Приблизно так можна пояснити суть моніторингу довкілля.
Це словосполучення усе частіше лунає в пресі, з уст чиновників. Виявляється, навіть на найближчу сесію нашої облради мають намір винести проект обласної Програми моніторингу довкілля на 2008–2012 роки.
Докладніше, що це таке й нащо, «СЗ «Паланок» розповів начальник державного управління охорони навколишнього природного середовища в нашій області Андрій Погорєлов.
– Система моніторингу довкілля Закарпаття є складовою частиною державної системи відстеження, яка, своєю чергою, є складовою національної інформаційної інфраструктури, сумісної з аналогічними системами інших країн. Для нашого краю це особливо важливо, адже ми на кордоні з чотирма європейським країнами, маємо спільні річки, ліси і гори, екосистеми. Тому принципи моніторингу, його нормативно-правове й організаційно-методичне, технічне й програмне забезпечення повинні узгоджуватися з державами Карпатського єврорегіону.
Обласна система моніторингу – це відкрита інформаційна система, пріоритетами якої є захист життєво важливих екологічних інтересів населення області, збереження природних екосистем, відвернення кризових змін стану довкілля на території Закарпаття та запобігання надзвичайним екологічним ситуаціям. Фінансування робіт зі створення й функціонування системи моніторингу та її складових частин провадиться за кошти державного й місцевих бюджетів, а також за рахунок інноваційних фондів у межах коштів, передбачених на природоохоронні заходи, міжнародних ґрантів та з інших джерел фінансування.
Отож коротко про внесок у моніторинг довкілля кожного з відомств, які його провадять на Закарпатті.
Обласне держуправління охорони навколишнього природного середовища відстежує джерела промислових викидів у повітря, водні об’єкти, наглядає за звалищами промислових і побутових відходів; веде спостереження за природними екосистемами; розвиває екологічну мережу територій та об’єктів природно-заповідного фонду краю.
Державна екологічна інспекція контролює викиди забруднених речовин стаціонарними джерелами, визначає «якість» стічних та поверхневих вод, ґрунтів, водних об’єктів у межах природоохоронних територій, веде нагляд за звалищами промислових і побутових відходів.
Закарпатська геологорозвідувальна експедиція визначає склад і властивості підземних вод – на які техногенні та хімічні елементи і сполуки вони «багаті», оцінює запаси. А ще робить еколого-геологічне картування території області, щоб було зрозуміло, які ресурси під ногами та як із цим багатством поводитися.
Головне управління МНС України в Закарпатській області акумулює інформацію про техногенні та природні катастрофи, оперативно інформує про виникнення або загрозу надзвичайних ситуацій унаслідок забруднення навколишнього природного середовища.
Закарпатський обласний центр із гідрометеорології досліджує (вимірює і робить аналізи) наскільки брудне навколо нас повітря, який падає дощ, чи не містить небезпечних речовин ґрунт, визначає радіаційну ситуацію, прогнозує погоду, виникнення повеней, паводків тощо.
Закарпатська обласна санепідемстанція у місцях проживання й відпочинку населення відстежує чистоту повітря, поверхневих вод і питної води (хімічні, бактеріологічні, радіологічні, вірусологічні показники); ґрунтів (вміст пестицидів, важких металів, бактеріологічні, вірусологічні визначення, наявність яєць геогельмінтів); фізичні фактори (шуми, електромагнітні поля, радіацію, вібрацію тощо).
Управління охорони здоров’я облдержадміністрації відстежує поширеність хвороб серед населення.
Закарпатське обласне виробниче управління меліорації та водного господарства прогнозує розвиток паводків на річках через автоматизовану інформаційно-вимірювальну систему (АІВС «Тиса»), проводить моніторинг якості поверхневих вод області (у тому числі на наявність радіонуклідів); осушуваних земель (глибина залягання ґрунтових вод, стан кислотності ґрунтів, аналіз хімічного складу водної витяжки).
Закарпатське обласне управління лісового й мисливського господарства опікується тим, що росте й живе у наших лісах – зміною кількісних і якісних показників лісового фонду, мисливською фауною.
Головне управління агропромислового розвитку облдержадміністрації слідкує, де, скільки і як зберігається отрутохімікатів, що і чи добре росте на наших полях.
Закарпатська обласна державна інспекція захисту рослин повинна запобігати поширенню шкідників на сільгоспкультурах.
АУправління державної ветеринарної медицини має пильнувати, аби худоба не хворіла.
Закарпатський обласний державний проектно-технологічний центр охорони родючості ґрунтів і якості продукції переймається різними показниками ґрунтів для сільськогосподарського використання (радіологічні, агрохімічні та токсикологічні визначення, залишкова кількість пестицидів, агрохімікатів і важких металів.
Закарпатське обласне головне управління земельних ресурсів відає, де які ґрунти і що з ними можна робити – орати чи, наприклад, забудовувати.
Головне управління містобудування, архітектури та житлово-комунального господарства облдержадміністрації знає, скільки споживаємо питної води з централізованих систем водопостачання та водозаборів; обсяги стічних вод, що йдуть на каналізаційну мережу та очисні споруди; чи достатньо зелені у нас міста й селища.
Ужгородська сейсмічна станція веде спостереження за пов’язаними із землетрусами явищами.
Головне управління статистики збирає інформації про стан складових довкілля за статистичними формами.
Відтак Державне управління охорони навколишнього природного середовища в Закарпатській області усе це збирає й аналізує. Результати спостережень за станом складових довкілля узагальнюються у вигляді інформаційних звітів і довідок, регулярно направляються у Мінприроди України, розміщуються на веб-сайті держуправління й подаються для реагування виконавчим органам влади.
Образно кажучи, провадження екологічного моніторингу можна порівняти навіть не з триманням руки на пульсі, а з повномасштабним та прискіпливим обстеженням пацієнта у режимі нон-стоп. Так що, коли навіть і не хоче, він мусить бути здоровий.