Василь Пацкан, директор компанії "Карат-Мотор": "Закарпатці найбільше цікавляться недорогими бюджетними моделями "Тойоти"

У понеділок перестала діяти введена урядом 6 березня 13-відсоткова надбавка на імпорт автомобілів. Перед її скасуванням багато хто очікував, що це призведе до зниження цін на іномарки, оскільки, мовляв, за логікою, автодилерам дешевше обходитиметься розмитнення. Однак насправді цього, найімовірніше, не буде. Сподіватися, що машини цієї осені стануть дешевшими, навряд чи вартує.

Василь Пацкан, директор компанії "Карат-Мотор": "Закарпатці найбільше цікавляться недорогими бюджетними моделями "Тойоти"

Авторинок непристойно впав

Причина – криза. Коли ми почали цікавитися можливими наслідками скасування згадуваної надбавки, з’ясувалося, що очікувати падіння цін не слід. По-перше, тому, що вони й так суттєво знизилися проти минулого року. А по-друге, введення в березні додаткового мита на імпорт авто за великим рахунком не вплинуло на цінову ситуацію.      

2009-ий для автодилерів – справжня катастрофа. Якщо останні років п’ять український авторинок ріс, мов на дріжджах, інколи випереджаючи показники всіх європейських країн, то з кризою стався обвал аж до непристойності. У липні 2009-го українці придбали на 77 % менше машин, аніж роком раніше (у червні – на 78 %). Через брак попиту дилери почали знижувати ціни на автівки (у доларах). А цього літа ринок якось дихав винятково з допомогою акцій, що стали єдиним способом продажів. Практично кожна компанія-дилер пропонувала клієнтам суттєві знижки. Загалом машини іноземного виробництва в Україні можна купити на 30–35 % дешевше, ніж улітку 2008-го (у доларах).

Василь Пацкан, директор компанії "Карат-Мотор", офіційного дилера на Закарпатті автомобілів "Тойота", розповів у коментарі "СЗ "Паланок", що цього року падіння продажів фіксується на рівні 85 %. Люди майже не купують, а більше придивляються. За словами бізнесмена, найбільше цікавляться недорогими бюджетними моделями, ще на більш-менш пристойному рівні йде продаж моделі "Камрі".

"Судячи з динаміки продажів, із того, як люди відвідують автосалон, восени не варто очікувати зростання реалізації, – каже Василь Пацкан. – Ситуація дуже складна, і я б не прогнозував, що вона поліпшиться найближчим часом. Стосовно того, що ціни восени можуть впасти, – це нереально. Єдине, що, можливо, поліпшить ситуацію, – акційні пропозиції. Наприклад, нині в нашому салоні можна купити "Prado" за 50 тисяч доларів, тоді як раніше ця модель коштувала 65 тисяч".

Майже всі експерти стверджують, що головною причиною обвалу ринку стало припинення доступного автокредитування. Якщо минулого року продажі автомобілів на виплат становили близько 70 % загального обсягу, то нинішнього – тільки 4–6 %. Тим часом, за інформацією Всеукраїнської асоціації автоімпортерів і дилерів, тепер на складах компаній є близько 70 тисяч автомобілів. Причому майже всі вони завезені минулого року  та на початку нинішнього.

Василь Пацкан підтвердив цю інформацію. За його словами, збільшення мита не вплинуло на ціни автомобілів у його автосалоні, оскільки вони були імпортовані раніше, тож у собівартість не треба було "забивати" понаднормові витрати на розмитнення. Така ситуація й в інших дилерів. Саме тому скасування цієї надбавки не вплине на ціни. Навпаки, автівки у гривнях будуть тільки дорожчати, що пов’язано з курсовими коливаннями.

Цікаво, що директор автосалону "Шафран" Михайло Греньо переконаний: одного відновлення автокредитування мало. "Кредити дають і тепер, але під дуже великі відсотки, – каже бізнесмен. – Усе лихо через катастрофічну ситуацію в економіці. За моїми даними, Україна нині на рівні 1998 року. Якщо люди не мають роботи, то як вони будуть брати кредити, з чого будуть платити щомісячні внески й відсотки? Не будуть. Коли треба виживати, питання придбання автомобіля відходить на другий план. Він не є тепер доконечною потребою для пересічної родини. На жаль, відбувся зворотний процес – машина з необхідності перетворилася на розкіш".

Чортова дюжина – неефективна

За логікою, зменшення ввізного мита могло б привести до падіння цін на іномарки, однак, за даними авторитетної в Україні інформаційно-аналітичної групи "AUTO-Consulting", цього не станеться. Радше навпаки – з цього тижня почнуться постачання нових партій автомобілів, які купувалися й розмитнюватимуться за значно вищим курсом євро й долара. Митне оформлення й інші податки сплачуватимуться, виходячи з тих же цифр. Це означає, що в гривневому еквіваленті автомобілі подорожчають, і навіть акції не наблизять ціни до колишнього рівня.

І справді, судячи зі слів автодилерів, за півроку, що діяла надбавка, істотних доходів у бюджет вона так і не принесла (а вводили її саме для цього), бо стан економіки погіршувався. І хоча її скасували, автобуму не буде, адже масове кредитування досі не відновилося, а отже, попиту просто немає.

