Презентація отримала широкий розголос у засобах масової інформації, викликавши жваві дискусії та обговорення.
У першу чергу постало запитання: «Чому цим займається громадськість, а не департаменти освітнього Міністерства»? Відповідь, вочевидь, криється в особливостях політики відомства, очолюваного Д. Табачником, і гуманітарних загрозах, спричинених його поставою. Намагаючись якимось чином протистояти тому українофобському напливу, який супроводжує діяльність МОНМС, громадська організація «Не будь байдужим!» зініціювала та реалізувала креативний проект, який не тільки дає можливість вивчати маловідомі сторінки історії України широкому учнівському загалу, а й підвищує ефективність сприйняття ним інформації.
Альтернативність проекту полягає не лише у виборі історичних тем, які чи то не бажає помічати Міністерство освіти, чи то подає їх у викривленій інтерпретації на догоду певним ідеологічним та політичним орієнтирам. «Родзинка» - в якісному новаційно-технологічному мультимедійному підході, розробленому для школярів групою небайдужих людей: істориків, дизайнерів, громадських діячів і музикантів.
У сучасному світі інформаційних технологій світогляд дитини все більше орієнтується на сприйняття інформації за посередництвом комп’ютера та інтерактивних можливостей, що їх він пропонує. Розробники проекту альтернативних уроків з історії України щонайперше орієнтувалась на високотехнологічні запити сучасного молодого покоління. На етапі розробки ідеї було поставлено просте запитання: «Як можна зацікавити дитину власною історією?».
Вихід був знайдений у застосуванні спеціального редактора презентацій – Prezi, який використовується у сучасних інформаційних презентаціях як альтернатива слайд-шоу та PowerPoint. Цей редактор був розроблений у 2007 р. угорським архітектором Адамом Шомлаї-Фішером програмний інструмент для візуалізації архітектурних планів. Місією редактора, за визначенням її розробників, стало «зробити поширення ідей більш цікавим». Prezi характерна своїм об’ємним інтерфейсом, який дає змогу користувачам наближати та віддаляти об’єкти мультимедійної презентації, переходячи від великої картинки до її окремих деталей, демонструвати та «плавати» по її елементаху 2,5D форматі.
Редактор є оболонкою, яка за допомогою майндмепінгу (від англ. mind map – діаграма, що використовується для відображення слів, ідей, завдань та інших елементів, що об’єднанні та розміщені навколо центрального слова або ідеї) дає змогу розміщувати окремі елементи презентації на т.зв. гілках дизайну, що поєднанні між собою єдиним цілим. Перехід від однієї гілки до іншої значно динамізує процес і створює нові інтерактивні можливості, а об’ємний навігатор Prezi дає кінематографічне відчуття. Тексти, фотографії, малюнки, відео та інші медійні продукти розміщені на одній канві редактора. Робота з ним нагадує плавання на кораблі, який гойдається на морських хвилях.
Ареали використання Prezi надзвичайно широкі: від бізнесу, медіа та політики до архітектури, візуального дизайну, шкіл та університетів. Для прикладу, Світовий економічний форум послуговується цією програмою як складовою своєї презентаційної та медійної стратегії. На Заході Prezi стала невід’ємною частиною навчального процесу середніх та вищих навчальних закладів. Зокрема, як мультимедійний засіб її використовують провідні навчальні заклади в усьому світі: школа Дуайта в Нью-Йорку, школа Стенфордського університету, Гарвардський університет, Інститут майбутнього, освітні програми Discovery.
Таким чином, проект альтернативних уроків з історії України, презентований організацією «Не будь байдужим!», за своєю технологічною начинкою цілком відповідає світовому тренду в інформаційній та освітній галузі та створює альтернативу «сухим» урокам з історії в школах України. Проект змінює концептуальний підхід до уроку, насичує його та динамізує. За допомогою широких інтерактивних можливостей досягається ефект «заглиблення» учнів в урок.
У презентації були використані унікальні історичні фотографії, плакати, кінохроніки тих часів, матеріали преси, листівки, ключові документи, мапи, які поряд з історичними текстами були розміщені на діаграмах майндмепінгу Prezi.
