- Ця тема була вибрана не випадково, адже посилення боротьби із корупцією та організованою злочинністю є надзвичайно актуальним для всієї держави. І найголовнішим пріоритетом у діяльності правоохоронних органів області.
Стосовно ж ситуації в нашій області, то порівняно із іншими областями України Закарпаття не виглядає краєм із високим рівнем організованої злочинності та корупції.
- У якій сфері корупціонерів найбільше?
- Тут достатньо подивитися на специфіку Закарпаття. Наш край переважно гірський, землі мало, відповідно росте її вартість. От вам і джерело наживи для нечистих на руку чиновників та службовців.
Фактор поділу землі і власності завжди був джерелом не тільки багатства, але й причиною постійних конфліктів, а на цьому етапі розвитку держави земельні афери не перестають дивувати своїми нахабністю та цинічністю. Земля постійно зазнає рейдерських атак з боку спритних ділків, які за відвертого потурання органів місцевого самоврядування, прикриваючись колективною безвідповідальністю, намагаються „відкусити” собі „ласий” шматок землі.
Зокрема поширеного характеру набуло хабарництво серед службових осіб органів державної влади та органів місцевого самоврядування за вирішення питань про надання земельних ділянок в оренду чи оформлення права власності на землю.
- Тобто ті чиновники, які мають доступ до вирішення земельних питань часто зловживають своїми повноваженнями заради наживи? Чи часто вони попадаються і які суми хабарів беруть?
- За вчинення корупції та хабарництва, нами були порушенні кримінальні справи про службові злочини стосовно начальника та службових осіб Перечинського відділу земельних ресурсів, службових осіб служби зайнятості Ужгородської райдержадміністрації, райвідділу освіти Хустської райдержадміністрації, ДЗК в Міжгірському районі.
За хабарництво порушенні справи відносно начальника відділу РАГСу Берегівського райуправління юстиції, директора Тячівського БТІ.
Також завершено розслідування справи, порушеної стосовно сільського голови с. Березники, який зарештований, за отримання рекордного за останні роки хабара - 900 тис. грн., а також стосовно начальника земельного відділу Рахівської РДА, котрий взяв 10 тис. доларів США. І це лише найбільш резонансні випадки останніх місяців.
- Тобто „скрутні часи” настали поки що для чиновників найнижчого рівня - голів та секретарів сільських рад. Ледь не кожного тижня їх хапають за „нечисті” руки представники правоохоронних органів. Чому не затримують хабарників високого рангу?
- Таке ж питання я поставив на колегії керівникам спецпідрозділів, які на моє переконання неналежно працюють. У них поки що немає серйозних результатів роботи. Хоча, порушення законодавства, які вчиняються чиновниками за хабарі, переконаний, є у кожному районі області.
Деякі, напрацювання у нас зрозуміло, є, і ми їх вже у травні-червні реалізуємо.
Хабарництво процвітає і серед депутатів. До прикдаду, нещодавно я порушив кримінальну справу проти двох депутатів с.Келечин Міжгірського району, які до того ж були головою та секретарем сільради, і за хабар у 16 тисяч гривень „наділили” ужгородця 25 сотками землі.
Наразі оперативні підрозділи зосереджують увагу на стрілянині по горобцях. А щодо великих фігур – роботу, на превеликий жаль, ведуть не достатньо.
Адже із закінчених органами прокуратури у минулому році 54 кримінальних справ про злочини з ознаками корупції, в основному суб’єктами цих злочинів були секретарі та голови сільських рад, працівники міських і районних відділів земельних ресурсів, відділів культури та державні виконавці.
При цьому майже половину з цих справ порушено за матеріалами зібраними працівниками органів прокуратури області – 22, а решту 32 правоохоронними органами (24 матеріалами – УДСБЕЗ, 4 – УБОЗ, 2 матеріали – 6 відділу внутрішньої безпеки, СВБ ГУБОЗ МВС України та 2 – УСБУ в області).
Щодо роботи безпосередньо прокурорів у боротьбі хабарництвом та корупцією, то кількісні показники залишилися на рівні минулого року – до суду прокурорами скеровано 35 кримінальних справ про хабарництво. Їх якість також мене задовольняє.
