Війна на закарпатських дорогах

Ми гордимося тим, що живемо буквально через поріг з чотирма європейськими державами, тепер уже членами Євросоюзу, вважаємо обласний центр європейським містом і бачимо майбутнє краю у процвітанні туристично-рекреаційного бізнесу.

Олег КАВ’ЮК.
Олег КАВ’ЮК.
Тривалий час говориться, що ще трохи заважає нам у цьому погано розвинена та облаштована інфраструктура – дороги, зв’язок, доступність комунікацій, рівень сервісу. Проте серед цих проблем все актуальнішою стає і безпечність доріг Закарпаття і, мабуть, особливо, Ужгорода.

“СЗ “Паланок” поцікавився з цього приводу думкою людини, яка недавно працює на Закарпатті, але вже вникла у проблеми цієї місцевої “кухні”, може оцінити ситуацію “свіжим оком”, а головне -- професійно – начальника управління Державтоінспекції УМВС України в Закарпатській області Олега КАВ’ЮКА.

УЖГОРОД — НЕБЕЗПЕЧНИЙ ДЛЯ ЖИТТЯ?!

- Почнемо, очевидно, з Ужгорода. Міністр транспорту Микола Рудьковський на запитання про ужгородські “пробки” відмахнувся – це ще, мовляв, не пробки. А як на ваш погляд?

- Україна, як пишуть газети, виходить на перше місце у Європі за кількістю придбаних транспортних засобів. Якщо ситуацію в місті не почати вирішувати -- дуже скоро по Ужгороду взагалі годі буде проїхати. Вже нині складно проїхати навіть “швидкій”, пожежникам, аварійним бригадам.

- І що робити?

- На мій погляд, треба хоча б рішенням міської ради заборонити проїзд транзитних автомашин. Для цього за містом потрібно робити великі автостоянки. Але щоб не просто гроші збирали, а й за охорону відповідали. Малих “бусиків” у місті дуже багато, тому треба давати дозволи на перевезення тільки більшим автобусам, хоча б на 30-40 пасажирів. Наприклад, як колись “гармошки” їздили. Можна було б подумати і про тролейбуси – екологічно чистий транспорт.

На маршрутах використовуються 1968 маршруток, у тому числі по Ужгороду -- 384. Хіба ж треба стільки у такому маленькому місті? Он скільки їх стоїть на кінцевих зупинках, чекають свою чергу.

Інший аспект: загалом в області зареєстровано 576 перевізників. Більше половини з них ми направили на позбавлення ліцензій. Позбавили ж поки тільки 9. Перевізники повинні б мати свої фірми чи укладати угоди з автопарками, адже в такій структурі повинен бути автомеханік, який би щоранку перевірив технічний стан маршруток і лікар, котрий перевіряв би щоденно стан здоров’я водіїв. Хоча самі перевізники у цьому, можливо, й не винні - система така.

- В Ужгороді проблема й зі світлофорами. Від міліції структуру, яка ними опікується, вже остаточно забрали?

- СМЕО - спеціальна служба, колись була при міліції, зараз ще питання з нею до кінця не вирішено. Через те, що проблеми безпеки руху практично не фінансувалися роками, в Ужгороді майже 90% технічних засобів регулювання повністю вичерпали свій ресурс. З 26 світлофорів працює 21, а обладнання на них замість 5-10 передбачених технічними параметрами років, експлуатується вже 15-30 років і буквально розсипається під руками. Не кажучи вже про те, що час диктує необхідність встановлення нових світлофорних об’єктів.

Проте тільки світлофорами проблеми не обмежуються. У місті немає розмітки, не розмальовані пішохідні переходи, навіть біля шкіл, люки підземних комунікацій не закріплені, не вистачає 1260 дорожніх знаків, в місцях проведення дорожніх робіт не завжди виставляються необхідні знаки та огородження, а після їх закінчення проїжджа частина довгий час не відновлюється. Ще хто в Ужгороді орієнтується – сяк-так, а хто перший раз у місті? Не туди звернув – вже може статися аварія. Мережу проїжджих смуг, майданчиків біля торгових центрів, тротуарів у місті потрібно серйозно коригувати. Адже біля 60% всіх автопригод у місті – наїзди на пішоходів.

