Роми в Україні: особливості, традиції та стереотипи

За даними останнього перепису, в Україні мешкають майже 48 тисяч ромів (менше 1% від усього населення), але самі ж лідери циганських громад називають цифри від 200 до 400 тисяч. В основному представники ромської національності мешкають на Закарпатті, в Одеській та Донецькій областях і в Криму. Сьогодні циганський народ, або ж, як вони самі себе називають, роми відзначають свій Міжнародний день.

Роми в Україні: особливості, традиції та стереотипи

Як їм вдалося упродовж століть зберегти свою мову, традиції, культуру?.. Як живеться сучасним ромам в Україні?.. Які існують стереотипи у сприйнятті цього народу?.. На які етнічні групи розшаровується циганська спільнота?.. Чи замислювались роми про створення своєї держави?..

Історія поширення

Вони вийшли з Індії понад 1000 років тому і за кілька століть розселилися по всьому світу. Зараз їх налічується до 10 мільйонів.

На українські землі роми прийшли приблизно в 15 столітті, говорить історик Василь Яблонський. Вони переселилися сюди з країн Південної і Центральної Європи, і ставлення корінного народу до кочівників було швидше доброзичливим, ніж ворожим. А в радянський час циган почали активно залучати до колгоспів. "Вони залишались найбільш волелюбним народом. Їхній спосіб життя йшов урозріз з радянським розумінням тотального закріпачення та контролю. З одного боку – показували театр ромів у Москві та пісні, а з іншого – жорсткі переслідування, в тому числі за відсутність прописки, за мобільний спосіб життя".

Риси національного характеру


Щедрість, гостинність, вірність сімейним традиціям – це риси національного характеру ромів, зазначає Наталя Варакута, голова товариства ромських жінок. Шлюби з представниками інших національностей для циганів - виняток, і саме тому упродовж тривалого часу їм вдається зберігати мову і культурні традиції. "Якщо якась людина приїжджає з іншої країни, то вона шукає готель, де зупинитися. А ром - завжди знайде іншого рома, завжди його зрозуміє. Віросповідання залежить від місця проживання. Наприклад, багато з кримських рома – мусульмани. Основна маса їх в Україні - православні".

В Україні мешкає кілька етнічних груп ромів, зазначає Наталія Варакута, голова товариства ромських жінок. Найчисленніші серед них серви, котляри, лаварі, плащуни, крими. Традиційно роми проживають невеликими громадами і переважно уникають контактів з корінним населенням, стверджує заступник директора Інституту політичних і етнонаціональних досліджень Олександр Майборода. "Про окрему державу вони ніколи не ставили питання. Вони живуть за інерцією. У них своя психологія. Вони намагаються не втручатися у суспільне й політичне життя навколишнього оточення, щоб не спровокувати до себе негативне ставлення та не привертати до себе особливої уваги. Через те їхні потреби обмежені найпростішими речами і через те вони не дуже опікуються освітою дітей. Їм потрібен авторитет із середовища ромів, який би їх тягнув".

Такими авторитетами у ромів були циганські барони - найавторитетніші, найрозумніші представники  нації. За словами Ігоря Крикунова, керівника циганського театру "Романс", у 16-17 століттях грамоти на баронство видавали європейські королі. Тепер це вже радше елемент циганстького фольклору. "У нас авторитет, звичайно, чоловіка. Але я відчуваю, що в циган – матріархат, тому що ставлення до жінки і її роль у родині – це дуже велика справа. Тут, в Україні, цигани святкують Різдво, Великдень і День Святого Петра, тому що цигани вважають його своїм покровителем".

Закарпаття — єдина область в Україні, де роми проживають компактно


На Закарпатті ромів понад 14 тисяч, хоча керівники циганських громад кажуть, насправді цю цифру можна збільшити втричі. Попри всі намагання влади, неурядових організацій та міжнародних фондів, життя ромського населення залишається нелегким, розповідає місцева кореспондентка Радіо Свобода Надія Петрів.

