– Насамперед скажу, що наше управління після реорганізації не має контрольних функцій, які тепер належать екологічній інспекції, – каже Андрій Вікторович. – Ми провадимо загальне керування й регулювання у сфері охорони навколишнього середовища, в тому числі й щодо поводження з відходами. Однак все-таки це не означає, що ми не вирішуємо проблем. Навпаки, я дивуюся, чому органи місцевого самоврядування, чиновники на місцях, знаючи, що наше управління готове порушувати питання, лобіювати їх вирішення на рівні не тільки обласної влади, а й Мінприроди, не ініціює проектів. До прикладу, коли виникла проблема з полігонами твердих побутових відходів у Мукачеві, до нас звернулася місцева влада, і ми зініціювали, а Мінприроди підтримало, аби з фонду охорони навколишнього природного середовища були виділені потрібні кошти. Як наслідок, тоді на рекультивацію старого й будівництво нового полігонів знайшлося майже два мільйони гривень.
– Стосовно розміщення. Ви контролюєте чисельність сміттєзвалищ й екологічну ситуацію на них?
– Звичайно. Адже, згідно з нашим законодавством, сміттєзвалище – це об’єкт підвищеної екологічної небезпеки. Всі вони повинні мати відповідну документацію, пройти екологічну експертизу тощо. Нині на Закарпатті буквально три сміттєзвалища мають усю передбачену нормами документацію – ужгородський і мукачівський полігони твердих побутових відходів (ТПВ), а також той, що в селі Боржаві Берегівського району.
Всього ж, якщо говорити про статистику, в області нині діють 272 пункти розміщення непотребу (263 сміттєзвалища та 9 полігонів твердих побутових відходів (ТПВ). Вони займають 219 га, де складується понад 4 млн тонн непотребу: побутового сміття, тирси, полімерних матеріалів.
– У вас, напевно, ведеться облік і перевірка тих, хто вивозить відходи. Це прерогатива тільки комунальних служб чи є в області уже й приватні бізнес-структури, які заробляють на смітті?
– Побутовий непотріб вивозять і підприємства й організації самостійно, й окремі приватні структури, і спеціалізовані комунальні служби. Останніх, до речі, в області 110. Але багато з них, насамперед сільські, не мають відповідних засобів, тому дуже погано виконують свої обов’язки. Звичайно, ми контролюємо їх роботу.
Для нас найголовніше – простежити шлях відходів: куди вивозяться, як утилізуються чи захороняються. Якщо підприємства, до прикладу, не представляють нам усіх потрібних документів, то ми, відповідно, не видаємо їм лімітів і дозволів.
– Пане Андрію, а куди діваються відходи, які є токсичними?
– Деякі їх види, що не підлягають вивезенню на сміттєзвалища, як, наприклад, відходи вторинної сировини, брухт, свинцеві акумулятори, відходи пластмаси, поліетилену (плівка, ПЕТ-пляшки), картону, макулатури, склобою, збираються й відправляються на утилізацію за межі області підприємствами, які мають відповідні ліцензії Мінприроди України.
На території нашої області немає заводів із переробки токсичних відходів. І ми вважаємо, що недоцільно їх створювати, враховуючи унікальність краю. Знову ж таки, повернуся до теми ініціативності й бажання влади на місцях вирішувати проблему. Наше управління розробляло проект будівництва сміттєпереробного заводу в Ужгороді, навіть досягли певних домовленостей із керівництвом Мінприроди. Однак владі обласного центру виявився непотрібним завод, який був би збудований коштами держави, тож не було виділено на нього земельну ділянку.
– Великою проблемою є стихійні сміттєзвалища. Дехто каже, що вони утворюються не тільки тому, що людям простіше викинути сміття біля річки чи десь у лісі, а й через те, що офіційні звалища переповнені.
– Насправді вони не переповнені, але нині більша частина полігонів твердих побутових відходів на території області, крім ужгородського й мукачівського, заповнені на 80 %. Відвести нові ділянки складно через те, що земля розпайована і вільних площ майже нема.
Аби зменшити накопичення й утворення відходів, щорічно погоджуються ліміти й видаються відповідні дозволи. Скажімо, 2007 року наше управління затвердило й видало ліміти й дозволи для 1034 підприємств й організацій, торік – для 806 суб’єктів підприємницької діяльності. А за 5 місяців нинішнього року документи на утворення й розміщення відходів уже отримали 810 суб’єктів господарювання.
– Андрію Вікторовичу, чи можете навести конкретні приклади вдалого вирішення проблеми відходів?
– Звичайно, для цього потрібні гроші й розумний підхід. До прикладу, в області близько 800 деревообробних підприємств, відходами виробництва яких є тирса. Раніше її переважно зсипали просто в лісі, на берегах потічків і річок, через що було дуже багато проблем. Не скажу, що нині зовсім нема таких випадків, але проблема далеко не така гостра. Тирсу частково спалюють самі підприємства як додатковий енергетичний ресурс, а значна її частина брикетується. На Закарпатті вже працює 10 підприємств, що спеціалізуються на тирсобрикетуванні. І це – вирішення проблеми. Бо, скажімо, 2008 року 46 тисяч тонн тирси було спалено як додатковий енергетичний ресурс, ще 13 тисяч тонн передано на брикетування й господарське використання.
– А як загалом оцінюєте процес упровадження нових технологій із використання вторинних ресурсів і переробки відходів?
– Він триває, але йде повільно. На рівні держави треба передбачати відповідні механізми економічної зацікавленості виробників. І тих, хто впроваджує у виробництві передові безвідходні та маловідходні технології, має підтримувати держава. Нам треба поступово зменшувати кількість сміттєзвалищ та модернізувати їх, провадити вторинну переробку відходів, створювати умови для залучення інвестицій у будівництво сміттєпереробних підприємств. Вирішити питання тільки за рахунок власних коштів і місцевих бюджетів без державного фінансування або залучення вкладень – неможливо.
– Однак, погодьтеся, природоохоронні структури, органи місцевого самоврядування також мають важелі впливу.
– Звичайно. На рівні області розроблено чимало природоохоронних програм, є "Концепція комплексної системи поводження з побутовими відходами для Закарпатського регіону", є низка розпоряджень голови обласної державної адміністрації. Однак виконання програм і реалізація природоохоронних заходів на низькому рівні. Виконкоми міських, селищних та сільських рад недостатньо використовують надані їм повноваження, визначені законами "Про місцеві державні адміністрації", "Про відходи" та "Про благоустрій населених пунктів".
Однак незважаючи на заходи, що вживаються облдержадміністрацією й нашим управлінням, все одно утворюються несанкціоновані звалища відходів і засмічуються землі водного фонду. Тільки з початку року на виконання розпорядження голови ОДА "Про благоустрій населених пунктів та встановлення єдиного санітарного дня" в області ліквідовано 1080 несанкціонованих сміттєзвалищ, вивезено в місця організованого складування відходів 60 тисяч кубометрів побутового непотребу, розчищено 245 км русел річок і потічків.
– Як, на вашу думку, можна вирішити проблему докорінно? Адже відомо, що чисто не там, де прибирають…
– І там, де прибирають, також, однак усе-таки головне – не смітити. Стратегія Державного управління охорони навколишнього природного середовища у сфері поводження з відходами полягає у зменшенні обсягів їх утворення й накопичення, організації збору ТПВ від населення й підприємств, організації перероблення й утилізації відходів. І, звичайно, забезпеченні суворої природоохоронної політики у впровадженні чистих технологій, використанні альтернативного палива, залученні інвестицій на виконання природоохоронних програм і заходів.