Більш того, на колегії я відзначив активізацію роботи підлеглих на цьому напрямку, адже уже з початку року ними закінчено 18 справ цієї категорії стосовно 20 осіб: 13 справ за фактами зловживань службовим становищем, одна - за фактом привласнення бюджетних коштів і дві – за фактами одержання хабара.
- Хто ж конкретно недопрацьовує? Міліція, СБУ?
– Якщо не розкривають злочинів, це означає, що погано працюють оперативні служби МВС і СБУ, залежно від підслідності. Якщо не розкривають злочинів у сфері податкового законодавства - недопрацьовує податкова міліція. Прокуратура не має того арсеналу, який дозволяє розкривати злочин за гарячими слідами. Вона є фіксатором доказів, органом, який збирає їх і закріплює, використовуючи для пред’явлення звинувачення конкретній особі. А розкриття злочинів – це насамперед функція оперативних підрозділів, органів внутрішніх справ.
Люди отримують заробітну плату, але не завжди працюють належним чином через те, що частина з них немає достатньої фахової підготовки, дехто не вміє працювати, а інколи – і не хоче.
Я прихильник того постулату, що кадри вирішують усе. Нам необхідні нормальні професіонали. І вони у нас є.
- Юрію Юрійовичу, а чи багато корупціонерів потрапляють за грати, чи зазвичай вони відбуваються ”легким переляком”?
- Наступ на корупціонерів і хабарників сьогодні проходить у досить складних мовах. І у більшості випадків „дякуючи” судам, яким належить останнє слово у визнанні особи винною у скоєнні корупційного правопорушення.
Окремі судді намагаються зруйнувати кримінальні справи, виносячи невиправдані постанови про їх скасування.
На жаль, в Закарпатті, про це навіть йшлося на колегії в Генеральній прокуратурі України, найнижча в державі судова репресія. Нашим прокурорам дуже часто доводиться вносити апеляції у зв”язку з безпідставним виключенням судом вказаної кваліфікуючої ознаки, та м”якістю призначеного покарання.
Потребує посилення судова репресія і у справах про злочини, вчинені організованими групами. Адже не зважаючи на те, що суди у 89% випадках підтверджують існування організованої злочинної групи, у 74% вироків вони застосували до винних звільнення від покарання з випробуванням.
Із 31 члена організованих злочинних груп до реального позбавлення волі наші судді засудили лише 8.
- Чим судді пояснюють свою „гуманність” до корупціонерів?
- Найчастіше судді мотивують свої рішення тим, що особи визнали свою вину, щиро розкаялися, активно сприяли розкриттю злочину та мають на утриманні неповнолітніх дітей тощо.
Тому на засіданні колегії я поставив завдання підлеглим прокурорам та усім колегам - керівникам правоохоронних органів серйозніше працювати над доказовою базою.
Необхідно мати „залізні” докази, щоб у судді не було шансу виправдати злочинця чи призначити умовну міру покарання.
- Яке у даній ситуації ваше бачення, як прокурора області, заходів, спрямованих на посилення боротьби з корупцією. Якщо ми хочемо не просто боротись, а хоч колись її реально перемагати?
- Перше і основне, на моє переконання - потрібна зміна законодавства в бік посилення відповідальності та обов’язкове усунення корупціонерів з посади назавжди. І кожен чиновник повинен знати, що після звільнення за службові зловживання подальший шлях у державний апарат йому закритий.
Друге. Громадськість теж має “знати своїх героїв в обличчя”. Про всі випадки вчинення корупційних діянь – і не тільки кримінального, а й адміністративного характеру – було б добре повідомляти в засобах масової інформації. Часто розголосу бояться більше, ніж покарання. У кожного, хто скоює корупційний злочин, є колеги, родичі, знайомі…Скоювать будуть менше.
Вважаю, що необхідно ввести декларування не тільки доходів, але й видатків. Треба удосконалити систему та порядок такого декларування особами, уповноваженими на виконання функцій держави.
І звичайно, про що і йшлося на засіданні нашої колегії - активізувати спільні зусилля суспільства та правоохоронних органів по боротьбі з корупцією.