У центральній перукарні Мукачевого нині не має черг. Коли у гаманці порожньо – не до краси. Клієнтів поменшало, ба навіть з’явилися порожні робочі місця.
“Клієнт не прийшов, тому дівчата мають “вікно”, - перукар пані Наталя відкриває книгу попереднього запису. – Черга до кожного майстра рідшає через кризу. Те, що люди почали економити, відчули ще перед Новорічними святами: було менше “хімій” і фарбувань, та тоді перекривали збитки за рахунок збільшення замовлень на зачіски. А з січня наші доходи зменшилися на третину“.
У елітній перукарні, де й відповідні ціни, кажуть, що наразі клієнтів відчутно не поменшало. Та нині люди приходять з депресивним настроєм. А перукарям доводиться бути ще й психологами.
“Не пізнаю своїх клієнтів, зазвичай це радісні життєлюби, та нині більшість з них приходять сумними. У голосі – напруження, а розмови лишень про кредити, депозити, ріст долара та власний бізнес, що на межі банкрутства, - розповів пан Олександр. – Весь цей негатив вони носять у собі, а у кріслі перукаря мають шанс виговоритися”.
Раніше важко було знайти робоче місце в перукарні, нині газети рясніють оголошеннями. Через “непідйомну” оренду майстри воліють працювати на дому.
“Дві перукарні вже закрилися, а більшість працюють на межі рентабельності, та пережити кризу вдасться далеко не всім, -- каже Ірина Маляр. – З січня працюю вдома, звісно, є певні незручності, та хоч на оренді зекономлю. Поки що користуюся фарбами зі старих запасів, та тоді долар коштував 5 гривень, а нині майже 9. Утім ціни підняти не можу, бо це відлякає моїх клієнтів”.
Фінансова криза вчить людей рахувати гроші. Хімчистки скоро стануть нерентабельними. Навіть у продовольчих магазинах виторг скоротився майже вдвічі.
“Купують лише найнеобхідніші товари, -- каже приватний підприємець Олександр Переста, власник магазину “Ідеал”. – Скоротився продаж чіпсів, жуйок, йогуртів. Дорогі цукерки та десерти також купують менше”.
Власники магазинів скаржаться, що частина їхніх потенційних клієнтів подалася за продуктами на ринки, адже тут дешевше.
“Нам також не солодко, -- скаржиться Ганна Тороні, яка торгує на Мукачівському ринку. – Щодня оптовики піднімають ціни, а наші продажі падають. Зменшився попит на м’ясо, рис, гречку, оливки, майонез, навіть на каву, яку більшість краян вживають по кілька разів на день, бо нині натуральна подорожчала чи не вдвічі. Люди домовляються з ріднею та сусідами і закуповують продукти у гуртівнях, а наші заробітки стрімко йдуть до низу”.
А до магазинів верхнього одягу зараз йдуть як до музею. Люди заходять, дивляться, приміряють, але так нічого і не купують.
“Минулого тижня нічого не продала, – каже продавець крамниці жіночого одягу Марина Рева. – Дорогим вбранням нині майже не цікавляться, люди купують переважно “універсальні” речі, які можна одягнути не лише на свято, а й щодня. Та з минулого місяця в нас почастішали крадіжки. Нещодавно зайшла компанія, поки обслуговувала одну з дівчат, що приміряла куртку, інша поцупила гольф. А у моєї напарниці вкрали джинси”.