Вузенька вуличка в ужгородському мікрорайоні "Радванка" - тут живуть роми. Низькі, переважно дерев’яні чи глині будиночки, необлаштовані смітники, купи напівголих веселих дітлахів граються поміж собак та котів, поряд з цим перуть та безпосередньо на гілках дерев чи огорожах вивішують свій нехитрий одяг жінки ромської національності. Їм тут живеться нелегко: ні води, ні каналізації, ні тепла, ні якісних харчів. Через це суттєві проблеми зі здоров’ям, розповідає терапевт Марія Ганич. "Реєструються випадки туберкульозу та гепатиту. Для жінок характерний високий рівень гінекологічних захворювань".

Керівник громадської організації "Романі Яг" Аладар Адам стверджує, що тільки на Закарпатті ромів близько 50 тисяч, а по всій країні - не менше 200 тисяч. Проте називати себе ромами представники цієї національності не поспішають, і цьому є кілька причин. Найперша - чимало ромів не мають паспортів. А от найбільша проблема в тім, що люди не хочуть або ж бояться ідентифікувати себе як роми, бо тоді в них набагато більше шансів не знайти роботу та отримати неприємності від посадовців та правоохоронців.

З огляду на таку ситуацію, відділ у справах національностей Закарпатської ОДА нещодавно провів роботу з вивчення зайнятості ромського населення, більшу частину зареєстрували, чималій кількості зробили паспорти. Але результати дослідження вкрай неприємні: 80 % ромів не працюють, з них на обліку в центрах зайнятості заледве десята частина. У Закарпатській облдержадміністрації розповідають, що ромські діти навчаються в 127 школах області, але занадто мала частина з них здобувають бодай неповну середню освіту, розповідає завідувач сектору відділу національностей Закарпатської ОДА Любов Петришина. "Із класу в 20 дітей хіба що 5-6 доходять до випускного класу".

З позаминулого року на Закарпатському обласному телебаченні створена й працює редакція передач ромською мовою, виходять у світ ромські підручники.

Роми найменш інтегровані у суспільство

З усіх національних меншин роми найменш інтегровані у суспільство, стверджує Олена Макарова, заступник директора Інституту демографії і соціологічних досліджень. І ця відокремленість часто є причиною настороженого, а часом і ворожого ставлення суспільства до циган. "Чим більше вони інтегровані, чим більше вони прагнуть бути зайнятими тими видами діяльності, що й основний контингент, тим і краще до них ставлення. У таких ромів і вищий рівень освіченості, і кращі заробітки, і вищий рівень життя".

За даними опитування громадської думки, яке проводив Інститут соціології Національної академії наук у 2002 році, ступінь толерантності українців до ромів вчені оцінили у 22 бали (зі 100 можливих). Тобто, середньостатистичний українець згоден їх терпіти як туристів, гостей України, і не сприймає ромів як повноправних громадян.


 Що Ви знаєте про циганський народ і як ставитеся до його представників?
 
 Віра Іванівна, бухгалтер: Я не знаю, коли вони тут з’явилися. Я не знаю їхніх традицій. Але знаю, що роми не піддаються ніякій владі. Я лояльно до них ставлюся.
 Едуард, диктор: Стереотип склався такий, що цигани обмаюють людей. Але музика в них класна, гарний фольклор і цікава культура.
 
 Ніна Миколаївна, пенсіонерка: Ставитися до будь-якого народу потрібно з любов’ю. Циганський народ відрізняється своїм бажанням жити в повній свободі.
 
 Володимир Федорович, безробітний: Роми потребують благоустрою та впорядкування життя. Я не зустрічав поганого ставлення до циган.
 Надія, студентка: Я знаю, що роми – кочівники і живуть у багатьох країнах. Але українці, як нація, ставляться до ромів негативно.

