Іван Ілько: «В Україні акції закарпатського малярства не падають»

Він не з чужих слів, а особисто знав засновників закарпатської школи живопису. Ба більше, він їхній учень. Згодом сам продовжив традиції цієї школи, а нині її визнаний корифей відсвяткував своє 75-річчя.

Іван Ілько: «В Україні акції закарпатського малярства не падають»

—   Іване Івановичу, нововідкритий мистецький центр в Ужгороді — «Галерея «Ілько». Що за цією назвою?

— Ми із сином Михайлом, зібравши всі сили і кошти, шість років будували цей мистецький дім разом. Архітектором, до речі, виступила невістка Тетяна. Тут і світло, і акустика, і просторове вирішення — за європейськими зразками. Сподіваємося, що центр добре прислужиться краянам, адже тут проводитимуть виставки, концерти. Деякі вже й відбулися.

—   У столиці від такого центру можна отримати більше дивідендів…

— Справді, це так. Але є й нематеріальний бік. Михайло зв’язків із рідним краєм ніколи не переривав, і поява арт-центру свідчить саме про це. Сподіваюся, син відтепер частіше приїжджатиме. А якщо про мене йдеться, то відтепер буду не лише художником, а й охоронцем (усміхається).

—   Відомо, що Михайло Іванович — дизайнер.

— Так, син пішов власним шляхом. Він член правління благодійного фонду «Мистецький Арсенал». Як директор однієї зі столичних креативних агенцій працює над масштабними проектами. Цікаво, що саме Михайлова агенція створювала 40-хвилинний ролик, який представляв Україну в УЄФА під час вибору місця проведення Євро-2012. Тоді тандем Україна—Польща отримав право на першість не в останню чергу завдяки цій стрічці. З інших проектів згадаю оформлення Євробачення в Україні у 2005-му: організатори зупинилися на дизайнерському і світловому вирішенні, запропонованому Ільком-молодшим.

—  У будівничих турботах останніх років не розгубили творчий потенціал?

— Ні, й у ці роки я працював напружено.

—    Юнак із глухого села здіймається до вершин мистецтва — факт унікальний.

— Моє рідне село Дулове на Тячівщині справді віддалене, але що воно глухе, погодитися не можна. Тут джерел, із яких можна черпати й пити воду людської доброти, чистоти, завжди було достатньо.

—   Чим запам’яталося дитинство?

— Малі роки минули без батька: він 16 років провів у Франції, де працював на копальнях. Під час війни брав участь у французькому Русі опору: про це свідчить медаль, видана йому Морісом Торезом. Повернувся додому аж у 1945-му. Коли 1948-го старша сестра вийшла заміж, то мені довелося бавити  двох сестричок.

У радянський час батько часто виїжджав на заробітки, бо роботи вдома не було. Я пас худобу на берегах Тереблі: одночасно спостерігав за природою, починав відчувати її. Сільські жінки просили намалювати в їхніх світлицях ружі, і я це робив досить майстерно. Малювання, можна сказати, почалося відтоді.

—   І з вибором професії визначилися?

— Директором початкової школи в Дулові був Петро Васильович Потоцький — педагог, який приїхав у наш край з-під Києва. Квартирував у нас удома, бо хата була велика. Він і помітив мій хист, переконав, що треба вчитися на художника. Сам же і відвіз мої документи в Ужгород, в училище декоративно-прикладного мистецтва. Звичайно, я тоді не знав, що його заснував сам Ерделі. Пам’ятаю, як приїхавши в обласний центр, чоботи ніс через усе місто перекинутими через плече, на шнурку, щоб не запорошити їх, увійти в чистих.

—   І вступили?

— Зробили зауваження, що не маю навичок малюнку з натури. Склав іспит на чотири — і почалося моє навчання у метрів. У зрілості настав час віддавати...

—   Ваша ретроспективна виставка — це понад сто робіт.

— За 55 років у професійному мистецтві набралося зо дві тисячі полотен, майже вдвічі більше етюдів. Їх теж зберігаю, адже в них — свіжий погляд і настрій, яким уже не повторитися.

—   Як вам вдалося зберегти таку повну колекцію власних робіт?

— Я намагався не розлучатися з ними, а на прожиття заробляв оформительством. Починав, малюючи афіші в кінотеатрі селища Міжгір’я. Тоді стрічок демонстрували дуже багато, і всі я переглядав. Це розширювало світогляд, додавало вражень, яких бракувало в глибинці.

