Йдеться про пляшки, які майстер оформлює у дивовижній манері, роблячи їх схожими на казкові магічні посудини. У подібних, здається, чарівники й алхіміки зберігають свої особливо цінні зілля й еліксири. Олександр та його друзі, яким він залюбки дарує свої роботи, зберігають у них свої улюблені напої. Ми розпитали майстра про його роботи й сфотографували частину казкової колекції.
— Олександре, чому саме пляшки?
— По-перше, це функціонально. У пляшку можна налити хорошого вина і отримувати подвійне задоволення. А по-друге. Мені подобаються пляшки незвичайної форми. Якось давно я взяв у руки таку одну, здається, це була кругла пляшка від "Унікуму", і подумав, як би її прикрасити. Чимось вона мене надихнула... І я вигадав цю техніку оздоблення.
— У чому вона полягає?
— Відкрити секрети? Гаразд. Я використовую каміння, їх у закарпатських річках багато. Пісок. Для створення фактури поверхні. Ну і клей, фарби. А ще все, що потрапляє під руки. Скельця, намисто, цінні породи дерева... матеріали знаходяться скрізь. Ось, робив пляшку для своєї дружини, хотілося її порадувати. І я використав фігурки з "Кіндер-сюрпризу". З цих іграшок створив довкола пляшки міні-сюжет, який мені, здається, характеризує мою дружину і її чудові якості (сміється). Іграшкові звірята у процесі занять, які любить моя дружина. Довкола кожного — написи. А на вершечку — дракон. Це я. Дракон за китайським гороскопом. Така собі жартівлива робота.
— А ось на пляшці буква "К"...
— Дружину звати Катя. Букву випиляв із монетки.
— Яким чином?
— Напильником. Це нелегко, але цікаво. Свій ініціал, яким прикрашав одні з перших пляшок, бо думав, що вони залишаться у мене, вирізав із радянського карбованця. Потім полірував і приклеював на пляшку.
— І... пляшки не залишаються вдома?
— Бачиш, скільки їх тут? Десяток-півтора. Мої пляшки мандрують. Потрапляють до моїх друзів, колег, родичів. Багатьом подобається те, що я роблю і вони хочуть собі мати таке вдома. Я, зазвичай, не відмовляю, якщо є час і натхнення. Але кожну з них я пам'ятаю. У моєму каталозі вже понад 180 робіт.
— 180 пляшок?
— Ну, це не лише пляшки. Це ще й скриньки "з секретом"...
— Про скриньки, будь ласка.
— Якось мав шматок хорошого дерева і відповідний настрій. І захотів зробити щось оригінальне. Зробив скриньку, а потім інкрустував її річковими камінцями. І ось, спробуй відчинити.
— Я можу. Ти мені кілька років тому показував секрет. Тоді я не знайшов сам... Але знаю, що треба вийняти ось цей камінець і тоді вона відчиниться.
— Правильно. Її я залишив собі. Вона з улюблених. Як і ці пляшки, які тут...
— Куди ж подів стільки своїх робіт?
— Більшість — роздарував. А бували часи, зізнаюся, коли й продавав. І начебто недорого, але на той час це для мене були непогані гроші. Віддавав у сувенірний магазин щось гривень по 30. І вони "розліталися".
— Не шкода?
— Ні. Я ж бачу, як реагують ті, хто приходить до мене і бачить ці роботи. Розумію, що вони не повинні стояти тут на полицях. Нехай радують людей. Ними потрібно користуватися. Кожна ж пляшка придатна, щоб туди налити бальзам, вино чи що хочете.
— Скільки часу йде на одну пляшку?
— По-різному. Адже робиться вона у кілька етапів. Потрібно, щоби висихли клей, фарба, лаки... В середньому тиждень. Кілька вечорів.
— Даєш роботам назви?
— Спеціально назв не вигадую. Просто, коли роблю щось, то умовно для себе якось називаю пляшку: "Око", "Чорний хрест", "Білий хрест", "Бомба", "Кактус".
— Замовляють спеціально?
— Не те, щоби замовляють... Просто просять іноді зробити копію з пляшки, яка сподобалася. Ось мамині колеги... Деякі з них, прийшовши у гості, обов'язково питають: "А що у тебе тут новенького?". Ну як такій людині не зробити персональний екземпляр? Або ось друг, побачив пляшку з кіндерами, яку я зробив для Каті, й попросив подібну для своєї дружини. Я йому сказав підібрати "кіндери", сам тим часом підібрав потрібні камінці...
— Підібрав де?
— У річках. Наші річки виносять на берег дуже гарне каміння. Потрібно просто придивляться, щоби знайти його. Буває, сидимо з дружиною на пляжі навпочіпки годинами, перебираємо річкову гальку.
Зараз уже можна й купити каміння і будь-які матеріали для роботи та оздоблення, але, по-перше, знаходити самому цікавіше, а, по-друге, такого, як можна знайти, не купиш. Десь камінець світліший, десь темніший. Як його повернути в композиції... Це все має значення для мене. Багато матеріалів приношу зі своїх гірських походів. Он, уся комора забита корінцями, пеньками, гілками й зрізами. Все це колись, думаю, згодиться, бо зупинятися не збираюся. Подобається мені це діло.
Олександр Попович, РІО
Kergudu 2011-04-08 / 21:04:00
Завжди приємно побачити і почути про людину, яка з н-і-ч-о-го робить ЩОСЬ! Молодець - і автор, і творець.