 
 

 

Наталка Коваленко, Надія Шерстюк, Радіо Свобода
08 квітня 2009р.

Теги: ром, циган, Міжнародний день ромів

Коментарі

Юрий 2009-04-24 / 11:25:00
З кожної совковської дірки в ще не українській Україні досі стирчать пам'ятники Леніну або на худой конєц цариці Катерині, що знищила Запорізьку Січ. Тому покоління "етнічних українців", що адаптувалось серед пам'ятників окупантам - україножежерам спокійно сприймає систему фактів увіковічнення зла, як і інші прояви оболваніванія насєлєнія. Скромний знак окупації угорцями частини Русі-України на цьому фоні дійсно не вражає. Він є, так би мовити, подразник місцевого масштабу, символ домінування в Закарпатті привілеїованої нацменшини, що має достатньо впливу щоб здійснювати подібні акції. Хоча, якщо приймати за чисту монету дописи тих, хто косить під них на цьому сайті, то толерантністю до українців вони не відзначаються (якщо це не москальська провокація)

Юрий 2009-04-24 / 10:05:00
Увесь перелік претензій до ромів, і не тільки до них, якщо ви вважаєте, що вони порушують закон або чиїсь права, значно коректніше було б направляти до правоохоронних органів. А вже дії або бедіяльність останніх з цьго приводу, якщо є бажання, висвітлювати у ЗМІ, до яких прирівнюється мережа. Інакше це дуже непривабливо відгонить ксенофобією і совковістю. І не додає честі ні державі ні авторам. Енергія, направлена у вказаному потрібному напрямі допоможе правоохоронцям навести порядок, а законодавцям нагадає про людські потреби

Песиміст 2009-04-16 / 19:56:00
Можливо,в Ужгороді живуть справді роми...А в Хусті-це нахабні жіночки,які щодня "чистять" кишені й сумки безтурботних громадян. Відбувається це дійство переважно в провулочку,відомому як Цементова вулиця. Відбувається роками. Хіба що кілька років тому "чистильниць" не було видно. Чи то їздили ділитись досвідом,чи тодішній начальник міліції дійсно навів порядок?

Урзус 2009-04-13 / 23:45:00
NB "Ви в мережі проходите також під нехристиянським ім'ям, але я не вважаю це за підставу для звинувачення Вас у чомусь"



А у чому Ви мене можете звинуватити? В нас, слава Богу, країна поки що світська. Поруч з християнами навіть на Закарпатті проживають люди інших переконань - в тому числі і ті, кого зовуть "сектантами", і язичники з"являються, і навіть атеїсти не перевелись. Тож бути нехристиянином не є тим злочином, в якому можна когось звинуватити. А багато слов"янських імен з"явилося ще у поганські, сиріч язичницькі, часи.

Урзус 2009-04-13 / 23:41:00
Ой, Юрію, от чого я точно не хочу - так це участі у черговому "угросрачі". Мене бісить, чесно кажучи, коли тема, яка не варта значної уваги, викликає по 200 коментарів, тоді як серйозні проблеми, що й тут піднімаються, проходять без жодної уваги.



Просто скажу, що мене, етнічного українця (точно не русина - бо я не автохтон, проте визнаю право русинів називатись русинами, на відміну від багатьох тутешніх дописувачів) пам"ятник на Верецькому перевалі не ображає. Я його бачив, там нічого окупаційного немає. Від каменя січовикам його відділяє пристойна відстань, а між переходом угрів та розстрілом січовиків - майже тисяча років у часі. І про це вже сказані сотні коментів, досить.




А цигани - справа серйозна. Поцікавтесь, у що виливається "циганське питання" в Словаччині та Угорщині, і зробіть якісь висновки з того факту, що за сьогодняшніх тенденцій років за 20 в нас кожен п"ятий закарпатець буде циганом.