Торік взагалі нічого не робили для забезпечення безпеки вуличного руху. ДАІ направила у минулому році з цього приводу 6 чи 7 подань до мерії, вже у цьому році 3 – реакції ніякої. Питання розглядали на сесії міськради, потім відклали, кажуть, вивчають у комісіях. Але тільки податків з власників транспортних засобів за минулий рік зібрали більше 7 млн., з них 5 млн. пішли безпосередньо до міського бюджету. У першому кварталі вже цього року зібрано 1 млн. 300 тис. грн. Принаймні 70% з цих коштів мали б йти на забезпечення безпеки дорожнього руху. А на що їх використали?

Вже літо – треба дороги розмальовувати, мерія ж усе ще “розглядає питання”. А люди гинуть…

ЩОДНЯ — ЧИМАЛИЙ УРОЖАЙ НЕТВЕРЕЗИХ ВОДІЇВ

- А як ситуація з безпекою руху в області загалом?

- Закарпаття - край дуже гарний! А щодо роботи – не буду скаржитись на попередників -- у них було таке бачення, у мене інше.

Серед областей Західної України Закарпаття за територією найменше, а за кількістю транспорту -- друге після Львівщини. На початок травня в області зареєстровано 236 452 транспортних засоби, але ця цифра щодня зростає, в середньому на Закарпатті щороку на 20 тисяч більшає кількість власників транспортних засобів. Наприклад, на Тернопільщині приблизно стільки ж населення, транспорту на 80 тисяч менше, а особового складу УДАІ більше на 30 чоловік, хоча на Закарпатті при цій кількості машин мало б бути більше інспекторів хоча б на сотню. Міністерство вивчає проблему забезпечення кадрами і нам уже збільшують штат на 70 чоловік – до 400. Вводяться на дорогах області і 4 стаціонарні пости, які закриють Закарпаття на “замок”.

Дуже велика протяжність доріг Закарпаття і дуже складний їх характер. Стан центральних доріг – задовільний, траса Чоп-Київ – взагалі хороша, але повсюди брак дорожніх знаків. Тому для несення служби працівниками ДАІ край досить складний.

Намагаємось, насамперед, стабілізувати аварійність на дорогах. Скажімо, у Хустському районі кількість аварій з 5 випадків зросла до 18, у відсотках це дає кричущі цифри. І аварії переважно дуже складні, трагічні. Ще й погода цього року така -- коли зимою сніг, ожеледиця, менше проблем – обережніше їздять.

Протягом березня-квітня ДТП стало трохи менше – ми задіяли більше особового складу, вивели автоінспекторів з кабінетів на дороги. Хоча постійно у такому посиленому режимі Автоінспекція теж не може працювати. Зате міліція на дорозі – деякою мірою елемент профілактики -- якщо водій бачить людину у формі, то хоч трохи вважає як їде або ж, мабуть за звичкою, і побоюється. Бо коли виходити з можливостей автоінспектора впливати на водія-порушника, то нині більше треба заплатити за папір для складання протоколу, ніж розмір штрафу. Суди виносять попередження, водії платять 5 чи 8 грн. і все.

- Очевидно, що зміни потрібні на законодавчому рівні. На ваш погляд, які саме?

- Міністерство внутрішніх справ розробило законопроект, який проходить опрацювання в парламентських комітетах. Штрафи повинні значно зрости, бо безкарність породжує правопорушення. Дуже багато зараз молодих водіїв, які не мають навіть звичного з радянських часів певного застереження перед автоінспекторами. Та й машини їм не тяжкою працею даються. Планується, скажімо, введення певної бальної системи -- набере водій певну кількість балів, заплатить, наприклад, 500 гривень, а якщо протягом місяця скоїть ще одне порушення – позбудеться посвідчення водія.

- Кажуть, відколи ви прийшли працювати на Закарпаття, водієві, який сів за кермо після випивки, не допомагають ні “дзвінок другу”, ні, навіть, 300 “баксів”.

