- Туристична галузь у нашому краї розвивається цілком динамічно. Та так, що за всіма показниками торік Закарпаття стало кращим, випередивши навіть Крим!.. - каже Федір Федорович. - Насамперед це сталося завдяки тісній співпраці бізнесу, науки і державних органів. Скажімо, в нашій державі й за кордоном в один і той же період проводиться багато важливих для галузі виставок. Якщо присутність на них розділити щонайменше на трьох взаємозацікавлених представників, то можна побувати скрізь. Так і сталося. Закарпатці охоплювали всі заходи, репрезентували наш край професійно, зацікавлено і по-європейськи достойно.
А розповідати іноземцям було про що. У нас розроблено нові турмаршрути: винний, мінеральний, гастрономічний (кухні народів Закарпаття), військовий - місцями боїв у Карпатах під час Першої і Другої світових воєн. А ще - покращилася сервісна база - відкриваються пристойні готелі, мотелі, ресторани, запрацювали сім інформаційно-туристичних центрів. Усе це разом і дало Закарпаттю можливість вийти на перше місце в країні.
У нинішньому році Закарпаття отримає нові турмаршрути: астрономічний (споглядання за нічним зоряним небом і Сонячною системою), "Золото Карпат", "Соляний шлях" - від Солотвина і Шандрова вздовж Тиси до замків... Вінцем цього стане об'єднання всіх маршрутів у єдиний Карпатський туристичний шлях.
- Які проблеми доводиться розв'язувати?
- Найбільша проблема не гроші і не наявність сучасної бази, а брак кадрового потенціалу. До речі, всіх наших студентів запрошують на роботу ще під час навчання. Є навіть такий показник: якщо студент з третього курсу не працює в профільній організації -в нього туманне майбутнє.
Та й викладачі намагаються поєднувати науку з практикою. Приміром, я кожного літнього і зимового сезону проводжу екскурсії. Вивчаю типологію сучасного туриста. Цьому присвячена і моя нова книга "Соціологія туризму" - перша за такою тематикою на теренах СНД. Загалом кафедра щороку бере участь у 20-30 міжнародних конференціях.
- Кажуть, що бізнес у туризмі основа основ...
- ... але він не є визначальним. Особливо під час глобальної фінансово-економічної кризи. Бізнес працює за схемою: гроші - товар - гроші. Він дуже поспішає з усього викачувати гроші, поки сприятлива економічна кон'юнктура. Як наслідок, на всіх континентах маємо мережі однакових ресторанів, готелів, послуг одного бренду і рівня обслуговування. Це, на мою думку, призводить до невиправданої і непотрібної конкуренції.
Мандрівник хоче не лише м'яко спати і смачно їсти в модерних готелях і ресторанах, а передусім отримати задоволення від перебування на тій чи тій території. Вловити ці тонкощі, розробити цікаві програми - то ціле мистецтво в туризмі!.. Ними повинні займатися професіонали.