Проте панікувати не слід. Адже, вивчивши Закон "Про захист прав споживачів", можна знайти вихід із будь-якої ситуації, де головними дійовими особами якраз і є споживач та продавець товарів (робіт, послуг).
Перш за все потрібно знати, що до товарів неналежної якості входять як товари з незначними недоліками (наприклад, мобільний телефон із подряпаним екраном чи краватка з плямою, яку можна вивести), так і ті, що мають істотні вади (книга зі склеєними сторінками, розпароване взуття тощо). Істотним, до речі, вважають недолік, який повинен мати хоча б одну з таких ознак — його взагалі не можна усунути; усунення потребує понад 14 календарних днів; робить товар суттєво іншим, ніж передбачено договором, — фальсифікований товар. Наприклад, підроблені парфуми відомої марки, які лише ззовні схожі на оригінал.
Таким чином, якщо споживач виявив недолік у непродовольчому товарі впродовж гарантійного терміну, то він може вимагати пропорційного зменшення ціни, безоплатного усунення недоліків у розумний строк, відшкодування витрат на усунення недоліків товару. Також споживач має право на розірвання договору та повернення сплаченої за товар грошової суми, вимагати заміни товару на такий же або аналогічний.
Якщо покупцеві відмовлять у його правах (наприклад, тому що недолік виник з його вини), то у нього є право на експертизу. Остання і визначить реальні причини втрати якості товару. Для цього покупцеві необхідно пред'явити продавцю або виробникові товару письмову вимогу. Отримавши її, продавець (виробник) зобов'язаний організувати експертизу.
Зазвичай все це додає споживачеві зайвого клопоту, але його можна компенсувати.
Наведу реальний приклад. Пан Юрій П. придбав за 500 грн. мобільний телефон в одному з ужгородських салонів. ПІД час гарантії телефон вийшов із ладу. Тоді його власник віддав його на попередню експертизу, за якою було встановлено вину споживача. Проте повторна експертиза таки виявила - винен виробник. Тоді споживачу повернули вартість телефону. Втім, на цю тяганину Юрій затратив досить багато часу. Тому він і звернувся за захистом своїх порушених прав в „Об'єднання захисту прав споживачів".
Відтак „Об'єднання" підготувало матеріали до Ужгородського міськрайсуду. Суддя О.Монич оперативно і фахово розібравшись у наданих суду матеріалах, виявила порушення прав споживача і призначила — компенсувати Юрію П. матеріальний та моральний збитки у розмірі чотирьох тисяч гривень.
Допоможемо суб'єктам господарювання та споживачам захистити свої законні права. Тел.: 8 (050) 611-16-21.
Мирослав Домище,
голова ГО "Об'єднання захисту
прав споживачів"