- Я – потомствений “даїшник” -- і батько, і дядько відпрацювали в ДАІ майже по 30 років. Чоловік сестри теж працює в ДАІ, його батько працював у міліції, а моя сестра… народилася в День міліції! З дитинства пам’ятаю, що батько про тих, у кого забрали права за п’янку, навіть чути не хотів. Крім того, у 1999 році, коли я був у рейді на відпрацюванні одного з районів Тернопільської області, на наше службове авто наїхав п’яний водій – і я три місяці відлежав у лікарні. Тому, можна сказати, “неадекватно” ставлюся до п’яних водіїв.

Другого дня Великодніх свят ми затримали близько 90 водіїв у нетверезому стані. Закарпаття ще такого не чуло! Але ж це відсотків 20-30 з усіх, бо ж біля кожного авто міліціонера не поставиш. Тим більше, при нестачі особового складу і такій кількості транспорту… Проте, думаю, 20-30 автоаварій ми таки попередили.

Тільки за березень на Закарпатті ми зафіксували 21 899 порушень, з них у 1253 випадках водії були у нетверезому стані. Тоді як протягом попередніх двох місяців було зареєстровано лише 18 900 тисяч порушень і виявлено 793 п’яних водіїв. Цифри більш ніж промовисті.

Нині йде, буквально, війна на дорогах держави. Мені моторошно від хрестів, які вздовж доріг на місцях аварій, а хтось їх і не помічає. Все починається з дитинства – як змалечку дитину привчили ставитись до правил вуличного руху. Якби мене малим батько побачив на велосипеді на проїжджій дорозі – я б мав великі проблеми. А зараз повно цих скутерів, більшість з яких завозяться в Україну нелегально і якщо мотоцикл “Мінськ” може давати 40-50 км швидкості, то на скутерах діти ганяють 80-90 км.

ДОКИ БУДЕТЕ ДАВАТИ...

- Нарікають, що зросла ціна техоглядів…

- Не зросла – є перелік платних послуг, які надаються міліцією, затверджений Кабміном. Нас перевіряли і Антимонопольний комітет, і КРУ – нічого зайвого не беремо, просто я вивчив деякі моменти: виявилось, у порівнянні з іншими областями тут недобирали за деякими видами платежів. Це недопрацювання фінансової частини обласного підрозділу ДАІ.

З бюджету служба не отримує необхідне фінансування – передбачено, що маємо заробляти частину коштів. Скажімо, плануємо робити реконструкцію МРЕО. Бо як приїхали в Берегово, мені аж страшно стало -- там МРЕО буквально у “шевченківській хаті”! Гарний приклад -- МРЕО в Мукачеві – все продумано для зручності і відвідувачів, і працівників. Так буде і в Ужгороді. Також приміщення ДАІ треба оновлювати. Мийку закупимо, авто, адже останні 3-4 роки автоінспекція не придбала жодних машин, а 70% транспорту вже підлягає списанню. Як працювати на прогнилій “дев’ятці”, коли порушник їздить на БМВ? Знову ж – форму треба купувати, зараз закупили по одному комплекту, то що, вночі їх прати, а вранці праскою сушити, як в армії?

До того ж, розмови, що підвищення плати призведе до підняття цін на перевезення пасажирів -- абсолютно безпідставні.

- Уряд нібито збирається передати функцію техогляду Міністерству транспорту?

- Питання поки що вивчається. Звичайно, є охочі забрати те, на чому можна заробити кошти. Може ми б і не мали цим займатися, якби було нормальне державне фінансування, але ж ми все самі закуповуємо – від олівця до форми і автомашин.

Та й працівників ми не зможемо передати – в ДАІ працюють люди у погонах. Вважаю, що цю структуру у міліції забирати не можна, адже крім технічного стану ми відслідковуємо і чи не переварені номер кузова та інших агрегатів. Буде загроза масової легалізації крадених авто.

- Трохи особистого. Щодо вас нинішньому керівнику закарпатської міліції Віталію Максимову закидають, що привів кума чи ще якогось родича…

- Дурниці. Керівник повинен мати свою команду. Адже начальника УМВС області питають про роботу всіх підрозділів. Не хвалю себе, але Максимов підбирає професіоналів, людей, яким довіряє. На Львівщині говорили, що це вперше – за призначеним в інший регіон керівником поїхала і вся команда. Львів – велике гарне місто, і кого доля закине туди працювати, намагається закріпитись і залишитись. Але генерал Максимов такий керівник, так ставиться до роботи, що за ним, як кажуть, хоч у вогонь, хоч у воду.

