Серед дійових осіб різдвяного вертепу у селі Довгому немає звичних для інших регіонів чорта та царів. Проте є мовчазна баба і старий дід. Останній - на вигляд страшний, але втілює мудрість, повагу та авторитет. Саме у різдвяну ніч цю парочку супроводжують пастушки та ангел з Віфлеємською зіркою.
Дід: "Він, як то виходить, страшний дід, а на самім ділі - він красивий".
Колядник: "Гроші треба за пропуск, що із села. Колядуйте, колядуйте, та будуть гроші".
Колядувати у селі люблять і вміють. За три тижні молодь починає репетиції "бетлегему". Вчать нові і повторюють найпопулярніші місцеві колядки. Шиють вбрання та майструють головні убори для ангелів і пастушкІв.
Михайло Бучмей, колядник: "Оприділяємося, хто перший пастир, хто другий, третій, хто недобре вимовляє слова, справляємо один одного, і так проходять наші коляди, святки".
Нині у Довгому три "бетлегеми". Село чимале, а у різдвяні дні треба встигнути обійти усіх. Ходити з "бетлегемом" – справа престижна і благородна. Адже молодь заробляє гроші на церкву.
Михайло Михайлюк: "Ходили наші діди колись за орішки, за яблучка. Зараз уже веселіше, вони вже май круті усі - вже хотять долари, гривні уже перейшли на валюту".
Михайло Ловга, куратор православної церкви с. Довге: "В касу, церковну касу йдуть, на потреби церкви. От так, як тепер ми робили, наприклад, цього року ремонт, ми перекривали церкву повністю, купол, там усе міняли. Грошей для церкви треба, якщо діти не розуміють, то їхні батьки знають, що треба для церкви гроші колядувати".
Із собою довжанські "бетлегеми" носять і цю раритетну шопку. Її бережуть як і решту різдвяних традицій старовинного села.
Співають: "Ісусику маленький спочивай на соломі, кріпи нашу надію, твого спасення, Ісусику маленький прийми нашу гарячу любов до себе, а ти Ісусе вислухай нас і будь благословенний віднині і навіки".
Світлана Максимова, Микола Скунць, 5-й канал