Спеціалісти стверджують, що розрахунки зазвичай залишаються дуже заплутаними. Трапляється, їхню логіку і арифметику важко збагнути не лише звичайному споживачеві, а й, мабуть, чиновникам відповідальних за це структур виконавчої влади, які вже не один рік поспіль не можуть (чи не хочуть?) розібратися у цих розрахункових комбінаціях, навести порядок, впорядкувати і зробити тарифну політику в житлово-комунальному господарстві простою та прозорою.
Саме з огляду на все це, а також на виконання Плану роботи на ІІІ квартал 2006 року, контрольно-ревізійне управління в Закарпатській області організувало і провело ревізії фінансово-господарської діяльності житлово-комунальних підприємств, що надають послуги з теплопостачання за 2004-2005 роки та І півріччя 2006 року.
Так, за результатами здійснених контрольних заходів у 7 підприємствах житлово-комунального господарства, що надають послуги з теплопостачання, виявлено фінансових порушень на загальну суму 3,5 млн. грн. Треба одразу сказати, що безпосередньо у ході ревізій відшкодовано 70 % від загальної суми фінансових порушень.
За результатами ревізій складено 4 протоколи про притягнення відповідальних осіб до адміністративної відповідальності. На даний час управлінням здійснюється робота для забезпечення відшкодування виявлених фінансових порушень в повній сумі.
Фінансовий стан комунальних підприємств – надавачів послуг
Говорячи про роботу підприємств житлово-комунального господарства потрібно насамперед сказати, в якому вони стані. Так, за результатами ревізії, практично всі перевірені підприємства, що надають послуги з теплопостачання, є упродовж 2005-2006 років збитковими. У цілому за період 2004-2006 роки прослідковується тенденція до постійного зростання збитковості підприємств теплопостачання. Якщо у 2004 році тільки 4-ма з перевірених підприємств допущено 15,7 млн. грн. збитків, то у 2005 році сума збитків сягнула 25 мільйонів гривень, а вже протягом І півріччя цього року підприємства зазнали 30,4 мільйонів гривень збитків.
Які ж причини такої збитковості? За висновками спеціалістів, на збитковість підприємств житлово-комунального господарства негативно впливає зростання прямих витрат. Працівники КРУ з’ясували, що є факти включення до собівартості реалізованих послуг загальновиробничих, адміністративних витрат, витрат на збут, і це встановлено на трьох підприємствах на загальну суму 168,7 тис. грн. Приміром, ревізією в КП „Ужгородтеплокомуненнерго» встановлено факт включення у собівартість 1 Гкал виробництва та реалізації теплової енергії протягом 2004-2005 років необґрунтованих витрат, пов’язаних з оплатою юридичних послуг сторонніх організацій – 51,48тис.грн.(2005рік), оплатою аудиторських послуг – 19,3 тис. грн. (2004 рік) та оплатою оцінки майна – 54,5 тис. грн. (2005рік). Такими діями порушено чинне законодавство.
У контексті розмови про прямі втрати, потрібно зазначити ще й такий важливий чинник. У зв’язку з відсутністю лічильників теплової енергії, підприємствами, що надають послуги з теплопостачання, не обліковується фактичний обсяг виробленої та реалізованої теплоенергії в Гкал або у фізичних одиницях. Кількість реалізованої тепло енергії обраховується на підставі заключених угод із споживачами розрахунковим методом, а сума виробленої – із урахування нормативних втрат. Понаднормативні втрати лягають на фактичні витрати підприємства, результатом чого є збільшення збитків.
Працівники КРУ наводять і такий показовий факт з ревізії: встановлено втрату доходів підприємств за рахунок укладення збиткових угод, заниження цін і тарифів та інших причин на загальну суму 143,43 тис. грн.
Ще однією з причин збитковості на більшості підприємств, що надають послуги з теплопостачання, є незабезпечення відшкодування тарифами, що затверджуються органами місцевого самоврядування, фактичної собівартості послуг. Приклади можна навести дуже показові. Аналіз тарифів на послуги теплопостачання по КП «Ужгородтеплокомуненерго» показав, що відсоток покриття різниці в тарифах становить за період 2004—І півріччя 2006 року для населення від 69,2 % у ІІ півріччі 2005 року до 97,6 % у І півріччі цього року. Однак у жодному з періодів встановлений тариф для населення не покриває фактичних витрат підприємства. Хоча для бюджетних організацій та інших споживачів тариф забезпечує стовідсоткове покриття витрат. Аналогічна ситуація в Тячівському ВУЖКГ: протягом 2005 року для населення фактичні витрати покривалися у тарифах лише на 92 %.
Дебіторська, кредиторська заборгованість підприємств ЖКГ
З огляду на всі вищенаведені факти цілком логічним є й те, що підприємства житлово-комунальної сфери мають чималі суми заборгованості. Аби ж повністю змалювати картину нинішнього стану комунальних підприємств, варто такі дані коротко навести. Так, загальна сума заборгованості підприємств станом на 01.07.2006 р. становить близько 96 млн. грн.. З них за енергоносії – 64,5 млн. грн. (67,4 % від загальної суми заборгованості) та по платежах до бюджету – 5 млн. грн. (5,3 %).
У свою чергу споживачі боргують підприємству за надані послуги понад 50 млн. грн. З них найбільшу питому вагу, або 61,4 % чи 31 млн. грн., становить заборгованість населення за одержані послуги з теплопостачання.
Висновки і пропозиції працівників КРУ
За результатами ревізії працівники КРУ виробили пропозиції, реалізація яких поліпшила б стан підприємств житлово-комунального господарства. Так, на думку контролерів-ревізорів, у першу чергу необхідно здійснювати реконструкцію та ремонт теплових мереж, зношеність яких перевищує 60 %, що впливає на втрати теплоенергії.
Оскільки мережі теплопостачання знаходяться в комунальній власності, на рівні органів місцевого самоврядування необхідно передбачати кошти на їх розвиток (капітальний ремонт, реконструкцію) у видатках місцевих бюджетів. Відтак необхідно провести роботу щодо забезпечення підприємств теплоенергетики лічильниками виробленої та поданої до споживачів теплової енергії.
На рівні самих підприємств слід активізувати претензійно-позовну роботу щодо стягнення заборгованості із споживачів за одержані послуги, встановити жорсткий контроль за втратами теплової енергії, здійснювати облік понаднормативних втрат. А також потрібно забезпечити жорсткий контроль за правильністю формування витрат на виробництво та реалізацію комунальних послуг.
Слід врахувати, що цього року, за рішенням уряду, проводиться відшкодування різниці в тарифах, які понесли підприємства житлово-комунальної сфери протягом попередніх років. Тому перед службою постає завдання перевірити правильність складання підприємствами розрахунків на одержання коштів з Державного бюджету та цільове використання цих коштів.
Прес-служба КРУ в Закарпатській області
23 січня 2007р.
Теги: