Перед цією визначною подією ми вирішили поспілкуватись з дипломантом.
Отже, знайомимось: Гравс Ольга Іллівна, народилася в с. Обава Мукачівського району. В 1992 році закінчила Обавську ЗОШ 1-2 ступенів, в 1996 році – Мукачівське педучилище, в 2001 році – Тернопільський державний університет за спеціальністю "географія". В 2001-2003 роках працювала викладачем в Обавській ЗОШ 1-2 ступенів, а з 2003-го викладає в ЗОШ № 11 міста Мукачево.
– Вітаємо, Ольго Іллівно, чи брали Ви участь раніше в подібних конкурсах?
– В попередні роки я особисто участь в таких конкурсах не брала. Брали участь тільки мої учні в різноманітних географічних олімпіадах, а також всеукраїнському конкурсі "Кращий географ", який проходив в жовтні 2009 року в Ужгороді. Я керувала командою географів Закарпатської області. Мої підопічні вибороли перше місце. Я в цьому році взяла участь в міському конкурсі "Вчитель року" і перемогла, потім перемогла на обласному і отримала можливість представляти Закарпаття на Всеукраїнському конкурсі "вчитель року –2010" в номінації географія.
– Скільки було номінацій в цьому році?
– В цьому році конкурсанти змагались в 5 номінаціях-правознавство, математика, трудове навчання, хімія та географія. Кращі вчителі України змагались в Ужгороді. Участь у конкурсі з географії взяли 27 конкурсантів-представників усіх областей, Криму, міст Києва та Севастополя.
– На що звертали увагу судді, які оцінювали роботу конкурсантів?
– Кожний етап роботи мав свої критерії оцінювання. Це були такі три етапи. Перший – презентація досвіду у формі майстер-класу "Я роблю це так". Другий – контрольна робота, де оцінювались знання як з предмету, так і з методики викладання. А найбільшу вагу на підсумкове місце мав урок, який географи проводили у класах ужгородської гімназії.
– Чи почерпнули Ви що-небудь під час роботи із учнями Ужгорода і як вони сприймали Вас на уроці?
– Звичайно, це не так як зі своїми, тому що кожен вчитель звикає до своїх учнів, як і вони до нього. Я добре знаю розумові можливості своїх учнів, їх нахили та здібності. Подаючи конкурсний урок в 7 класі, я намагалась повністю висвітлити те питання, над яким працювала і показати як формую і розвиваю у дітей критичне мислення. Я думаю, що мені це вдалося, тому що діти на уроці думали і були активними, хоча я очікувала більшої активності від них.
– Чи мали Ви можливість запозичити для себе що-небудь із уроків інших конкурсантів?
– Умови конкурсу такі, що учасники не бачили урок один одного. Але ми мали можливість поділитися досвідом не безпосередньо на етапах конкурсу, а під час спілкування.
– Окрім навчального процесу Ви можливо працюєте над якимось проблемними питаннями?
– Питання, над яким я працюю в процесі своєї педагогічної діяльності, – це створення оптимального психологічного клімату і навчального простору для формування в учнів критичного мислення на уроках географії.
– Як Ви оцінюєте сучасний рівень знань дітей з географії?
– Треба сказати, що коли діти починають вивчати географію в 6 класі, то кожен у класі цікавиться цією наукою. Тоді вони вивчають фізичну географію, що включає великі географічні відкриття, подорожі, вивчають оболонки нашої планети. Це є надзвичайно цікаво. Дітям подобається. Вони користуються додатковими джерелами – Інтернетом, енциклопедіями. Вони приносять це все на урок, ми обговорюємо і їм цікаво. Трохи не так сприймають вони, наприклад, в 9 класі соціально-економічну географію України. Тут є досить багато таких тем, які, якщо подивитись як їх висвітлили в підручниках, трохи з реальністю не співпадають. Тут ми шукаємо компроміс, учні висловлюють свою думку. Дехто з них не погоджується і внаслідок таких спорів розвиваємо логічне мислення. Але стараємось приходити до єдиновірного вирішення проблеми. Ну і в 10-му класі курс соціально-економічної географії світу досить цікавий і все більше захоплює учнів. Найвищого рівня знань досягають ті учні, у яких краще розвинене логічне мислення, і які більш схильні до вивчення точних наук.
– Чи змінюються в кращу сторону якість підручників з географії?
– Ми у школах Мукачева працюємо з підручниками різних авторів. Немає такого, що у всіх школах однакові підручники. Проходять апробацію підручники для 12-річної освіти. Я брала участь в апробації підручника за 7 клас авторів Коберніка і Коваленка. Знаходжу і помилки в ньому, бажає бути кращим його оформлення – увагу учнів відволікають різні візерункові рамки в підручнику. Але забезпечити підручниками одного автора всі школи міста поки немає можливості.
– Яке Ваше ставлення до частої зміни умов вступних іспитів для дітей?
– Не можна зразу все зробити досконало, тому постійно щось змінюється. Це не дуже добре для дітей. Вони налаштовуються на одне, потім треба швидко перелаштуватися на інше. Я вважаю позитивним, що учні здають тести, за результатами яких вони зможуть вступити до вишів, тому що тільки такий шлях приведе нас до Болонської системи освіти. Але щоб підготувати учня до тестів не завжди вистачає годин уроків.
– Чи є серед Ваших учнів такі, що зможуть продовжити Вашу справу?
– Є багато здібних дітей, мене завжди радує, коли мої учні намагаються знати більше, ніж я. Думаю, що моя справа буде мати продовження
– І на завершення: що б Ви побажали іншим педагогам, які в майбутньому захочуть перемогти на конкурсі?
– Треба в першу чергу дуже багато працювати над собою. Я завжди керуюсь трьома цінностями – віра в Бога, в свої сили та своїх учнів, надія на краще і любов до тих, хто мене оточує і в першу чергу до учнів. Почерк вчителя гартують учні, яких він учить.
Начальник управління освіти Мукачівського міськвиконкому Терезія Тіба, методичний кабінет, освітяни міста висловлюють щиру вдячність Ользі Гравс за творчий підхід до роботи, за перемогу, що принесла славу Мукачеву освітянському.