17 вересня працівники цивільного захисту святкували своє професійне свято, але не у всіх представників цієї професії був святковий настрій. От і у колективу державного авіаційного підприємства "Карпати - Авіа", Міністерства України з питань надзвичайних ситуацій, яке має безпосереднє відношення до цивільного захисту його не має, оскільки вже рік, як припинена повноцінна робота, не сплачується заробітна плата, а подальша доля підприємства й кваліфікованих працівників під великим питанням. З цією інформацією та проханням допомоги, напередодні свята, звернулися до нас працівники згаданого підприємства.
З’ясувати всі аспекти справи, вирішено на місці, спілкуючись з теперішнім генеральним директором державного авіаційного підприємства "Карпати - Авіа" МНС України – Недбальським Віктором Дмитровичем (Додаток 1 до Звернення № 3/27 від 17 вересня 2009 року).
У зверненні зазначено, що "підприємство припинило свою діяльність, згідно з наказом Державіаадміністрації № 649 від 19.09.2008 року, постійною комісією з питань сертифікації експлуатантів у зв'язку з невиконанням ДАП "Карпати - Авіа" вимог чинного законодавства України та діючих у відповідності з ним нормативно-правових актів, що регулюють діяльність цивільної авіації, було призупинено дію сертифіката експлуатанта (заборона польотів) згаданого підприємства №071 від 02.08.2008 року.
Це відбулося за керівництва колишнього Генерального директора підприємства Гарагонича Г. О. Ще в серпні 2008 року, було здано в оренду малому приватному підприємству "Гелі-Пет" вертоліт МІ-8 URCEI, який згодом виявили в Афганістані в зоні бойових дій. Цим - були грубо порушені щоквартальні накази Державіаадміністрації щодо заборони виконання польотів українських повітряних суден в зонах бойових дій. Окрім цього, при здачі повітряного судна в оренду, п. Гарагоничем були порушені нормативні документи цивільної авіації прийняті в Україні, а саме:
- договір з приватним малим підприємством "Гелі-Пет" про здачу в оренду вертольота не був завізований провідними спеціалістами і колектив про його існування не знав;
- згідно з Правилами сертифікації експлуатантів, категорично заборонено здавати в оренду повітряні судна підприємствам, які не мають сертифіката експлуатанта й не мають права здійснювати авіаційні роботи, технічне обслуговування для забезпечення авіаційної безпеки".
"В результаті: колишнього директора просто звільнили; підприємство залишили 9 місяців без керівництва, працівників перевели на восьмигодинний робочий тиждень і вже 6-тий місяць не сплачують заробітну плату, таким чином, поставивши підприємство в умови, в яких воно не в змозі самостійно відновити роботу та продовжити сертифікати", - зазначив у зверненні голова Закарпатської обласної організації УНП Іван ГАБОР.
За словами генерального директора ДАП "Карпати - Авіа" МНС України Віктора Недбальського, - "вертоліт МІ-8 URCEI повернули на Україну, але в розібраному стані – він перебуває в місті Сімферополі. За зверненням місцевої митниці, в столиці АРК, відбулося судове засідання, за ознаками виявленого порушення митних правил. ст. 348 МК України, за рішенням якого вирішено віддати вертоліт підприємству "Карпати-Авіа". На даному етапі його частини чекають зборки, але на жаль МНС України має намір передати вертоліт в місто Ніжин.
Ще один з вертольотів зданий в оренду до Африки, теж не повертається, оскільки африканське підприємство боргує ДАП "Карпати-Авіа" 250 тис. грн., а на повернення коштів в них немає. З цього питання 2 роки поспіль ведуться судові процеси".
УНП звертається до Уряду з проханням надати фінансову допомогу підприємству, оскільки через скрутне становище фірми, організувати колектив на натхненну працю і оперативно здійснити заходи по оздоровленню підприємства в стислі строки, буде дуже важко. Адже накопичена заборгованість по заробітній платі, по платежам у фонди і перед ДП "УКР. Цеат" за продовження ресурсів вертольотів і агрегатів сумарно зросла до – 242067 грн.
"Кожен з працівників підприємства сподівається на зміни до кращого і твердо вірить у відновлення роботи і повернення гелікоптера МІ-8 URCEI, а головне розрахунку з боргами", - наголошує Іван Габор.