Робота цієї системи зацікавила спеціалістів підрозділів сигналізації та зв'язку усіх залізниць. Відтак, на базі Ужгородської дистанції сигналізації та зв'язку господарі провели для них школу передового досвіду.
Плюси нової системи
Станція Доманинці знаходиться неподалік обласного центру Закарпатської області і кордону зі Словаччиною. Саме ця обставина стала вирішальною при виборі компанії-постачальника. Серце станції — комп'ютеризоване приміщення чергового. На екрани моніторів виведена графічна схема управління роботою залізничного підрозділу. На робочому місці — черговий по станції Іван Чолавин. Він розповідає:
— Той, хто приймає зміну, за допомогою спеціальної карточки, входить у систему і лише після цього може приступати до управління. У цей час ніхто інший у систему увійти не може. Управління здійснюється за допомогою "мишки". Натиснувши на ній клавішу, можна переводити стрілки, відкривати сигнали, задавати і відміняти команди, готувати маршрути, встановлювати нагадування тощо.
Начальник станції Ужгород, у склад якої входять Доманинці, Микола Піщанецький задоволений безперебійною роботою системи. Він наголосив на тому, що вона може працювати на батареях живлення вісім годин. Це важливо на той випадок, коли грозовий розряд вимкне подачу струму. При роботі старої релейної централізації це траплялося дуже часто. Мікропроцесорна ж має на цей випадок спеціальний захист, який надійно запобігає втручанню погодних умов у її роботу. Великий плюс цієї технології, що вона накладена на існуючі наземні пристрої. Система має функції подвійного контролю за безпекою руху.
Перша Betamonta-es була встановлена у 1996 р. на одній із чеських станцій. Згодом модернізовані й удосконалені МПЦ знайшли своє місце на 30 станціях Чехії і Словаччини, де вони надійно експлуатуються. Якість їх устаткування відповідає європейським нормам функціональної безпеки. Для того, щоб впровадити МПЦ на українській станції, треба було її пристосовувати до обладнання, що тут використовується. З цією метою словацькою та українською сторонами проведена велика спільна робота. В результаті отримано відповідний сертифікат Держстандарту України. Аналогічною системою обладнуються три станції у Грузії.
Управляє одна людина
За словами начальника служби сигналізації та зв'язку Львівської залізниці Романа Залізняка, сьогодні на Львівській більше, ніж на інших магістралях збереглося повітряних ліній зв'язку. Їх загальна довжина становить майже 3 тис. км. Через це ще широко використовуються пристрої напівавтоматичного блокування. Нині на прикордонних дільницях, дільницях, де є великий вантажопотік, де відбувається підготовка до пришвидшеного руху потягів, проводяться роботи з модернізації мереж зв'язку. Там уже прокладено волоконно-оптичну лінію зв'язку, встановлено сучасне обладнання цифрової транспортної мережі SDN магістрального і дорожнього рівнів. На дільниці Здолбунів—Львів прокладаються три сучасних кабелі. На даний час вони протягнулися понад 40 км. На цій дільниці також планується модернізувати парковий зв'язок гучномовного оповіщення.
На станції Доманинці, яка знаходиться на дільниці Ужгород—Сянки автоблокування, диспетчерська централізація поки що працюють від повітряної лінії зв'язку. Тут треба прокладати оптичний та мідний кабель. З впровадженням на дільниці мікропроцесорної централізації стрілок та сигналів і мікропроцесорного блокування можна було б замінити застарілу диспетчерську централізацію ПЧДЦ на всіх станціях і впровадити єдину диспетчерську централізацію. Роботою станцій міг би управляти один диспетчер з Ужгорода. МПЦ дозволяє здійснювати управління з будь-якого пункту України. І показове управління станцією Доманинці було проведено зі Львова і Києва.
Мирослав Буркович, Магістраль