З огляду на важливість проблеми заощадження енергії в глобальному масштабі, практично у всіх країнах світу проводяться різні заходи, покликані зменшити кількість споживаної енергії як у промислової, так і в соціальної сферах. У багатьох країнах світу тривають пошуки нових джерел енергозабезпечення та розробляються заходи щодо енергозбереження, прийняті відповідні національні програми. Така програма розроблена й у нашій країні.
Проте досвід розвинутих країн і власний досвід України вказує на необхідність державного регулювання процесами енергозбереження та проведення цілеспрямованої державної політики. Тільки держава шляхом виваженої законодавчої, гнучкої цінової, тарифної та податкової політики має можливості забезпечити дієздатність фінансового механізму енергозбереження. Такі механізми вже діють, і одним з них є цілеспрямоване виділення коштів на здійснення обліку паливно-енергетичних ресурсів, що виробляються та споживаються. Саме з цією метою протягом 2007-2008 років з Державного бюджету України було виділено 1,3 млрд. грн. коштів субвенції на заходи з енергозбереження, у тому числі оснащення інженерних вводів багатоквартирних житлових будинків засобами обліку споживання води і теплової енергії, ремонт і реконструкцію теплових мереж та котелень, будівництво газопроводів і газифікацію населених пунктів. У всій державі таким чином кошти бути витрачені на 3 тисячах об’єктів, і практично всі ці роботи перевіряє наразі контрольно-ревізійна служба.
Як повідомили "Закарпаття online" в прес-службі КРУ в Закарпатській області, на Закарпатті також тривала аналогічна робота. Протягом 2008 року та І півріччя 2009 року працівники контрольно-ревізійного управління в Закарпатській області завершено ревізії на 8-ми об’єктах контролю, в тому числі в поточному році на 4 об´єктах : в управлінні міського господарства Мукачівського міськвиконкому, управлінні міського господарства Ужгородської міської ради, відділі капітального будівництва Ужгородської райдержадміністрації та відділі капітального будівництва Мукачівського міськвиконкому.
Загалом за рахунок коштів субвенції з державного бюджету за 2007- 2008 роки було передбачено профінансувати Закарпатську область для 11 розпорядників бюджетних коштів по 38 об’єктах будівництва (реконструкції). На будівництво цих об’єктів планувалося спрямувати в 2007 та 2008 роках всього 36,6 млн. грн. (в тому числі сума співфінансування з місцевих бюджетів – 5,2 млн. грн.). Фактично виділено і профінансовано всі 11 розпорядників бюджетних коштів по 38 об'єктах на загальну суму 35,9 млн. грн., (в тому числі сума співфінансування з місцевих бюджетів – 4,5 млн. грн.). Наразі ревізіями вже охоплено практично 28 мільйонів гривень, або 75 % від виділеного обсягу фінансування. Здійснено видатків на виконання робіт на загальну суму 29,5 млн. грн. За матеріалами ревізії, загальна сума бюджетних коштів, які не освоєні та не використані складає 6,5 млн. грн., які перераховано до державного бюджету. Причиною не освоєння коштів є те, що з боку окремих підрядних організацій не дотримувалися умови договору, в частині дотримання строків будівництва по ряду причин, в тому числі : відсутності належної виробничої бази для виконання робіт у стислі терміни.
Якщо ж повернутися власне до результатів ревізії, то слідує відмітити, що наразі вже проведені 8 контрольних заходів, за результатами яких виявлено фінансових порушень на 4 об’єктах контролю на загальну суму 3,6 млн. грн. З них незаконні витрати бюджетних коштів складають 1 млн. 53 тис. грн., непродуктивні витрати фінансових ресурсів унаслідок неефективних управлінських дій на суму 2,6 млн. грн.
Із загальної суми виявлених порушень найбільшу питому вагу порушень виявлено в Головному управлінні міського господарства Ужгородської міської ради. Тут, зокрема, проведено зайві виплати бюджетних коштів, внаслідок завищення обсягів і вартості виконаних ремонтно-будівельних робіт на загальну суму 677,6 тис. грн.
Ще одне порушення — непродуктивні витрати фінансових ресурсів унаслідок неефективних управлінських дій. Це порушення виникло через те, що за кошти субвенції були закуплені по занадто високій ціні котли для реконструкції котелень. Так, ревізією з питань правильності визначення вартості котлів, включеної в акти виконаних робіт приватною фірмою, встановлено факти оплати вартості котлів за державні кошти за ціною вищою, ніж справедлива ринкова, що призвело до непродуктивних витрат унаслідок неефективних управлінських дій, виявлених контрольними заходами, на загальну суму 348,1 тис. грн. Те, що сума, сплачена за них, є завищеною, визначили контролери-ревізори тоді, коли порівняли вартість одного й того ж товару одного й того ж виробника у Закарпатській та Івано-Франківській областях.