Ви не знаєте, що в районі, в якому поселяється кілька циганських родин, за якісь час все інше населення змушене тікати, бо жити поруч із таким сусідами неможливо? А якщо таких родин буде все більше?

Юрий 2009-04-13 / 22:12:00
Пане Урзуз я Вас не хотів образити. Перепрошую якщо це мені не вдалось. Ви в мережі проходите також під нехристиянським ім'ям, але я не вважаю це за підставу для звинувачення Вас у чомусь. Так само не раджу звинувачувати циган. Згадайте про колоду у своєму оці коли бачите порошину в оці брата свого. А тепер перейдемо до наших баранів. Ви вважаєте, що будь хто має право ставити в Україні на честь її окупації пам'ятники окупантам чи тільки угорці? Тим паче, що то не звичайний пам'ятник, а символ окупації русинської землі. В цивілізованій Європі таких пам'ятників не ставлять. Інакше англійські та німецькі стояли б у Франції, французькі у Англії та Німеччині, скандинавські та німецькі по усій Європі.

Урзус 2009-04-13 / 19:27:00
Ти диви, який прозорливий. Якщо не люблю циганів, значить - відробляю москальське бабло. Ну, коли так, то дозволяю тобі знайти мій таємний рахунок, по якому з Жєлєзногорська по броньованому кабелю переправляють "мої" гроші у Чухуєво, і зняти їх з рахунку. Якщо вдасться, то можеш роздати все циганам на Радванці.




Щодо "делікатної теми", то ті, хто намагаються її не чіпати, потім мають марші циганської мафії в Угорщині чи арабські погроми у Паріжі.



І щось я не помічав особливої делікатності, коли деякі розумники пропонували знести угорський пам"ятник на Верецькому перевалі, бо він принижує українську національну гордість...

Юрий 2009-04-13 / 13:43:00
Упродовж тривалого часу толерантні, виховані українці-русини не чіпали цю делікатну тему рубрики - тему національних відносин. Сказано - надобно соблазну прийти в мир, но горе тому через кого он приходит. "Урсус" не ототожнює себе, як він каже, з "місцевим народом", тому є підстави вважати, що сидить він в дєрєвнє Чухуєво і відробляє москальське бабло нагріваючи провокативну тему

ember 2009-04-11 / 20:09:00
ani i panove!



Vsim khto teper abo cherez tyzhdenj svjatkue:



Kellemes Húsvéti Ünnepeket!!!!!

Урзус 2009-04-11 / 15:03:00
Дякую, Соррі, за мужню відповідь.


Тепер серйозно - я згоден з кожним Вашим словом, і готовий відповісти за свій "базар".

Єдине, з чим я не згодний - це з Вашою пропозицією "Як вихід із ситуації бачу прийняття державою програми примусу циганів до цивілізованості, принаймні - в частині обов"язкової 100-процентної освіти циганських дітей".

Це безнадійно. Я спілкувався з людьми, які займалися цим і в радянський час, і в українській. Цигане не здатні навчатися, до шкіл їхні діти ходять,бо там на халяву годують та роздають гуманітарку. Є негативний досвід соціалізації циган в Словаччині - коли їм надавали квартири у багатоповерхівках, аби позбутися таборів. Наслідок дуже добре показаний в відвертому австрійському фільмі "ІмпортЕкспорт" (там, де й про Україну дуже відверто, і про Ужгород в тому числі).

Оскільки ми не нацисти, залишається єдиний вихід - припинити виплачувати циганам матеріальну допомогу по народженню дітей (рівно як і для інших асоціальних груп). Це не зупить їх розмноження повністю, але, принаймні, не буде його стимулювати.

І взагалі, треба більше піднімати незручні питання - щодо циган зокрема, а не влаштовувати навколо навколо них ритуальні пляски та гукання на кшталт "ах, які ж це талановиті люди, ах, як ми мало їм допомагаємо". З якого рожна наша держава має їм допомагати за мій рахунок?