Повернувшись на рідну Тячівщину, на Тересвянському ДОКу створював наочну агітацію. Портрети класиків марксизму-ленінізму давали непоганий заробіток. Потім, уже в Ужгороді, майже півтора десятиліття працював головним художником обласного художньо-рекламного комбінату. І тоді ніколи не переставав малювати для себе.

—  Тематика майже всуціль карпатська. Це покликання, місія?

— Радше, мій світ. Змальовую те, що мені близьке, — простих людей села, їхні традиції та обряди, а також річки, озера, водограї, серпантини. Люблю відтворювати неперевершені панорами гір.

 — Багато з того, що ви зображаєте, залишилося в минулому. Вас це не турбує?

— Воно, мабуть, так, але я щасливий, що зафіксував його. Багатьох природних куточків, шедеврів давніх зодчих, народних костюмів уже не залишилося, їх стерли час і людська байдужість. Добре, що залишаться хоча б на полотні.

—  Не остерігаєтеся критики за «архаїзм»?

— Із Заходу приходять постмодерністські прийоми, які і в нас намагаються вибороти місце під Сонцем. Я їх допускаю, якщо позначені майстерністю, талантом. Але сам залишаюся вірним тому напрямку, стильовій манері, які сповідував і в 30, і в 50, і в 70 років.

  — Ви навчалися у фундаторів закарпатської школи…

— Три роки був учнем Ерделі, аж поки його не вигнали через «пропаганду буржуазного націоналізму». Так само добре пам’ятаю й Манайла, у якого провчився чотири роки. Федора Федоровича також безсоромно вигнали з училища, яке він заснував. А ось Бокшаєвим студентом довелося бути всі п’ять років, бо його влада не зачепила.

—  Яка функція мистецтва в сучасному світі?

— Глобалізм, космічність у розвитку знівельовують відмінності народів, націй. За цих умов саме мистецтво може сприяти збереженню національної ідентичності. В цьому розумінні планка, піднята насамперед засновником закарпатської школи Адальбертом Ерделі, височенна, до неї й сьогодні слід тягнутися.

—   Яке місце належить крайовому образотворчому мистецтву в Україні?

— Складно судити, адже й акценти в оцінках нині змінилися. Тепер якщо купують майстра — добрий, ні — поганий. На першому плані часто опиняється непотріб, кітч. За гроші зробиш будь-яку виставку, а ось без коштів — ні. Це відкриває дорогу посередностям. Старі виміри розмиті, а нових поки що немає.

—   Твори закарпатських класиків однак не впадуть у ціні…

— Недавно мав розмову з президентом Національної академії мистецтв Чебикіним. Дізнався, що найбільші суми в Україні правлять за Ерделі. Його твори в кілька разів перевищують вартість Яблонської, Глущенка. Високо оцінено творчість Манайла, Бокшая. Добре продаються Глюк, Коцка, Шолтес, Кашшай... Висновок із цього: в Україні акції закарпатського малярства не падають.

—   В чому тут секрет?

— Фундатори школи поєднали різні європейські художні традиції. Тут, на закарпатському перехресті, зійшлися майстри, виховані в Будапешті, Мюнхені, Празі, Парижі. Цей синтез творчих манер, підходів витворив нову якість, яку мистецтвознавці назвали школою.

—   Школа, на вашу думку, ще існує?

— Її першооснова — в передаванні засобами мистецтва буття етносу. Все залежатиме від того, чи й п’яте покоління сповідуватиме такі самі цінності. Будь-яке явище починається і завершується. Закарпатська школа — де в чому умовна річ, як і азбука. Люди домовилися це сприймати — і все, хоч результат маємо конкретний. Художникам і нині не байдужий наш край. На жаль, їх не так багато, як хочеться.

 — Хто перемальовує фотографії, той — художник?

— Для мене це неприйнятно, не сприймаю цього і в інших. Художнє полотно — це власний естетичний досвід митця. Фотографії можуть підійматися до рівня мистецтва, але це зовсім інша тема.

—  Позаду — три чверті століття. Чого чекаєте від четвертої чверті?

— Про якісь чверті взагалі не думаю. Прожити б ще рік, і потім знову просити від Бога головного — здоров’я.

—   Званням «народний», про яке багато хто говорив, перед ювілеєм вас не увінчали. Це не засмутило?

