачає свої колись чітко виражені регіональні ознаки. Зокрема йдеться про характерний орнамент, кольорову гаму, техніку вишивки, що притаманні за визначенням науковців-етнографів південно-західному типу вишивки. До слова, цей процес проходить у більшій чи меншій мірі у всіх районах краю. Щодо збереження етнічних ознак у вишивці, то тут стан справ кращий у Рахівському, Тячівському та Берегівському районах. Втішає, що в районі збереглось ткацтво, яке ще кілька десятиліть тому було поширено майже в кожному селі краю, а нині невпинно зникає.
Цікаві роботи представили й художники Іршавщини. Митці працюють в різних жанрах і напрямах образотворчого мистецтва. Улюбленими їхніми жанрами традиційно залишається пейзаж і натюрморт. По ван-гогівські емоціонально насичені і експресивні полотна Василя Філеша голови об’єднання “Колорит Боржави”, ліричні й умиротворені роботи Василя Ловски, щирі й по-дитячому безпосередні твори Любові Матіко. Запам’ятались також роботи Степана Завадяка, Любові Микити, Степана Ляха, Олександра Дворака, які систематично беруть участь у звітних виставках.
Вражають роботи Івана Ісака – старійшини крайової школи різьбарства, учня Василя Свиди. Він представив круглу скульптуру, релефи, барельефи, декоративно-вжиткові вироби. В деяких ранніх його роботах збереглися слов’янські архаїчні риси прадавнього мистецтва скульптури. Система образотворення майстра оригінальна і неповторна, вирізняє його серед сучасних скульпторів. Цікаві роботи представили й Микола Глеба та Василь Білей – молоді але перспективні митці.
Володимир Мишанич для Закарпаття онлайн