сорри 2009-04-11 / 01:25:00
У нас не вийде розмови передусім тому, що ви не здатні говорити те, про що думаєте. Для цього у вас немає внутрішньої мужності.



І не тому, що я піддався на вашу провокацію, а виключно для того, аби ви побачили інший, аніж ваш, приклад поведінки - відкритої і відвертої, поясню вам, що я, маючи на те абсолютно конкретні підстави, не люблю циганів, вважаю більшість з них неробами і злодіями, ментально не здатними адаптуватися в цивілізоване суспільство, і які, до того ж, останнім часом зловживають дарованим їм євреями статусом нації, що постраждала від нацизму, а також державною фінансовою підтримкою при народженні дітей.




Винятків з цього змальованого мною типового образу знаю небагато. І дуже б зрадів, якби їх з кожним роком ставало все більше.



Це не політкоректно (ненавиджу це слово), зате чесно. Так, переконаний, думає 90 % закарпатців. Десь на "Закарпатті онлайн" була статистика опитувань, проведених з цього приводу в Угорщині. Цифри - вражаючі.



Як вихід із ситуації бачу прийняття державою програми примусу циганів до цивілізованості, принаймні - в частині обов"язкової 100-процентної освіти циганських дітей.



Лише це, на мою думку, може дати хай і не швидкий, а проте - у віддаленій перспективі - обов"язково гарантований результат.




Не бажаю втягуватися в дискусію з цього приводу. Хочу лише запитати, Урзусе: Ви маєте мужність щось сказати з цього приводу?

Урзус 2009-04-10 / 23:35:00
Бачу, Соррі, не вийде в нас плідної дискусії :(

Ніхто не долучається, виходить такий собі унилий пінг-понг.

Хіба я написав щось неправдиве в останньому пості? Коли так, то - прошу пана - спростовуйте!

сорри 2009-04-10 / 23:25:00
Урзусе, ми говорили про потребу написання вами політкоректного поста, чи, все-таки, правдивого?

Урзус 2009-04-10 / 21:06:00
Ну, що ж. Роми - то великий народ, який дав світові чимало видатних діячів науки, літератури, мистецтва (правда, чомусь нікого не пригадую - певно, через власну малоосвіченість). Його присутність на Закарпатті важко переоцінити, як і по всій Україні.

І наша держава гідно оцінила внесок ромів у процес державної розбудови, простимулювавши цей народ, якій і так не скаржиться на слабу народжуваність, додатковими виплатами на дітей. І тепер ромки народжують у режимі нон-стоп, починаючи від 13 років і до 45. Минулого року кожен новонароджений на Закарпатті був цієї чудової національності, і це не може не тишіти. В старість я дивлюся спокійно - представники цього етносу забезпечать процвітання країні в цілому, і нашому, ними найбільш улюбленому краї, зокрема.

Сподіваюсь, я висловився цілком зрозуміло, і головне - політкоректно?

сорри 2009-04-10 / 13:13:00

Знову з"їхали з теми...



Я заходив на ваше посилання. І бачив, до речі, той комент ще раніше. Ніякої чіткості. Та ви й самі це визнаєте, пишучи про "часткове" своє ставлення до циганів. Дайте повне, а не часткове. Обіцяю, що у відповідь отримаєте повне моє. А не хочете відкриватися сам, то не провокуйте, будь ласка, хитренько і підленько інших на дискусію, щоби потім збоку похіхікати, аби закинути якесь зверхн - по відношенню до інших учасників розмови - своє  судження, як це вже не раз було.

Урзус 2009-04-10 / 13:05:00
Скоріше, шановний Соррі, до тролів, які задають тон у вялих дискусіях :)

Що значить "сформулюйте чітко і неоднозначно?"

На одному зі срачів на таке питання дали контр-питання - "От скажіть, котлети - це добре?"

Які котлети, кому добре? М"ясні чи соєві? Добре тому, хто їсть, чи тому, з кого їх зробили?