Програма надала й інші можливості для подачі історичної інформації, зокрема її звуковий та музичний вимір. Своєрідним культурно-мистецьким промоутером презентації, що забезпечив їй широку популярність, стало залучення до проекту фронтмена гурту «Танок на майдані Конго» Олега Михайлюти (Фагота), який зробив озвучку текстів мультимедійного уроку, та лідера гурту «Гайдамаки» Олександра Ярмоли, який надав музику для презентації.
З іншого боку, альтернативність полягала також у представленні тем, у висвітленні яких міністерські підручники з історії, зазвичай, обмежувались кількома пасажами, і які мають непересічне значення в історії України.
Якраз про це мені як автору текстів для диску «Карпатська Україна. 1939» хочеться сказати детальніше. Вибір цієї теми був невипадковий. Ідеться про один із етапів українського державотворення на Закарпатті напередодні Другої світової війни, про який переважно коротко згадують в підручниках з історії України в контексті становища західноукраїнських земель у складі Польщі, Румунії та Чехословаччини, хоча його розгляд заслуговує на окреме вивчення.
15 березня 1939 р. на засіданні законодавчого органу Карпатської України – Соймі – була проголошена незалежність Карпато-Української республіки на чолі з президентом, яка мала всі атрибути української державності: національний гімн «Ще не вмерла Україна», тризуб св.Володимира у поєднанні з краєвим гербом, синьо-жовтий прапор, законодавчі та виконавчі органи влади, власні збройні сили. Передісторії та наслідкам цієї дати і була присвячена презентація, яка частково охоплює чехословацький період в історії Закарпаття, розповідає про обставини формування та діяльності автономних урядів Підкарпатської Русі (Карпатської України) у складі Чехо-Словацької федеративної республіки у 1938-1939 рр., становища краю у соціально-економічній, суспільно-політичній, освітньо-культурній та релігійній сферах у цей період, діяльність громадсько-політичних організацій та партій.
Окрему сторінку присвячено історії військового формування Карпатської України – Карпатській Січі. Закарпатські події органічно вписано в європейський та міжнародний історичний контекст.
Загалом, я намагався акцентувати увагу на державотворчих аспектах існування Карпатської України. У 1938-1939 рр. вперше в історії Закарпаття його мешканці мали можливість самостійно і на демократичній основі визначатись відносно своєї подальшої долі. Проголосивши Карпатську Україну на легітимно обраному законодавчому парламенті – Соймі, вони тим самим засвідчили своє прагнення до об’єднання з українським народом по інший бік Карпат, що, зважаючи на складні міжнародні обставини, було успішно реалізовано вже Радянським Союзом по завершенні війни з Німеччиною у червні 1945 р.
Унікальню ця сторінка історії є також і через військовий аспект. Зокрема, у презентації наголошено на безпрецедентному характері збройного опору у масштабах Центрально-Східної Європи, який організували карпатські січовики наступаючим військам гортиської Угорщини в ході окупації останньою території Карпатської України у березні 1939 р. У той час, коли Прага без жодного пострілу здалась на користь А. Гітлера, карпатські січовики чинили збройний опір угорським окупантам, помираючи зі словами «Слава Україні!».
Я дозволив собі не підтримувати тези окремих істориків про те, що із подій на Закарпатті у березні 1939 р. розпочалась Друга світова війна оскільки це є елементом міфотворчості. Водночас не слід применшувати заслуги оборонців краю, збройний виступ яких став своєрідним відлунням світового протистояння, що насувалося на Європу.
Сподіваємось, що перший диск «Альтеративних уроків історії», присвячений темі Карпатської України 1938-1939 рр., стане стимулом для підготовки та реалізації подальших творчих задумів небайдужої частини нашого суспільства.
Олександр Пагіря, автор тексту «Карпатська Україна. 1938-1939 рр» мультимедійного уроку від Руху «Не будь байдужим!», історик, викладач Київського національного університету імені Тараса Шевченка
27 листопада 2011р.
Теги: Карпатська Україна, Табачник, Пагіря