- Чи маєте улюблений анекдот про ДАІ?

- Дуже люблю і поважаю цю службу і не розповідаю анекдоти про ДАІ. Хоча, на жаль, є у нас такі працівники, які призводять до появи анекдотів, а загалом анекдоти породжують низькі зарплати, недостатнє фінансування.

Якось я дивився телепередачу з президентом Росії Путіним. Його запитали доки ДАІ братиме хабарі, а він відповів: поки будете давати. Якби водії не порушували і не намагалися за це відкупитися – такого явища просто не було б. До того ж, нагадаю, відповідальність, за законодавством, однакова – як за отримання хабара, так і за давання його.
Лариса ПОДОЛЯК, "Старий Замок "Паланок"-Мукачево.net
10 травня 2007р.

Теги:

Коментарі

НОВИНИ: Соціо

11:03
/ 1
Підтверджено загибель Юрія Карпинця з Пастілок Дубриницько-Малоберезнянської громади, який майже рік вважався зниклим безвісти
04:22
Військовослужбовцеві з Хустщини, що п'яним забрав чуже авто, "апеляційно" присудили 5 років тюрми з конфіскацією
23:58
/ 4
ВАКС закрив справу проти "закарпатського" ексголови Рахункової палати Пацкана, визнавши його невинуватим
22:10
/ 9
Громада ПЦУ у селі Присліп на Міжгірщині після 5 років протидії МП увійшла до свого храму
11:40
27 квітня в центрі Ужгорода можна буде безкоштовно тестувати інфекційні хвороби, вакцинуватися та виміряти тиск
11:21
/ 1
Мукачево виділило 12,4 млн на безпілотники для двох бригад ЗСУ
10:53
В Ужгороді заступник міністра розвитку громад, територій та інфраструктури Сергій Деркач поспілкувався із міжнародними перевізниками
18:05
Учителі Закарпаття проходять сертифікацію: експерти з усієї України оцінюють їхню майстерність
15:19
Мешканці Чабанівки на Ужгородщині можуть залишитися без води через глиняний кар'єр "Голден тайлу" харківського депутата
11:22
/ 1
Підтверджено загибель Михайла Бадиди з Демечів на Ужгородщині, який понад рік вважався зниклим безвісти
22:39
/ 2
На Запоріжжі поліг Петро Ганич з Кам'яниці Оноківської громади
22:00
/ 4
Командир "Граду" з позивним "Ісус"
17:33
/ 6
У Лютій Костринської громади згоріли будинок і трактор
11:12
/ 2
Чехія допоможе звести реабілітаційний центр в Ужгороді
22:04
Протягом минулого тижня в Ужгороді народилося 53 малюків, у Мукачеві – 34
12:40
/ 1
У 9 закладах Закарпаття можна отримати безкоштовну медичну допомогу при інсульті
11:25
/ 19
В Ужгороді сквер міської лікарні реконструюють і облаштують за 40 млн грантових гривень
17:48
На Закарпатті у березні 2024 року порівняно з груднем 2023 року ціни на продукти харчування та безалкогольні напої зросли на 1,4%
17:12
Цьогоріч у березні на Закарпатті ціни зросли на 0,7%
11:09
В Ужгороді "комунальні" повідомлення про порушення ПДР залишатимуть на авто у червоних зіп-пакетах
10:51
22-річного Івана Бориса з Заріччя, якого з серпня 2022 року вважали зниклим безвісти, зустрінуть і поховають у понеділок
22:15
/ 2
Стало відомо про загибель в лютому під Авдіївкою Віталія Старости з Великої Копані Виноградівської громади
11:36
У Тересві попрощаються з полеглим Героєм Михайлом Руснаком, що більше року вважався зниклим безвісти
22:27
В Ужгороді попрощалися із полеглим Героєм Олексієм Кобцем
15:44
На Закарпатті в теплицях почали збирати ранню картоплю
» Всі новини