Зайдіть на гілку, зсилку на яку я дав, там є часткове моє ставлення до циган.

сорри 2009-04-10 / 12:02:00
Урзусе, ви уподібнюєтеся до дрібного провокатора. Сформулюйте тут чітко, недвозначно своє ставлення до циганів. А я вже подивлюся, чи воно співпадає з моїм, чи, можливо, йде в розріз. Отоді і поговоримо...

Урзус 2009-04-10 / 11:18:00
Тема циган, виявляється, не цікавить місцевий народ. А я сподівався на обширний "ромосрач"... Підкину тоді цитатку, може, викличе хоч якесь "бурлєніє говн":



"Майже 7% злочинів, зафіксованих від початку року на Закарпатті, скоїли цигани"

http://www.zakarpattya.net.ua/news/37674.html

НОВИНИ: Соціо

15:50
На російській Курщині поліг Олександр Хром'як з Великого Бичкова на Рахівщині
15:26
У Розівці біля Ужгорода попрощалися з полеглим Героєм Михайлом Ковачем
14:05
За смертельне травмування вантажівкою жінки-пішохода і втечу за межі Закарпаття водієві з Мукачівщини загрожує до 8 років ув'язнення
13:51
У Нижньому Солотвині на Ужгородщині ужгородка на Peugeot травмувала на "зебрі" 15-річну дівчину і перекинулася в кювет
10:59
Відключень електроенергії на Закарпатті у четвер не передбачається, "до окремої команди" – "Закарпаттяобленерго"
23:55
В Ужгороді пожежні навчалися ліквідовувати загорання у 16-поверхівці
19:23
"Закарпаттяобленерго" повідомило про відміну раніше "анонсованих" відключень електроенергії 20 листопада з 19:00 до 22:00
17:06
"Закарпаттяобленерго" повідомило про застосування графіка погодинних відключень електроенергії 20 листопада з 16:30 до 22:00
11:18
В Ужгороді рятувальники 2 дні планово навчатимуться ліквідовувати НС на 16-поверхівках
11:12
/ 1
У середу на Закарпатті електроенергію не відключатимуть – "Закарпаттяобленерго"
17:58
В ужгородському скансені та мукачівському замку відкриють резиденції святого Миколая
14:43
/ 4
У Мукачеві у 37 локаціях висадили 570 сакур, закуплених коштом мера
11:00
/ 1
У середу в Ужгороді прощатимуться з полеглим захисником Михайлом Шишкою
09:27
У вівторок на Закарпатті електроенергію не відключатимуть – "Закарпаттяобленерго"
21:39
/ 3
З понеділка на Закарпатті впроваджуються графіки погодинних відключень електроенергії
20:18
/ 1
Стало відомо про загибель Івана Савули з Дубового, що з червня вважався зниклим безвісти
19:32
Закарпатський сир "Лопта" здобув "срібло" на міжнародному конкурсі сирів у Португалії
18:09
У понеділок тимчасово не працюватиме ПП "Убля – Малий Березний" на кордоні зі Словаччиною
16:26
/ 6
На Закарпатті відбулася Всеукраїнська конференція військових капеланів УГКЦ
15:05
Годинник капітана пароплава Carpathia, що врятував пасажирів "Титаніка", продали за рекордні $2 млн
22:29
/ 1
Майже половина мукачівців їздять у громадському транспорті безкоштовно
14:53
Держдеп США знизив рівень ризиків для подорожей до 9 областей України, серед яких – Закарпаття
00:03
/ 2
Україна та ЄС розпочинають модернізацію пункту пропуску "Лужанка-Берегшурань" на кордоні з Угорщиною
23:56
Найстаріша жителька Іршавської громади Ганна Фечка відзначила 103-й день народження
23:14
/ 2
Із Закарпаття за час повномасштабної війни емігрували 300 тисяч місцевих жителів – Білецький
» Всі новини