— Звання і нагороди — це минуще. Головне — що несеш людям і що їм залишиш. Вони самі розберуться в справжніх цінностях. Багато з того, чому нині завзято плескають, опиниться в забутті, припадатиме пилом. Маю велику надію, що мої творіння залишаться й після мене.

—  Чим, цікаво, займаєте дозвілля?

— Можна б сказати — подорожами і полюванням. Якби не знати, до чого це я веду. Мої автомандри закінчуються тим, що приїхавши на місце, обираю ціль — колоритного дідуся чи бабусю, річку й млин біля неї, звивисту дорогу, старовинну церкву, величний пейзаж. Після того заряджаю фарби-набої і починаю стріляти. На полотно... Все моє життя — це полювання за красою.

ДОСЬЄ

Іван ІЛЬКО. Народився 4 березня 1938 року в селі Дулове Закарпатської області. У 1957 році закінчив відділення декоративного розпису Ужгородського училища прикладного мистецтва. Член Національної спілки художників України. У 1994 році Іванові Ільку присвоєно звання «Заслужений художник України».

 

Василь Бедзір, «Урядовий кур’єр»

02 липня 2013р.

Теги: Ілько, художник, галерея

Коментарі

НОВИНИ: Культура

21:35
/ 2
В Ужгороді презентують книжку Романа Офіцинського про Августина Волошина
20:27
/ 1
У суботу в Ужгороді представлять "гуцул-фентезі" Олександра Гавроша
14:26
"Галерея однієї картини" відкрита в Чинадіївському замку "Сент-Міклош" Фото новина
11:25
В Ужгороді стартував V-й Всеукраїнський фестиваль камерного театрального мистецтва "Під цвітом сакури" Фото новина
13:09
Закарпатські лялькарі показали прем’єру вистави "Ірод" Фото новина
03:07
Закарпатська філармонія запрошує на особливий "бароковий" вечір, присвячений 340-річчю Баха
03:00
В Ужгороді відбудеться V-й Всеукраїнський фестиваль камерного театрального мистецтва "Під цвітом сакури"
02:50
/ 1
В Ужгороді відбулася зустріч з поетом, прозаїком, публіцистом, видавцем та громадським діячем Володимиром Шовкошитним Фото новина
14:26
/ 1
В Ужгородському замку розгорнули виставку молодіжної "Фокус групи" Фото новина
19:28
Визначено переможців театрального фестивалю "Ужгородський Березіль" Фото новина
21:26
У галереї "Ужгород" відкрили виставку робіт учасників Молодіжного об’єднання Закарпатської організації НСХУ Фото новина
00:58
Оголошено переможців ХІV Відкритого фестивалю-конкурсу стрілецької пісні "Красне поле" у Хусті Фото новина
15:08
В Ужгороді покажуть"Випадковості та монохроми" Тіберія Сільваші
11:27
В Ужгороді презентують дебютну збірку Віктора Новграді-Лецо "Кавалки душі"
18:20
В Ужгороді, в крамниці-кав’ярні "Zelo" відбудеться майстер-клас з писанкарства
15:15
В ужгородському скансені відбудеться лекція-майстерклас про регіональні особливості традиційної писанки Закарпаття
20:20
У Мукачеві відбудеться новий театральний фестиваль "Сцена для двох" Відео новина
01:11
Закарпатський театр з Хуста привіз до Ужгорода прем'єру "MAVKA лісова" Фото новина
14:28
У Хусті відбудеться ІІ тур фестивалю-конкурсу стрілецької пісні "Красне поле" та гала-концерт
18:41
В ужгородському скансені посадять Шевченкову вербу
00:31
/ 1
В Ужгороді відкрили виставку робіт Михайла Сапатюка, присвячену 100-річчю від дня його народження Фото новинаВідео новина
23:53
В ужгородському скансені презентують книжку Михайла Марковича "Ватра в Карпатах"
21:11
В Ужгороді проходить ІІ-й Відкритий міжнародний театральний фестиваль актуальної драматургії "Драма сьогодення" Фото новина
00:34
/ 1
В Ужгороді відкрилася традиційна обласна виставка "Графічне Закарпаття" Фото новина
00:00
В Ужгороді відбудеться ІІ-Й Відкритий міжнародний театральний фестиваль актуальної драматургії "Драма сьогодення" Фото новина
» Всі новини