Але найбільшим проблемним питанням, на думку не лише контролерів-ревізорів, а й окремих спеціалістів, було те, що кошти субвенції виділялися без будь-якого економічного обґрунтованого розрахунку щодо економії теплової енергії при їхньому використанні. При наймі жодних підтверджуючих документів (обґрунтувань, розрахунків, тощо) працівникам КРУ не було надано до перевірки. Результат відповідний: непродуктивні витрати внаслідок неефективних управлінських дій складає 2,6 млн. грн.
У ході ревізії, вжитими заходами з боку ревізорів, фінансові порушення виявлені в УМГ Ужгородської міськради відшкодовано на загальну суму 262,7 тис. грн. (незаконні витрати. За наслідками ревізії складено 6 протоколів про адміністративне правопорушення. Матеріали ревізії передані до правоохоронних органів.
Парадоксальним є ще й такий факт: зустрічними звірками в КП "Уж-тепло" та КП"Мукачівтепло" встановлено, що переважна більшість багатоквартирних житлових будинків, в яких встановлені теплові лічильники, відключені від системи центрального опалення. Так, із 50 будинків м. Ужгорода, в яких встановлені теплові лічильники, у 29 із них відключені квартири від центрального опалення в обсягах понад 50%. Ревізією також встановлено, що показники встановлених лічильників теплової енергії ніким не використовуються і при розрахунках за надані послуги по теплопостачанню між споживачами та надавачем послуг з теплової енергії не враховуються.
Підрядники завищують вартість виконаних робіт
Факти завищення вартості робіт виявлені контролерами-ревізорами ледь не по всіх об’єктах, які обревізували працівники КРУ в Закарпатській області. Так, завищення вартості та обсягів робіт виявлені контролерами-ревізорами й під час проведення ревізії використання субвенції на енергозбереження в УМГ та ВКБ Мукачівського міськвиконкому. У першому випадку підрядник завищив вартість та обсяги виконаних робіт за рахунок включення в акти виконаних робіт непідтверджених витрат на суму 91 тис. грн., у другому — на 258 тис. грн. Це, відповідно, призвело до зайвого використання коштів субвенції виділеної з державного бюджету на заходи з енергозбереження.
Аналогічне порушення виявлене у ВКБ Ужгородської райдержадміністрації: тут виявлені факти зайвих виплат бюджетних коштів та завищення вартості виконаних ремонтно-будівельних робіт на 26,7 тис. грн. по об’єкту "Підвідні газопроводи високого тиску".
Вжитими заходами у ході ревізії забезпечено відшкодування та усунення всіх виявлених порушень фінансової дисципліни і по Мукачівському ВКБ, і по ВКБ Ужгородської РДА. Матеріали обох ревізій передані до правоохоронних органів.
Працівники КРУ вносять пропозиції щодо вирішення проблемних питань
Результати ревізій дають можливості визначити ефективність використання коштів субвенції. Принаймні, так стверджують працівники КРУ в Закарпатській області. Працівники управління говорять про те, що використані кошти субвенції, спрямовані на оснащення вузлів вводу житлових будинків засобами обліку води та теплової енергії, не дали економічного ефекту тому, що придбані лічильники, якими обладнано вузли вводів житлових будинків комунальної власності, не використовуються для обліку споживання та регулювання води й теплової енергії. Однак попереднє вивчення нормативних документів свідчить, що порядку розподілу вартості теплової енергії, води відповідно до показників лічильників на вводах до багатоквартирних житлових будинків на сьогоднішній день не визначено. Складання договорів із ЖРЕПами на оплату спожитих або втрачених у внутрішньобудинкових мережах тепла або води не передбачено. Відповідно, мешканці комунальних житлових будинків проводять оплату за визначеною рішенням місцевих органів влади або безпосередньо за даними лічильників в квартирах. Практичне застосування лічильників відсутнє як на підприємствах Водоканалів так і Тепломережах.
Тобто, об’єкти будівництва, фінансування яких проводилося за рахунок коштів субвенції на підставі бюджетних програм, втратили свою актуальність. В подальшому, пропонують працівники КРУ, при затверджені Кабміном переліку об’єктів будівництва доцільно провести попередній контроль з метою уникнення порушень та досягнення прогнозованого ефекту. Або ж уже зараз розробляти спеціальні програми з енергозбереження, аби мати можливість, у разі виділення коштів, адаптувати їх до умов та можливостей державного фінансування.