Щоправда, дехто з аналітиків вважає, що скасування цієї надбавки все ж може допомогти ринкові. Йдеться про те, що це може надихнути продавців автомобілів запровадити суттєвіші знижки. Річ у тім, що невдалий рік призвів до браку обігових коштів у компаніях. Тепер з’являється нагода імпортувати машини 2009 року виробництва й живі гроші будуть просто необхідні. Такий варіант, звісно, теж можливий, але це припущення із серії "циганка надвоє гадала".

Щоб наочно продемонструвати розрахунок імовірних цін, скористаємося готовим прикладом аналітиків згадуваної групи AUTO-Consulting. Для цього взято умовне авто вартістю 20 тис. євро  2008-го при курсі 7,5 UAH/EUR ціна такої машини у гривні становила 150 тисяч. Практично за цю ж суму це авто можна придбати й сьогодні. Проте автомобіль такої ж вартості, завезений у вересні, коштуватиме ніяк не менше 215,8 тис. грн, та й то лише у разі, якщо курс гривні до євро не перевищить позначку 10,8 (а ми з вами знаємо, що євро давно перескочило цей рубіж).

Експерти навіть не беруться прогнозувати, коли ситуація може змінитися на краще. Михайло Греньо називає нинішні реалії катастрофою, до якої призвела бездумна державна політика. Каже, що люди тепер навіть "Таврії" та "Жигулі" не купують, не те що іномарки. Що ж стосується виходу ринку з ями, директор "Шафрана" вважає, що він почнеться лише тоді, коли економіка оживе. А це буде, судячи з усього, ще нескоро.

Василь Пацкан також далекий від оптимізму. На запитання, коли ринок може вийти на минулорічні показники, він тільки всміхнувся. Каже, що це дуже далека перспектива. Аби більш-менш оздоровити ситуацію, на думку директора салону "Карат-Мотор", треба щонайменше два роки.

Ярослав Світлик, "Старий Замок "Паланок"
10 вересня 2009р.

Теги: авторинок, "Тойота", автомобілі, продаж

НОВИНИ: Соціо

18:05
Учителі Закарпаття проходять сертифікацію: експерти з усієї України оцінюють їхню майстерність
15:19
Мешканці Чабанівки на Ужгородщині можуть залишитися без води через глиняний кар'єр "Голден тайлу" харківського депутата
11:22
/ 1
Підтверджено загибель Михайла Бадиди з Демечів на Ужгородщині, який понад рік вважався зниклим безвісти
22:39
/ 2
На Запоріжжі поліг Петро Ганич з Кам'яниці Оноківської громади
22:00
/ 4
Командир "Граду" з позивним "Ісус"
17:33
/ 5
У Лютій Костринської громади згоріли будинок і трактор
11:12
/ 2
Чехія допоможе звести реабілітаційний центр в Ужгороді
22:04
Протягом минулого тижня в Ужгороді народилося 53 малюків, у Мукачеві – 34
12:40
/ 1
У 9 закладах Закарпаття можна отримати безкоштовну медичну допомогу при інсульті
11:25
/ 19
В Ужгороді сквер міської лікарні реконструюють і облаштують за 40 млн грантових гривень
17:48
На Закарпатті у березні 2024 року порівняно з груднем 2023 року ціни на продукти харчування та безалкогольні напої зросли на 1,4%
17:12
Цьогоріч у березні на Закарпатті ціни зросли на 0,7%
11:09
В Ужгороді "комунальні" повідомлення про порушення ПДР залишатимуть на авто у червоних зіп-пакетах
10:51
22-річного Івана Бориса з Заріччя, якого з серпня 2022 року вважали зниклим безвісти, зустрінуть і поховають у понеділок
22:15
/ 2
Стало відомо про загибель в лютому під Авдіївкою Віталія Старости з Великої Копані Виноградівської громади
11:36
У Тересві попрощаються з полеглим Героєм Михайлом Руснаком, що більше року вважався зниклим безвісти
22:27
В Ужгороді попрощалися із полеглим Героєм Олексієм Кобцем
15:44
На Закарпатті в теплицях почали збирати ранню картоплю
15:34
/ 1
Юрій Лущай з Краматорська, що поліг на Донеччині і похований у Великих Лучках, був істориком і відомим вікіпедистом
11:33
/ 1
На Сумщині поліг Василь Цинканич з Бегендяцької Пастілі Великоберезнянської громади
10:56
На війні з росією поліг Олексій Кобець з Ужгорода
19:16
/ 1
На Закарпатті військовий уник реального покарання за переправлення "ухилянта" через кордон
15:47
/ 9
У Буківцьові на колишній Великоберезнянщині створили новий монастир УПЦ Московського патріархату
11:17
/ 1
Дубівська громада сьогодні попрощається з Василем Скрипником з Красної, що загинув ще в травні 2022-го
22:28
/ 1
На Запоріжжі поліг Іван Гецко з Кушниці Керецьківської громади
» Всі новини