Журналістська цікавість і допитливість змусила домовитися з керівництвом Хустського взводу ОДПС УДАІ ГУМВС України в Закарпатській області про чергування з інспекторами державтоінспекції. Коли я отримав схвальну відповідь, залишилося визначитися з днем. Вирішив, що з суботи на неділю – найкращий час для моєї місії.
Основна мета, яку я поставив перед собою, – поглянути зсередини на роботу працівників ДАІ, вивчити умови, в яких їм доводиться працювати. Цікавило також і те, як реагують власники транспортних засобів на нові штрафи, які їм у разі порушення ПДР доведеться сплачувати.
Перед тим, як заступити на службу, командир взводу проводить інструктаж для інспекторів ДАІ, подає оперативні орієнтування, які пригоди сталися за попередній день: викрадення, порушення; про операції, які проводять, на що звертати особливу увагу.
Треба зазначити, що Хустський взвод ОДПС обслуговує дороги державного значення. Тут задіяні 6 екіпажів. Знайомлюся з екіпажем, який взяв мене, так би мовити, під свою опіку: це інспектори ДАІ Ярослав Брихунець і Михайло Кукуль. Обидва добре знають роботу, дорожать нею. За плечима кожного – погоні, затримання, щоденна напружена і відповідальна робота.
Першу зупинку робимо за переїздом у Хусті, поблизу автосалону «КІА». Паркуємось на узбіччі, автоінспектори займають свої позиції. Доки стоїмо, хлопці бідкаються, що багато водіїв поводяться по-хамськи: матюкаються, ображають їх. А вони всього-на-всього виконують свої службові обов’язки.
Чекати порушників довго не довелося. Інспектор ДАІ Михайло Кукуль зупиняє білу «копійку» з метою перевірки документів. Як виявилося пізніше, водій не мав при собі довіреності на право керування автомобілем. На зауваження працівників державтоінспекції чоловік виправдовувався тим, що цей документ залишився у кишені його спецівки. Одразу бере до рук мобільний телефон і просить когось підвезти йому довіреність. Далі під впливом емоцій чоловік з усієї сили вдарив ногою по дверцятах власного авто. Зрештою, довіреність йому таки підвезли.
Наступна наша зупинка у селі Сільце, біля їдальні «Пельменна». Тут водії часто порушують правила дорожнього руху, трапляються серйозні ДТП. Цього разу теж не обійшлося без порушників. На щастя, аварій не було. В основному, перевищення швидкості.
Потім була і своєрідна інтрига. Біля одного з барів, що знаходиться на центральній вулиці у с. Дунковиця, ми заздалегідь помітили автомобіль. Вирішили зробити своєрідну засідку. Паркуємося у провулок, щоб нас не помітили. За хвилину-другу авто, водія якого ми хотіли перевірити на вживання алкоголю, рушає з місця. Автоінспектори зупиняють машину і пропонують водієві вийти. Огляд показав: водій цілком тверезий. Перевіривши його документи, хлопці побажали молодому водію щасливої дороги.
Зовсім інший випадок фіксуємо у с. Залужжя. Там, правда, водій молодих років устиг зметикувати й, закривши автомобіль, пішки подався додому у супроводі своїх ровесників.
Зараз ми не будемо описувати усі деталі нашого чергування з екіпажем Хустського взводу ОДПС УДАІ. А зупинимося на результатах спільної роботи всіх екіпажів. Так, у с. Діброва Тячівського району жителя цього ж села зловили у нетверезому стані за кермом. Після перевірки у Тячівській ЦРЛ, у цього водія виявили легку ступінь алкогольного сп’яніння. Перевищень швидкості інспектори ДАІ виявили 7, порушень проїзду дорожніх знаків – 5. Також водій одного автомобіля не мав талону про проходження технічного огляду. Не повезло і водієві, авто якого мало технічні несправності. Загалом під час нашого чергування з інспекторами Хустського взводу ОДПС було зафіксовано у відповідних протоколах близько 18 порушень правил дорожнього руху. Принагідно, можна відзначити й інспекторів ДАІ Михайла Варгу і Михайла Шкробинця, які теж докладають чималих зусиль для боротьби з порушниками Правил дорожнього руху.
О сьомій ранку повертаємося в розташування батальйону. Наша дванадцятигодинна робота з працівниками Хустського взводу ОДПС УДАІ ГУМВС України в Закарпатській області на дорогах і трасах державного значення завершилася. Залишається тільки попрощатися і побажати їм успіхів у службі.
А тим часом у підрозділі проводився черговий розвід. І знову все те ж саме: розстановка постів, схема маршрутів патрулювання, орієнтування на злочини, перевірка знань інспекторами нормативних документів… Все гаразд. І вже через кілька хвилин патрульні машини вирушають за територію розташування взводу. Служба триває.
Заключним акордом нашого півдобового перебування у патрульних автомобілях ДАІ стала бесіда із командиром Хустського взводу ОДПС Василем Микуліним.
- Щойно з чергування повернулися ваші екіпажі. Що можна в цілому сказати про результати їх роботи?
- Попрацювали хлопці непогано. Зафіксовано 18 порушень Правил дорожнього руху, в основному, це перевищення швидкості, порушення проїзду дорожніх знаків. Одним словом, чергування як чергування, добре, що обійшлося без НП. Я вдячний хлопцям за службу, висловив найщиріші напуття тим, хто зараз на неї заступає. А водіям хотів би сказати: не порушуйте Правил дорожнього руху, давайте за нашу дорожню безпеку піклуватися спільно. Адже це у наших обопільних інтересах. Удачі всім! Нехай Бог і доля бережуть вас у дорозі, а наших працівників – під час несення служби.
Насамкінець, мені, як журналісту, хотілося б зазначити, що попри нарікання на роботу працівників ДАІ , перманентні звинувачення їх у корупції та купу анекдотів, присвячених цій професії, їхня робота дійсно важлива, потрібна і, що б там не говорили, – важка. Адже головне завдання автоінспекторів на кожному виїзді на патрулюванні – не допускати викрадення авто й ДТП із жертвами. А буденна робота полягає у профілактиці й запобіганні порушень ПДР.