У зв’язку цим, хотілося б зосередити увагу таких авторів на вимоги чинного законодавства, яке чітко регламентує порядок оскарження дій чи бездіяльності державних виконавців та розгляд таких звернень компетентними державними органами.
Зокрема, відповідно до ст. 13 Закону України «Про державну виконавчу службу» дії або бездіяльність державного виконавця можуть бути оскаржені до вищестоящої посадової особи або до суду у порядку, встановленому законом.
Іншим нормативним актом, який регулює вказані питання є Закон України «Про виконавче провадження», статтею 85 якого визначено, що у виконавчому провадженні на дії (бездіяльність) державного виконавця та інших посадових осіб державної виконавчої служби по виконанню рішення або відмову у здійсненні передбачених цим Законом дій стягувачем чи боржником може бути подана скарга до начальника відповідного органу державної виконавчої служби, якому безпосередньо підпорядкований державний виконавець, або до відповідного суду.
Скарга на дії (бездіяльність) державного виконавця або начальника органу державної виконавчої служби подається до того суду, який видав виконавчий документ. Скарги по виконанню інших рішень подаються до суду за місцем знаходження відповідного органу державної виконавчої служби, крім скарг на дії (бездіяльність) державних виконавців та посадових осіб Департаменту державної виконавчої служби Міністерства юстиції України та органів державної виконавчої служби Головного управління юстиції Міністерства юстиції України в Автономній Республіці Крим, обласного, Київського та Севастопольського міських управлінь юстиції, які подаються до апеляційного суду за місцем знаходження відповідного органу державної виконавчої служби.
Такий механізм оскарження дій державних виконавців зумовлений також вимогами законодавства, яким порядок здійснення контролю за законністю виконавчого провадження та визначено коло посадових осіб, що мають право проводити перевірку виконавчого провадження.
Так, статтею 8 Закону України «Про виконавче провадження» передбачено, що контроль за своєчасністю, правильністю, повнотою виконання рішень державним виконавцем здійснюють начальник органу державної виконавчої служби, якому безпосередньо підпорядкований державний виконавець, та керівник вищестоящого органу. При здійсненні такого контролю, керівник своєю постановою може скасувати постанову, акт, інший процесуальний документ, винесений у виконавчому провадженні державним виконавцем, зобов'язати останнього провести виконавчі дії в порядку, передбаченому цим Законом. Тобто, примусити державного виконавця здійснювати виконання судового рішення у порядку, визначеному законодавством.
Контроль за законністю виконавчого провадження здійснюють Міністерство юстиції України через Департамент державної виконавчої служби Міністерства юстиції України та Головне управління юстиції Міністерства юстиції України в Автономній Республіці Крим, обласні, Київське та Севастопольське міські управління юстиції через відповідні відділи державної виконавчої служби.
Перевірити законність виконавчого провадження, що найчастіше є необхідним при розгляді заяв та скарг, вправі директор Департаменту державної виконавчої служби Міністерства юстиції України та його заступники - виконавче провадження, що знаходиться на виконанні у будь-якому структурному підрозділі органів державної виконавчої служби; начальники відділів державної виконавчої служби Головного управління юстиції Міністерства юстиції України в Автономній Республіці Крим, обласних, Київського та Севастопольського міських управлінь юстиції, їх заступники - виконавче провадження, що перебуває на виконанні підрозділів примусового виконання рішень таких відділів державної виконавчої служби та районних, міських (міст обласного значення), районних у містах відділах державної виконавчої служби, що підпорядковані зазначеним управлінням юстиції.
Таким чином, органи прокуратури не вправі підміняти відомчий контроль за діяльністю державних виконавців. Тому, звернення до прокуратури із скаргами на дії державних виконавців при виконанні ними судових рішень, з юридичного боку є не вірним. Органи прокуратури можуть і зобов’язані розглядати звернення, у яких містяться відомості про вчинення державними виконавцями чи іншими особами кримінально караних діянь, корупційних правопорушень.
Прес-служба прокуратури Закарпатської області
20 червня 2007р.
Теги: